Hej gutter
Jeg sidder og spekulerer over et "lille" vinterprojekt, nemlig en datalogger til motorcykler..
Jeg vil i den forbindelse høre hvad der kan kan være interessant at måle/logge, og om der overhovedet er interesse for sådan en dims..
Jeg forestiller mig et produkt der monteres på motorcyklen, og så opretter en fil på et SD-kort hver gang motorcyklen tændes. I denne fil skrives data for hvad der nu måtte ønskes målt.
Jeg forestiller mig at følgende parametre måles:
- Position(GPS)
- Hastighed(Både via GPS og ECU)
- Hældning i sving (via accelerometer)
- RPM (ECU)
- Motor-temperatur (ECU)
- Lufttemperatur (ECU)
- Gear (ECU)
- Throttle (ECU)
- Etc., kom med forslag
Mange af disse ting kan måles med en moderne mobil-telefon, men ikke de parametre der måles via sensorer på motorcyklen. Det er interessant, både "for sjov", men også for folk der måtte deltage i banedage osv., at kunne analysere deres kørsel og derfor har jeg selv gået og rodet med tanken om at konstruere den her datalogger. Men hvad siger i? Er det noget der har interesse, hvilke features er interessante og ikke mindst: hvad må det koste?
Projektet er stadig kun på tegnebrættet og derfor har jeg endnu ikke nogen ide om omstændigheden af af interface'e med SVens sensorer, men jeg ved at det er gjort før(fx i forbindelse med hjemmebygget gear-indikator).. Det er kun et spørgsmål om hvor omstændigt det måtte være.
Så kom med jeres input
Edit: Jeg bør måske nævne at en sådan datalogger(ihvertfald med nogle af de omtalte features) naturligvis findes. De koster bare en bondegård, og jeg satser derfor på at lave noget til en pris på mindre end 500kr..
Liste over opdateringer på projektet:
Opdatering #1:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=15250.msg152821#msg152821