Forfatter Emne: Opgradering af forgaffel  (Læst 7681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
Sv: Opgradering af forgaffel
« Svar #15 Dato: August 22, 2010, 10:41:07 pm »
Klart dey er muligt at gøre det sådan også. Men ikke en løsning at anbefale. Men nu ved jeg jo heller ikke hvad for en olie du kører med , og eller hvor gammel den er?

Det tager ca 2 timer at skifte det hele så det kan nemt nås på en solskins dag..... 8)
held og lykke med projektet...

Det er W10 der er et par måneder. Men hvis det skal være tykkere, så hjælper det jo ikke meget.

2 timer? Er det for en næsten begynder eller en der ved hvad han laver? Jeg er nemlig i den første kategori.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

V2 virgin

• Gæst
« Svar #16 Dato: August 23, 2010, 11:58:14 am »
Hippie:

Olieviskositet og mængde afhænger af, hvilke fjedre du putter i, så sandsynligheden for at du i forvejen har rette viskositet i rette mængde i din forgaffel er temmelig lille.

Hvis du bestiller fjedre direkte fra Wilbers eller anden producent, så kan de også oplyse hvilken olie du skal bruge og hvor meget, der skal i.

Du kan sagtens forsøge dig frem med både viskositet og mængde, men det kommer til at tage noget mere tid end ved at følge producentens anbefaling - og værst af alt risikerer du at få en gaffel der fungerer dårligere end med de originale fjedre fordi olien er helt gal.

Når du er ny på området, så er mit råd at starte med at følge fjederproducentens anvisning og først derefter begynde med eksperimenterne - evt. efter et set-up kursus hos FDM.

TOB

• Sandt SVin
  • Live to Ride - Ride to Live
« Svar #17 Dato: August 23, 2010, 09:05:39 pm »
Eller håbe på denne event bliver til noget og få et par tricks med i bagagen: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0  :D
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

roadpilot

• Sandt SVin
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
« Svar #18 Dato: August 23, 2010, 11:16:35 pm »
Eller håbe på denne event bliver til noget og få et par tricks med i bagagen: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0  :D

Ja det kunne jo enda være at de havde et godt tilbud med....

-men ellers hvis din olie er af den rigtigt viskositet og du ellers harden rigtige mængde på!!  så burde du som du selv skriver, bare kunne skifte fjederne.
kilosvin med div udstyr...

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #19 Dato: August 24, 2010, 08:09:04 am »

Ja det kunne jo enda være at de havde et godt tilbud med....

-men ellers hvis din olie er af den rigtigt viskositet og du ellers harden rigtige mængde på!!  så burde du som du selv skriver, bare kunne skifte fjederne.

Regner med at have skiftet inden dette "kursus". Så jeg ville kunne få indstillet den affejedring jeg kommer til at køre med.
Jeg kigger på kassen, når jeg får besstilt nogle fjedre og ser hvad der står og hvad der skal i.

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #20 Dato: September 01, 2010, 12:46:07 pm »
Jeg kan ikke lige huske om det er her der blev spurgt om Promoto (Wilbers) fjedre, men her er et par:
http://www.dba.dk/suzuki-sv650-wilbers-progr/id-67793101/
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #21 Dato: September 03, 2010, 08:31:07 am »
Jeg kan ikke lige huske om det er her der blev spurgt om Promoto (Wilbers) fjedre, men her er et par:
http://www.dba.dk/suzuki-sv650-wilbers-progr/id-67793101/

Men de er lidt dyre, med mindre man bor tæt nok på til at hente den. Ifølge det link har har lagt i en anden tråd til Promoto fjedre på ebay.de koster de 514kr samt portoen er 126kr det giver en samlet pris på 640 inkl porto.

Så vidt jeg ved skal der tillæg på ved post danmark fordi pakken er over 1 meter, så det koster 150kr at få dem sendt... Så er de oppe i 700,-  :innocent:

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #22 Dato: September 06, 2010, 01:04:47 pm »
Så vidt jeg ved skal der tillæg på ved post danmark fordi pakken er over 1 meter, så det koster 150kr at få dem sendt... Så er de oppe i 700,-  :innocent:

Hvis sælger lægger fjedrene ved siden af hinanden istedet for i forlængelse af hinanden, er jeg sikker på at pakken kan holdes under én meter  :wink:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Brix

• Sandt SVin
« Svar #23 Dato: September 06, 2010, 01:42:00 pm »

Hvis sælger lægger fjedrene ved siden af hinanden istedet for i forlængelse af hinanden, er jeg sikker på at pakken kan holdes under én meter  :wink:
:lmao:
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #24 Dato: September 06, 2010, 08:19:46 pm »

Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg endnu ikke har bestilt nogle... Men har snakket med en dansk forhandler af Wilbers da fortalte mig den pris, så troede det var sådan det hang sammen. :oops:

Heht

• Scooterfjæs
  • *
  • SV 650 NA K7 grå/sort
    • Min SV'er:
« Svar #25 Dato: September 14, 2010, 10:30:22 pm »
Så blev skaderne på min SV'er langt om længere udbedret, efter lang ventetid på at delene kom hjem. Forfjederne skiftet mekanikeren som sagt, da gaffelbenene alligevel skulle skilles ad. Og jeg skal lige love for at den er blevet noget bedre at køre på, som følge af lige gaffelben, nye fjedre og nye dæk kom der også på :P

Så mangler jeg bare at få skiftet bagfjederen. Har fundet en guide her på siden, godt nok til en SV 1000, men går ud fra at det er samme fremgangsmåde på en 650’er ?!

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=12856.0

Men kan ikke rigtig lige læse mig til om der skal bruges et eller andet til at presse fjederen sammen både ved af- og på montering af fjederen på dæmperen?! Er det godt nok bare at løsne, tag den gamle af, på med den nye og stramme til?

Ellers nogle fif til udførelsen?

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #26 Dato: September 15, 2010, 10:23:51 pm »
Men kan ikke rigtig lige læse mig til om der skal bruges et eller andet til at presse fjederen sammen både ved af- og på montering af fjederen på dæmperen?! Er det godt nok bare at løsne, tag den gamle af, på med den nye og stramme til?

Har snakket med Poffy om det, den gang han skiftede. Der var IKKE brug for noget til at holde fjederen sammen, så mon ikke det er det samme på en SV650?

Brix

• Sandt SVin
« Svar #27 Dato: September 15, 2010, 11:10:57 pm »

Har snakket med Poffy om det, den gang han skiftede. Der var IKKE brug for noget til at holde fjederen sammen, så mon ikke det er det samme på en SV650?
På en gen 2 650, er værktøj nødvendigt til fjederen. Det kan måske lade sig gøre hvis man er 2?
MCG

Heht

• Scooterfjæs
  • *
  • SV 650 NA K7 grå/sort
    • Min SV'er:
« Svar #28 Dato: September 16, 2010, 02:29:43 pm »

På en gen 2 650, er værktøj nødvendigt til fjederen. Det kan måske lade sig gøre hvis man er 2?
Regner med at få en kammerat til hjælpe - kan den så presses sammen med håndkraft? Ellers hvad er det for noget værktøj der skal til? Kan det gøres i skruestik?

Brix

• Sandt SVin
« Svar #29 Dato: September 16, 2010, 03:18:09 pm »

Regner med at få en kammerat til hjælpe - kan den så presses sammen med håndkraft? Ellers hvad er det for noget værktøj der skal til? Kan det gøres i skruestik?
Jeg prøvede med en skrue tvinge, det duede ikke rigtigt. Værktæjet koster en 100 kroner i harald nyborg tror jeg nok.
MCG