efter at have justeret ventiler på min crf 450 og er igang med at samle det hele igen. (man skal hive hele knastaksel ud for at komme til shims) nu skal jeg så have det hele timet igen. ikke det store problem, der er mærker overalt man liner op. og her er det så jeg bliver i tvivl. når man tjekker ventiler skal man dreje motoren til top på kompressions takten. ikke noget problem man kan jo bare kigge på knasten når den drejer og se hvilken takt den er på.
men når man vil samle igen hvordan ved man så hvornår den er på kompressions takt eller udstødningstakt. der er et mærke på krumtap gearet der viser top dead center, men det gør den jo på begge takter.
så derfor spørger jeg nu tænder en fire takter på toppunkt hver gang stemplet er i top, eller kun på kompressions takt. og hvis den kun tænder hver anden gang den er i top hvordan finder man så ud af hvilket toppunkt den er på.
det ville jo være kedeligt at få det hele samlet og finde ud af den ikke vil starte fordi den tænder på udstødnings takt.