Forfatter Emne: Cartridge kit VS. Emulators  (Læst 7647 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Cartridge kit VS. Emulators
« Dato: November 02, 2010, 08:03:13 pm »
Som overskriften lyder, hvad er forskellen på produkterne, og hvad er at fortrække.
Jeg har Hyperpro fjedre i forgaflen, og kigger på hvordan det kan forbedres yderligere uden at skifte hele forgaflen.
Jeg ved der er noget der hedder emulators f.eks. Racetech's
http://www.racetech.com/HTML_FILES/EMULATOR_FITTING.html
men det kræver ændringer på "damper-fidussen" hvilket jeg ikke vil lave.
men da min søster er i USA og jeg har fået fixet noget rabat, skulle hun tage disse med hjem
http://store.ricorshocks.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SV%2D041%2D20%2D1001G2
Jeg har kun læst gode ting om dem, og det er plug and play.
Så faldt jeg tilfældigvis over Matris' Cartridge kit ved CarpiMoto, og en større undersøgelse gik igang af forskellige Cartridge kits. Jeg synes dog ikke jeg fandt utrolig meget info om dem, hverken her eller andre steder.
http://www.carpimoto.it/EN/Bike_Suzuki_SV-650-S-03-/Suspensions-Wheels/Fork-Kits/28233_FS103SE-Matris-Fork-Cartridge-Kit-for-Suzuki-SV-650.htm
Så nu kommer spørgsmålet.
Cartridge kit eller Ricors intiminators? Fordele ulemper? Nogen der har forstand på skidtet?
Nogle konkrete spørgsmål jeg har:
Er det muligt at justere dæmpning og retur dæmpning på et cartridge kit? Altså kan man skifte shims? Jeg ved godt man skal have hele skidtet op for at ændre på det, men er det muligt?
Også er der jou noget med fjedrene, de er linære i sådan et kit, fordel ulempe?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #1 Dato: November 03, 2010, 07:24:55 am »
men da min søster er i USA og jeg har fået fixet noget rabat, skulle hun tage disse med hjem
http://store.ricorshocks.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SV%2D041%2D20%2D1001G2
Jeg har kun læst gode ting om dem, og det er plug and play.

Jeg VED ikke ret meget, men som jeg læser dem her, så fungerer de som en lockout på en mtb forgaffel  :|
Den ligger oven på "damper rod", så i min verden lukker den af for oliegennemstrømningen medmindre den får et bump.  Specialized kalder det BRAIN på deres bagdæmpere og Fox kalder det Terralogic på deres forgafler. Folk er i vanlig stil for og imod.

Brain Explained
Specialized Brain- How it works
Fox Terralogic inertia valve demo





Jeg har en kammerat der har Racetech emulatorer i. Han er fint glad! Op i hullet med om du skal bore i "damping rod'en"!
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #2 Dato: November 03, 2010, 09:02:03 am »
De havde også noget meget brugbart at sige, men det er mere et cartridge system jeg gerne vil have lidt info om. Er det godt?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #3 Dato: November 03, 2010, 09:26:15 am »
Er det ikke overkill.  :rolleyes:

Jeg kører med hyperpro fjedre i min GSXR gaffel og kan under ingen omstændigheder mærke at den ikke kan følge med.

Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere.  :hand:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #4 Dato: November 03, 2010, 09:33:10 am »
Er det ikke overkill.  :rolleyes:
Det ved jeg ikke, you tell me?
Men pris mæssigt er det da ikke meget dyrer end hyperpro fjedre og emulators. Sættet koster 3k ved carpimoto, og har læst det kan gøres billigere her hjemme.

Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere.  :hand:
Det tror jeg nu ikke jeg gør, men når den en sjælden gang får gas synes jeg altså ikke det spiller.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #5 Dato: November 03, 2010, 10:04:55 am »
Min holdning er at et sæt fjedre gør underværker, og at det er rigeligt til vejen.

Jeg mener prisen ligger på ca 1500,- her hjemme for fjedre og olie, så det er ikke den store udskrivning.  :wink:

Jeg har prøvet at køre på en CBR1000rr med en öhlins forgaffel (ikke kun fjedre) og fuld justerbar öhlins bagdæmper og alt hvad der ellers kan hænge på den, men den kørte IKKE bedre på landevejen end min discount cykel med GSXR forgaffel og hyperpro fjedre, samt en ZX10r bagdæmper.

Taler vi banebrug er det klart en anden sag, men på landevejen kan man ikke udnytte det fine grej. (min mening  :hand: )
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #6 Dato: November 03, 2010, 10:24:45 am »
Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere.  :hand:
Det tror jeg nu ikke jeg gør, men når den en sjælden gang får gas synes jeg altså ikke det spiller.
beskriv gerne hvad det er du føler ikke er rigtigt - ved fuld gas strækker forgaflen sig ud og det er bagdæmperen der arbejder når du prøver at løfte forhjulet - hehe

er ZX-10R bagdæmper sat indstiller?
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #7 Dato: November 03, 2010, 10:54:21 am »
Min holdning er at et sæt fjedre gør underværker, og at det er rigeligt til vejen.

Jeg mener prisen ligger på ca 1500,- her hjemme for fjedre og olie, så det er ikke den store udskrivning.  :wink:

Jeg har prøvet at køre på en CBR1000rr med en öhlins forgaffel (ikke kun fjedre) og fuld justerbar öhlins bagdæmper og alt hvad der ellers kan hænge på den, men den kørte IKKE bedre på landevejen end min discount cykel med GSXR forgaffel og hyperpro fjedre, samt en ZX10r bagdæmper.

Taler vi banebrug er det klart en anden sag, men på landevejen kan man ikke udnytte det fine grej. (min mening  :hand: )
Jeg har hyperpro fjedre og en zx10r dæmper, og jeg vil gerne have mere. Hvad er så næste step? Et helt system eller emulators?
Men spørgsmålet er også bare. Et cartridge system, gør det mærkbart forskel?

Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere.  :hand:
Det tror jeg nu ikke jeg gør, men når den en sjælden gang får gas synes jeg altså ikke det spiller.
beskriv gerne hvad det er du føler ikke er rigtigt - ved fuld gas strækker forgaflen sig ud og det er bagdæmperen der arbejder når du prøver at løfte forhjulet - hehe

er ZX-10R bagdæmper sat indstiller?
Ja bagdæmperen er indstilt, jeg har haft michael fra hyperpro til at hjælpe, og den fungere perfekt.
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #8 Dato: November 03, 2010, 03:07:48 pm »
hvilke dæk og dæktryk køre du med?
og hvor slidt er for dækket?
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #9 Dato: November 03, 2010, 03:33:35 pm »
hvilke dæk og dæktryk køre du med?
og hvor slidt er for dækket?
Der er næsten nye pilot road 2 dæk på. Har prøvet mig lidt frem med forskellige dæk tryk, alt mellem 29/32 til 39/42 (for/bag)
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #10 Dato: November 03, 2010, 10:50:53 pm »
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Damage

  • Gæst
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #11 Dato: November 04, 2010, 08:24:46 am »
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:

X2

Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #12 Dato: November 04, 2010, 09:28:07 am »
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:

X2

Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.
Hvordan løser man så det?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Damage

  • Gæst
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #13 Dato: November 04, 2010, 11:54:38 am »
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:

X2

Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.
Hvordan løser man så det?

Der sidder justeringsskruger i toppen og bunden af dæmperne (på SV1000), jeg ved ikke mht. SV650.

Men det står i din instruktionsbog. Du kan også søge her på svrider, der er masser af information om justering af affjedring.


Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Cartridge kit VS. Emulators
« Svar #14 Dato: November 04, 2010, 12:24:44 pm »
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:

X2

Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.
Hvordan løser man så det?

Der sidder justeringsskruger i toppen og bunden af dæmperne (på SV1000), jeg ved ikke mht. SV650.

Men det står i din instruktionsbog. Du kan også søge her på svrider, der er masser af information om justering af affjedring.
Det kan man ikke justere på en 650'er.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG