Forfatter Emne: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?  (Læst 12561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Dato: Juli 28, 2010, 08:12:06 pm »
Jeg har et kædekit der ligger og venter på at blive sat på, og der kommer en zx10r dæmper ind af døren i morgen. Håber jeg får tid i weekenden eller i næste uge til at sætte det på. Men er der nogle der har nogle råd inden jeg går igang? Jeg er næsten helt grøn i faget.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #1 Dato: Juli 28, 2010, 09:51:46 pm »
Kædekit: Dit første mål er møtrikken på fortandhjulet - den er klart nemmest at pille af mens kæden stadig sidder på, for så kan man både sætte den i gear og bremse baghjulet når der skal tages fat.

En vinkelsliber skærer kæden over - sørg lige for at dække af så gnisterne ikke laver lakskader eller grimme brændemærker...
Den nye kæde lægges ud ved siden af den gamle og der skal være samme antal led på begge to - så er du sikker på den passer, medmindre du selvfølgelig har skiftet til en anden størrelse tandhjul.

Fortandhjulet kan du så først pille af når kæden er væk - og bemærk lige at det skal vendes på samme måde som før - der kan være en bøsning på den ene side.

Bagtandhjulet er nemt nok - det sidder bare med 5 møtrikker. Af med det gamle og på med det nye.

Husk at løsne din kædejustering inden du samler kæden - ellers kan den nye ikke nå rundt.   :mrgreen:

Hvis det er nitteled, skal du enten have et nitteværktøj eller også skal du kende metoden med at bruge stor hammer som modhold og lille hammer til at nitte med. Uanset hvad, kræver det også et skydelære for at tjekke om du har presset leddet nok sammen - og HUSK AT SMØRE DET GODT MED DET MEDFØLGENDE FEDT!!!!!

Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #2 Dato: Juli 28, 2010, 09:55:47 pm »
Bagdæmper: Ja det er øf, men man skal med al sandsynlighed have mellemrørene af for at komme til at pille boltene ud i link systemet og dæmperen. På en 1000'er kan dæmperen komme nedad igennem bagsvingeren, men jeg ved ikke hvor meget plads der er på grislingen.

Man skal desuden klodse cyklen op under fodhvilerne eller hænge den i et reb / en strop da bagsvingeren ikke kan holde cyklen oppe uden dæmperen sidder på sin plads.
Først når baghjulet hænger frit, kan man skille det ad...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #3 Dato: Juli 28, 2010, 11:07:58 pm »
Passer sådan en bagdæmper direkte over på en SV1000?
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #4 Dato: Juli 28, 2010, 11:47:41 pm »
Ja en ZX10R bagdæmper gør - den skal være fra 04-05 hvis den skal sidde perfekt - men på 06 og nyere sidder reservoiret til den anden side, og ender derfor lidt tættere på bagerste forrør.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #5 Dato: Juli 29, 2010, 12:08:41 am »
Ja en ZX10R bagdæmper gør - den skal være fra 04-05 hvis den skal sidde perfekt - men på 06 og nyere sidder reservoiret til den anden side, og ender derfor lidt tættere på bagerste forrør.

Super takker for info   :thumbsup:
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #6 Dato: Juli 30, 2010, 04:03:10 pm »
Bagdæmper: Ja det er øf, men man skal med al sandsynlighed have mellemrørene af for at komme til at pille boltene ud i link systemet og dæmperen. På en 1000'er kan dæmperen komme nedad igennem bagsvingeren, men jeg ved ikke hvor meget plads der er på grislingen.

Man skal desuden klodse cyklen op under fodhvilerne eller hænge den i et reb / en strop da bagsvingeren ikke kan holde cyklen oppe uden dæmperen sidder på sin plads.
Først når baghjulet hænger frit, kan man skille det ad...


Du behøver ikke at tage mellemrør af (heller ikke på en 1000'er)

..for så vidt behøver behøver du heller ikke tage baghjulet af.  -du kan klare det, hvis du på en anden måde kan aflaste både link led og bagdæmper.
-dvs at der ikke er spænding, hverken op eller ned på bagsvinger.

Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #7 Dato: Juli 30, 2010, 06:22:52 pm »
Tak for tips'ne :thumbsup:
Kan smide et par billeder når skidtet er kommet på, hvis det har interesse.

Ja en ZX10R bagdæmper gør - den skal være fra 04-05 hvis den skal sidde perfekt - men på 06 og nyere sidder reservoiret til den anden side, og ender derfor lidt tættere på bagerste forrør.
Jeg har købt en fra 06, var blevet fortalt den passede bedst på, og at den kunne monteres uden af skærer i noget plast. Er jeg helt galt på den? :?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #8 Dato: August 02, 2010, 09:30:30 am »
Så røg bagdæmperen sq på igår, men fik aldrig kædekittet på da kæresten kom og forstyrrede :wink: Jeg havde godt nok lidt bøvl med at montere skidtet, men det skyldes nok også dårlige værkstedsforhold. Men på kom den! Og modellen fra 06-07 kræver ikke man skærer i batteriboksen, hvilket jeg meget gerne ville undgå. Også ser det godt ud med en flot rød fjeder.
Jeg har ingen forstand på setup af dæmperen, men med tal fra nettet og lidt sund fornuft fandt jeg frem til ngoet jeg troede der virkede. Har lige været ude og trille den første tur. Hold op der er forskel! Kunne ikke være mere tilfreds :D Kan godt mærke den ikke er indstilt optimalt, men det :orkester: allerede.
Og sidegevinsten er at bagenden er blevet hævet en smule og har ændret køre egenskaberne til det bedre :twisted:
Men den bedre bagdæmper har gjort at den bløde forgaffel er blevet mere synlig, men så er det joh godt der snart kommer Hyper Pro fjedre på.
« Senest Redigeret: August 02, 2010, 10:03:59 am af Brix »
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #9 Dato: August 02, 2010, 09:54:58 am »
Også ser det godt ud med en flot rød fjeder.

Billede....  :D
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #10 Dato: August 02, 2010, 12:08:34 pm »
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #11 Dato: August 02, 2010, 12:21:25 pm »
Hvad er det præcis for en bagdæmper og hvad kostede den??
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #12 Dato: August 02, 2010, 12:39:32 pm »
Hvad er det præcis for en bagdæmper og hvad kostede den??
Den er fra en kawasaki zx10r 06-07, så vidt jeg ved den eneste hvor det ikke er nødvendigt at skærer i batteriboksen? (For at få plads til reservoirer)
Jeg kom af med 540 kr på ebay, inklusive fragt.
« Senest Redigeret: August 02, 2010, 12:47:01 pm af Brix »
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #13 Dato: August 02, 2010, 02:12:39 pm »
den er flot........vil nogen fortælle mig helt præcis hvad det lige er, at jeg får ud af at skifte til sådan en bagdæmperfætter her.....udover den dejlige
røde ring   :mrgreen:

Og lige et tillægsspørgsmål kan man få den i en anden farve ? synes ikke lige det det guldfarve umiddelbart passer på mit røde lyn  :hand:
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Råd inden skift af kædekit og bagdæmper?
« Svar #14 Dato: August 02, 2010, 04:54:52 pm »
den er flot........vil nogen fortælle mig helt præcis hvad det lige er, at jeg får ud af at skifte til sådan en bagdæmperfætter her.....udover den dejlige
røde ring   :mrgreen:

Og lige et tillægsspørgsmål kan man få den i en anden farve ? synes ikke lige det det guldfarve umiddelbart passer på mit røde lyn  :hand:
Hvis du vil have den røde fjeder på din originale dæmper kan du arve fjederen fra den dæmper jeg har liggende som jeg regner med at smide på landroveren en af dagene....
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing