Jannik:
Jeg mener godt at man må overhale i samme spor - bare der er plads og ikke indenom! Så i princippet skal man bare snige sig frem yderst i yderste spor som jeg ser det lovligt!
Men man må jo forresten også gerne forbipassere indenom ved tæt trafik.... såååå, tror den er svær for dem!
Som Jeppe siger, bare men ikke er til fare, så er den vel god nok!
Nope den går ikke. det er ikke lovligt at overhale i samme spor.. der bliver dog sjældent gjort anmærkning ved det...
>>Striber og overhaling
Skriften på vejbanen
Kort før påske havde dansk fjernsyn en udsendelse »gode råd for påsketrafikanter«, og i denne udsendelse blev bl. a. nævnt, at det er ulovligt at overhale - selv en cyklist - hvor der på vejbanen findes en fuldt optrukken stribe.
At cyklisten blev nævnt var naturligvis for at stille sagen på spidsen, og den medførte da også en storm af protester fra aviser og trafikanter.
Man må gå ud fra, at spørgsmålet nu har fundet sin løsning, og at der falder ro over sagen efter det, der kan læses i Københavns politis »Færdselslære«, hvori der om de ubrudte striber står: Selv om de kørende på disse særlige steder under overhalingen ikke kommer ind over midten og således heller ikke overskrider eventuelle striber, er manøvren alligevel ulovlig. Påtale heraf bør dog undlades, når overhalingen i øvrigt er gennemført på forsvarlig måde, hvilket navnlig vil sige, at der under overhalingen har været rigelig plads på den pågældende kørebanehalvdel til, at overhalingen har kunnet foretages uden på nogen måde at forulempe det overhalede køretøj, og uden at der var mulighed for sammenstød med et i øvrigt korrekt placeret mødende køretøj.
Sidste punkt må forstås således, at der ikke sker påtale ved overhaling inden for striben - selv om en modkørende overskrider sin stribe og derved forårsager kollision.
Politiets fortolkning løser også det problem, der er opstået ved at flere vejmyndigheder har malet fuldt optrukket dobbeltlinie ud ad lige og bred vej uden bakker. Disse striber må betragtes som en »midterrabat«, der adskiller to kørebaner.
Det er iøvrigt værd at erindre, at striberne i sig selv ingen retsvirkning har - endnu ikke i hvert fald - men må betragtes som en slags vejledning for trafikanterne.
Der er ingen tvivl om, at afstribningen har højnet trafiksikkerheden ganske betydeligt. At den omtalte fortolkning vil glæde og berolige trafikanterne, er der heller ingen tvivl om.