Forfatter Emne: Styr/gaffel slået skæv  (Læst 4448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ar4l

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Styr/gaffel slået skæv
« Dato: Juni 28, 2010, 01:18:49 pm »
Hej alle svriders!
Dette bliver så min første tråd herinde, og desværre, en ikke så fed af slagsen.
Forhistorie:
I sidste uge var jeg oppe og hænge på bremsen da hele bilkøen pludselig stoppede, pga en billist som finder ud af han skal dreje i sidste øjeblik.
 Desværre, for mig,  skete det lige ud for et hus med igangværende haveprojekt, så der lå lidt skidt og grus ¨på vejbanen, hvilket resulterede i at
 forhjulet forsvandt under mig   
Nå men fik dog stort set bremset SVinet helt ned til 0 inden jeg tabte cyklen, og ramte heller ikke forankørende.
Bremsepedalen er knækket, og en lille ridse på kåben (ingen stræk/kuremærker, derfor jeg konkluderer jeg har fået bremset den helt ned ), men
det værste er sku styret som blev slået skævt.
Da jeg kom hjem gik jeg straks igang med at løsne bolte v styr broer (oppe og nede) plus boltene
v hjulakslen. Og den store bolt foroven i midten, som holder/presser det hele sammen (ved ikke hvad den hedder   ) for at det evt kunne
rette sig ud.
Til trods for dette, syntes jeg ikke rigtigt det har hjulpet, og kan se en lille forskel i afstand fra styr og ind mod tank hvis jeg laver fuldt styrudslag,
 til begge sider. Når jeg kører, føler jeg nu, at mcen er svæere at krænge til højre end til venstre.
Mine spørgsmål til jer er følgende:
1. Har jeg gjort hvad jeg kunne for at prøve at "rette" gaflen ud , hvis det da overhovedet er den der er slået skæv ?
2. Kan selve gaflen virkelig blive slået skæv af sådan et lille styrt , eller kan det tænkes det måske bare er clipon styret der har bøjet sig ?
3. Skal cyklens helst jackes op, så den står uden belastning på forhjulet ?
4. Efter jeg var fædig kom jeg sku til at tænke på hvilken rækkefølge jeg egentlig skulle spænde alle boltene i. Men primært, om man skal spænde den
store bolt i toppen først inden man spænder broerne til, eller er det omvendt.
5. evt andre forslag til hvad det kan være, og løsninger ?
Håber på nogen gode svar fra alle jer skrueguruer der findes derude 
mvh Anders


blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #1 Dato: Juni 28, 2010, 01:38:10 pm »
Velkommen til :)

jeg er sikker på at det bare er clip-on stangen der har bøjet sig :)
så den skal skiftes...

men får lige nogen til at kigge den efter for at være på den sikre side


lidt info skader aldrig - hvilken cykel har du?
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #2 Dato: Juni 28, 2010, 01:42:01 pm »
Bremsepedal finder du her:
http://www.banditmaniashop.co.uk/suzuki-sv1000-sn-sv650-sn-03-10-rear-brake-pedal-1511-p.asp


Enghave tager syvhundrede-HVAD SAGDE DU ?!?! + moms for origianlen, og den her er bedre.

Den passer sweet - har lige skiftet [afro|

Det kan muligvis være dine gaffel-inderben som er skæve, det har jeg prøvet - check med en mekker
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Smith

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 320
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #3 Dato: Juni 28, 2010, 02:07:51 pm »
Velkommen til  :)
Trist "anledning" dog. Hvis du vil bestille bremsepedal fra Søren's link, så er det meget muligt jeg vil have en med (til min 650'er), da min er blevet slået skæv. Så lad høre inden du evt. bestiller, så kan vi dele portoen :)

Søren, lægger du ikke et billede op af det nye bling? :mrgreen:

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #4 Dato: Juni 28, 2010, 05:27:15 pm »
Hvis nogen har svinet på gaden, og ikke ryddet op efter dem selv, mener jeg at de er erstatningsansvarlige. Har du billeder af stedet? Så nak dem, og få dem til at betale!!   :whipped:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #5 Dato: Juni 28, 2010, 07:23:52 pm »
Jeg synes helt bestemt det der lyder som en skæv clip-on. Gaflen burde slet ikke blive skæv af det der.

Mht. samlingen, så synes jeg du skal se om ikke du kan finde dig en Haynes manual. Så kan du få helt styr på momenter m.m.

Hygge

P.S. Velkommen til.
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #6 Dato: Juni 28, 2010, 08:06:59 pm »
da du ikke har ramt noget med dit forhjul, nægter jeg at tro at gaflen skulle være skæv, som andre siger: bøjet clip on !
   

ar4l

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #7 Dato: Juni 28, 2010, 09:26:10 pm »
Ja har tænkt det samme angående clip on. Jeg ved at de originale er vold dyre. Nogen der har link til noget billigt "lort". Min plan er nemlig på et tidpkt at sætte en USD gaffel på, så gider ikke invistere det store i nye clip ons.
Er der slet ikke nogen som kan svare på nogen af mine spørgsmål vedr samlingen ?

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #8 Dato: Juni 28, 2010, 10:10:51 pm »
Er der slet ikke nogen som kan svare på nogen af mine spørgsmål vedr samlingen ?
Mht. samlingen, så synes jeg du skal se om ikke du kan finde dig en Haynes manual. Så kan du få helt styr på momenter m.m.
:mrgreen:

Hvilken cykel er det? Old School? Eller 1000'er? Jeg har manualer i PDF til oldschool cyklen.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

ar4l

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #9 Dato: Juni 28, 2010, 10:16:59 pm »
Desværre det er en K6ér 1000 S ;(
Men tror nu ikke jeg kan læse mig til , hvorvidt om man skal spænde kronrørs møtrikken først eller om broerne skal spændes først.
Men kunne være man skulle prøve at få fat på en maintenance manual , fandt et sted på nettet hvor man kunne DL gratis. Havde til min 650 ér derfra . ;)

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #10 Dato: Juni 28, 2010, 10:51:16 pm »
Desværre det er en K6ér 1000 S ;(
Men tror nu ikke jeg kan læse mig til , hvorvidt om man skal spænde kronrørs møtrikken først eller om broerne skal spændes først.
Men kunne være man skulle prøve at få fat på en maintenance manual , fandt et sted på nettet hvor man kunne DL gratis. Havde til min 650 ér derfra . ;)

her http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
   

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #11 Dato: Juni 28, 2010, 10:59:08 pm »
et set brugte clip-ons koster 500-600,- - kan sikkert gøres billigere på ebay
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #12 Dato: Juni 28, 2010, 11:36:17 pm »
Desværre det er en K6ér 1000 S ;(
Men tror nu ikke jeg kan læse mig til , hvorvidt om man skal spænde kronrørs møtrikken først eller om broerne skal spændes først.
Men kunne være man skulle prøve at få fat på en maintenance manual , fandt et sted på nettet hvor man kunne DL gratis. Havde til min 650 ér derfra . ;)

iflg manual skal du spænde broerne løst, derefter spænde kronrørs møtrikken:
Steering stem head nut : 90 N .m (9.0 kgf-m, 65 .0 Ib-ft)

send mig din email på en pm, så sender jeg dig den del af manualen pr mail.

Kennet
kilosvin med div udstyr...

Volpi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #13 Dato: Juni 30, 2010, 09:35:18 pm »
Låner lige tråden.. I vinters fik jeg en bil bakkende ind direkte i mit forhjul. Bilisten nåede kun at bakke 2 meter, så der var ikke meget fart på overhovedet. Jeg fik sluppet bremsen (tror jeg) så cyklen bare blev skubbet baglæns. Min skærm fik ingen skræmmer og ellers intet at se. Efter dengang syntes jeg mit styr er lidt længere fremme ved venstre side ift højre..

Det skal sige mit øjemål tiltider er skræmmende sikkert;). og er lidt autistpræget når det kommer til uligheder kontra ligheder. Kan jeg måle på en måde så jeg kan se med mine øjne om der er en skævhed overhovedet. Er sikker på hvis afstanden er den samme forsvinder mit "problem"..

Jaja the mind is a powerfull thing;)
Ride this motherfucker, till the wheels fall off.

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Sv: Styr/gaffel slået skæv
« Svar #14 Dato: Juli 01, 2010, 01:40:19 am »
Hvis nogen har svinet på gaden, og ikke ryddet op efter dem selv, mener jeg at de er erstatningsansvarlige. Har du billeder af stedet? Så nak dem, og få dem til at betale!!   :whipped:

Har faktisk oplevet næsten det samme for nogle år siden.
Indbremsede mod en rundkørsel, der var glat/spildt noget, væltede og anmeldte "sagen" til mit kollektive heltidsulykkesforsikringsselskab (puh..!)
De anerkendte skaden, betalte fysioterapi løbende, og efter et år med en "frossen skulder" hostede de op med en %del af min samlede fors. sum - svarende til den invaliditet min egen læge og deres læger kom frem til.
Denne "invaliditet" kan du ikke sammenligne med en regulær arbejdsskade !
Det er nogle andre tal og normer, de beregner efter.
Men jeg blev repareret på privathospital med B&O og det hele, og efterfølgende kan jeg da stadig køre SV, selvom jeg ikke er 100% iorden længere.

Go for it  :thumbsup:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...