Hej alle svriders!
Dette bliver så min første tråd herinde, og desværre, en ikke så fed af slagsen.
Forhistorie:
I sidste uge var jeg oppe og hænge på bremsen da hele bilkøen pludselig stoppede, pga en billist som finder ud af han skal dreje i sidste øjeblik.
Desværre, for mig, skete det lige ud for et hus med igangværende haveprojekt, så der lå lidt skidt og grus ¨på vejbanen, hvilket resulterede i at
forhjulet forsvandt under mig
Nå men fik dog stort set bremset SVinet helt ned til 0 inden jeg tabte cyklen, og ramte heller ikke forankørende.
Bremsepedalen er knækket, og en lille ridse på kåben (ingen stræk/kuremærker, derfor jeg konkluderer jeg har fået bremset den helt ned ), men
det værste er sku styret som blev slået skævt.
Da jeg kom hjem gik jeg straks igang med at løsne bolte v styr broer (oppe og nede) plus boltene
v hjulakslen. Og den store bolt foroven i midten, som holder/presser det hele sammen (ved ikke hvad den hedder ) for at det evt kunne
rette sig ud.
Til trods for dette, syntes jeg ikke rigtigt det har hjulpet, og kan se en lille forskel i afstand fra styr og ind mod tank hvis jeg laver fuldt styrudslag,
til begge sider. Når jeg kører, føler jeg nu, at mcen er svæere at krænge til højre end til venstre.
Mine spørgsmål til jer er følgende:
1. Har jeg gjort hvad jeg kunne for at prøve at "rette" gaflen ud , hvis det da overhovedet er den der er slået skæv ?
2. Kan selve gaflen virkelig blive slået skæv af sådan et lille styrt , eller kan det tænkes det måske bare er clipon styret der har bøjet sig ?
3. Skal cyklens helst jackes op, så den står uden belastning på forhjulet ?
4. Efter jeg var fædig kom jeg sku til at tænke på hvilken rækkefølge jeg egentlig skulle spænde alle boltene i. Men primært, om man skal spænde den
store bolt i toppen først inden man spænder broerne til, eller er det omvendt.
5. evt andre forslag til hvad det kan være, og løsninger ?
Håber på nogen gode svar fra alle jer skrueguruer der findes derude
mvh Anders