Som en udløber af min panikmail med startproblemer vil jeg høre jer om batteri.
Jeg fik en med en booster til at støde liv i bæstet og kørte fint i et par dage, den stod så stille i et par dage og vupti død som en sild igen. Hverken startkabler eller booster hjælper.
Så selvom Ib fra FA jo rigtigt nok sagde, at det optimale ville være at køre sæsonen ud på det gamle batteri, så vil jeg nu gerne lige presse de sidste kilometer i år ud af grislingen og har besluttet at smide nogen friske celler i. Men hvad skal jeg købe? et super duper deluxe med ekstra mayo eller en kradser fra T-hansen?
Og er det noget med at pille batteriet ud og smide det på en lader? Og skal det i så fald stå og lade uafbrudt indtil ny sæson eller?
Ja 20 spørgsmål til proffessoren Sorry .
Går ud fra Ib fik testet om maskinen lader?
Har tvunget et batteri i knæ og pustet liv i det igen med en pulslader uden problemer ... still going strong.
Ellers er det vist op til dig selv, hvad du vælger. Der er så mange eksempler på folk med billige batterier fra Thansen og nettet, som uden problemer kører på 3-4 sæson. Men et batteri holder ikke spændingen perfekt i kulde, så når vinterhi - ud med fluxcapasitoren og ind i hytten. Du behøver ikke løbende at lade på det, men vent til sæsonen begynder igen og giv det en ordentlig tur, før det ryger i maskinen igen. (med mindre du behøver strøm til at blæse maskinen igennem et par gange igennem vinteren)
Der er samtidig en risiko for at hvis spændingen er faldet til ca. 10 volt og derunder - vil du ved tænding drille ECU'en for meget, hvilket medfører fejlkoder ad libitum. Disse skal fjernes igen for optimal kørsel og kan oftest kun gøres på værkstedet. Det kan være forskellligt fra mærke og model, men sørg altid for at have godt med spænding på batteriet.