Forfatter Emne: Opgradering af forgaffel  (Læst 7683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Heht

• Scooterfjæs
  • *
  • SV 650 NA K7 grå/sort
    • Min SV'er:
Opgradering af forgaffel
« Dato: August 08, 2010, 06:22:44 am »
Hej
Er ny herinde og har brug for lidt vejledning.
Jeg har haft min SV'er(SV650NA k7) i snart en måned, men påkørte desværre en bil her i mandags.
Det medførte en lidt kortere aksel afstand, iform af en lettere bøjet forgaffel, og lidt små ridser på den ene side. Jeg slap med et par blå mærker.
Så den skal nu på værksted og have skaderne udbedret - forsikringen dækker.
Den skal have ny forgaffel, men tænkte på at opgradere den til noget bedre nu den alligevel skal skiftes.
Hvad kan anbefales?
Standard gaffelben, men med andre fjedre? eller en forgaffel fra en helt anden MC'?
og kan man opgradere forgaflen uden at at gøre noget ved bagdæmperen og fjeder, eller giver det et "forkert" affjedringsforhold mellem for og bag?

Henrik.poulsen

• Sandt SVin
Sv: Opgradering af forgaffel
« Svar #1 Dato: August 08, 2010, 09:09:14 am »
Det er her Sajmon kommer på banen  :D....

mit bud er jeg startede med at få Hyperpro i standart Forgaffel og Hyperpro fjedre på bagdæmper
dette er bare kanon........

Men en forgaffel fra en GSX R 1000 ville gøre underværker, bedre bremser m.v
dette forklarer Sajmon nok mere om når han ser tråden....

godt der ikke skete mere med dig og din Mc
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen

Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

roadpilot

• Sandt SVin
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
« Svar #2 Dato: August 08, 2010, 12:12:04 pm »
Øv noget skidt, godt at der trods alt ikke skete noget med dig!!

Mht forgaffelen. Så har jeg akurat som Henrik startet med at skifte lidt fjedre i den originale forgaffel. Jeg valgte dog öhlin fjedre og ikke hyperpro, men på en grisling havde jeg nok valgt Hyperpro eller ligende, da de er progressive.

Siden da har jeg opgraderet til en USD gaffel fra en kixxer. Jeg har kun nået en tur på Svinet siden den blev færdig, så har ikke den store erfaring med om den er blevet bedre, men det ser sku sprødt ud!!  8)

Inden du går i gang skal du bare tænke på , at der er stor forskel på at skifte et par gaffelben , eller at ombygge til USD. Du skal have nye broer, en alm underbro og en som fungerer med det styr, med mindre du vil skifte til clipons. Derudover kan der komme lidt småting med kabler mm ....

Det er klart det letteste at beholde den originale forgaffel, og så opgradere indmaden.  Med hensyn til bagdæmperen, kan du vælge at skifte fjederen, eller finde en opgradering der passer. Her er jeg sikker på at Sajmon har en liste over modeller der passer.

Held og lykke med projektet..
kilosvin med div udstyr...

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #3 Dato: August 08, 2010, 12:48:29 pm »
Velkommen til. ;-)

På en 650ccm er det noget dyere end på en 1000er.

Du skal flytte speedsensoren fra forhjulet og ned på gearkassen, og du skal bruge en anden forfælg og bremseskiver, hvilket gør at du skal bruge en anden bagfælg også hvis dine fælge skal være ens.
Mener at Rune (runes-mc) brugte 20.000,- på den ombygning, men se på hans hjemmeside for der er jeg sikker på han har en beskrivelse af hans projekt. ;-)
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Henrik.poulsen

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: August 08, 2010, 03:19:57 pm »
Men hvad siger et syns sted til sådan en USD på en SVér ?

nogen der har prøvet ?
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen

Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

roadpilot

• Sandt SVin
« Svar #5 Dato: August 08, 2010, 08:55:46 pm »
Men hvad siger et syns sted til sådan en USD på en SVér ?

nogen der har prøvet ?

Jeg mener at Sajmon har været forbi minimun en gang, da han havde mødt en emsig betjent! Det var ikke over hans forgaffel, men vist nok noget med potterne mener jeg at huske! Blev vist ikke kommenteret på gaflen. Men om det er fordi det ikke bliver opdaget, eller hvad skal jeg ikke kunne sige..

Heht

• Scooterfjæs
  • *
  • SV 650 NA K7 grå/sort
    • Min SV'er:
« Svar #6 Dato: August 09, 2010, 10:03:58 pm »
Hej igen
Tak for besvarelserne.
Det lader til at det er indmaden jeg skal gå efter at få skiftet. Har været inde og kigge på Runes ombygning af hans SV'er. Det ser røvlækkert ud, men det kræver vist lidt flere ressourcer end jeg har - både tid, penge og teknisk snilde. :). Derudover har jeg ABS på min, så det bliver nok hellere ikke let lige at flytte med over.
Hyperpro fjederne tror jeg det bliver - idet det lyder som en nem og billig løsning :)

Jens Bjørn

• Roadracer
  • Hvaffor noget rullegrus??
« Svar #7 Dato: August 19, 2010, 05:54:37 pm »
Hep . Godt du lever .
Jeg har WP progressive fjedre og tykkere olie i standard forgaffel. Og Showa bagdæmper,vist fra en gsxr  . Billigt og effektivt .
Nu med Flystøj

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #8 Dato: August 19, 2010, 10:54:55 pm »
Jeg er på vej til at købe et sæt prograssive Promoto fjedre (samme som Wilbers bare billigere - de endnu ikke svaret på hvad forskellen skulle være så tror ikke den er der).

Men hvilken olie skal man bruge til såden nogle? Kan man være en doven tosse og bare fiske de gamle fjedre op og sænke de nye i, eller hvad skal man købefor de arbejder optimalt?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

roadpilot

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: August 19, 2010, 11:28:36 pm »
Nej du skal gøre dig selv den tjeneste at skifte olien også. Ved ikke om det er nøjagtigt det samme på en grisling som på et kilo svin. Men på 1000'eren er der normalt er der en olie på , med en viskositet på ca 7,5!  Men den nye fjeder bør du nok skifte til en olie med en en viskositet på 10 eller 15.

Jeg købte en olie med da jeg købte mine öhlins fjedre, og det var med en viskositit på 15. Skal sige at de bad om min vægt, og spurgte til kørestil inden de lavede  en pakke til mig.?

Jeg købte den her http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorcycle

Men de sælger ikke öhlin længere så vidt jeg kan se...
« Senest Redigeret: August 20, 2010, 12:33:13 am af roadpilot »

Heht

• Scooterfjæs
  • *
  • SV 650 NA K7 grå/sort
    • Min SV'er:
« Svar #10 Dato: August 20, 2010, 04:08:13 am »
Jeg har bestilt et hyperprosæt m. fjeder og olie til forgaflen og en fjeder til bagenden. Venter bare at de dumper ind af brevsprækken :)
Fjederne foran for mekanikeren lov til at skifte, når gaffelbenene alligevel skal skilles ad og skiftes.
Fjederen til bagenden håber jeg på selv at kan skifte :)

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #11 Dato: August 20, 2010, 09:20:09 am »
Men hvilken olie skal man bruge til såden nogle? Kan man være en doven tosse og bare fiske de gamle fjedre op og sænke de nye i, eller hvad skal man købefor de arbejder optimalt?

Nix! Der skal ny olie i. Mængden er angivet på fjederæsken. Måske også viskositeten. Standard er 10w. Mange har puttet 20w i og været glade for det. Jeg puttede 15w i og har været glad for det.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

roadpilot

• Sandt SVin
« Svar #12 Dato: August 20, 2010, 11:09:05 am »

Nix! Der skal ny olie i. Mængden er angivet på fjederæsken. Måske også viskositeten. Standard er 10w. Mange har puttet 20w i og været glade for det. Jeg puttede 15w i og har været glad for det.

præcis... :lol:

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #13 Dato: August 20, 2010, 11:32:14 pm »
præcis... :lol:

I spiller så smarte...  [afro|

Jeg tænkte bare at HVIS det havde været muligt var det hurtigt på en solskinsdag at trille en tur, skifte fjedre og trille en tur mere, for at få den bedst mulige fornemmelse af forskellen. Så kunne man skifte olien en dag snarest efter, hvor det regner.  :rolleyes:
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

roadpilot

• Sandt SVin
« Svar #14 Dato: August 21, 2010, 01:11:50 am »
Klart dey er muligt at gøre det sådan også. Men ikke en løsning at anbefale. Men nu ved jeg jo heller ikke hvad for en olie du kører med , og eller hvor gammel den er?

Det tager ca 2 timer at skifte det hele så det kan nemt nås på en solskins dag..... 8)
held og lykke med projektet...