Forfatter Emne: Lidt om benzinøkonomi.  (Læst 7282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brian Lund

• Roadracer
Lidt om benzinøkonomi.
« Dato: Maj 18, 2010, 01:08:10 pm »
Vil lige dele mit lille eksperiment.

Jeg har normalt kørt lidt raskt til på min SV'er. 14 km/l er rimeligt normalt for mig og det er også set lavere. Jeg tænkte dog at jeg ville se hvad jeg kunne få den op på, så efter lidt læsning om hvordan man kører længst på literen og et par youtube videoer senere har jeg nu kørt 3 tanke benzin igennem, den første med 19,6 km/l, den næste med 20,2 og den sidste med 22,78 km/l.

Der er kørt med ca. 75-80 km/t på landevej, og 105-115 km/t på motorvej, næsten igen bykørsel og meget forsigtige accelerationer. Pænt kedelig kørsel for at sige det mildt, men når man har 110 km til arbejde og bruger den til at pendle på, så kan det alligevel godt mærkes på pengepungen og rart at vide at det kan lade sig køre :)

Cyklen: SV1000S K6,  med 70.000 km på bagen.
SV1000S K6 - blå.

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Lidt om benzinøkonomi.
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2010, 01:20:52 pm »
Fedt! Især med 22,78km/l  :respekt:
MEN, har du regnet på hvad du bruger ekstra af tid, og hvad du kunne tjene af $$ imens?

For ikke så længe siden var en artikel om økobiler i FDM's motor. Så vidt jeg husker kunne man spare 200kr i brændstof på en tur til Østrig. Til gengæld tog turen to timer længere   :|  Så kan det jo næsten være det samme :?
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Maj 18, 2010, 01:25:28 pm »
du kan geare cyklen til lavere rpm ved 110 km/t

det der tager mest benzin er igang sættelse

::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Brian Lund

• Roadracer
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2010, 01:50:16 pm »
Fedt! Især med 22,78km/l  :respekt:
MEN, har du regnet på hvad du bruger ekstra af tid, og hvad du kunne tjene af $$ imens?

For ikke så længe siden var en artikel om økobiler i FDM's motor. Så vidt jeg husker kunne man spare 200kr i brændstof på en tur til Østrig. Til gengæld tog turen to timer længere   :|  Så kan det jo næsten være det samme :?

Det har taget ca. 10-15 minutter længere hver vej, havde egentligt troet det ville være mere, men ved højere hastighed har jeg nok også brugt lang tid på at blive fanget bag biler, lastbiler osv for bare at blive indhentet igen af dem der kører langsommere. 20-30 minutter længere tidsforbrug på transport er selvfølgeligt en del når man i forvejen allerede har langt på arbejde, men tilgengæld er den potentielle besparelse også i nærheden af 1000 kr / måneden for mig. Det er svært at argumentere imod, så nu vil jeg se hvor lang tid jeg kan holde det ud :)

Jeg håber at jeg i nærmeste fremtid kan få anskaffet mig en bil, så SV'en igen kan blive brugt til det den er bedst til, men i mellemtiden syntes jeg alligevel det er imponerende hvad man kan få ud af den :) Hvis jeg ikke kiggede efter bil, så ville jeg nok også overveje en anden gearing, jeg tror i øvrigt hvis jeg tænker tilbage at min er gearet en smule ned pt.

SV1000S K6 - blå.

Ronni

• Roadracer
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2010, 02:33:29 pm »
Ja, jeg har anskaffet mig en knallert for at spare på benzinen. Som blz skriver er det igangsætninger der virkelig koster, og dem er der flest af i by-trafik. Så når jeg skal transporteres i byen er det op på knallerten. Jeg følger trafikken fint med mine max 45 km/t, til gengæld bruger jeg omkring 5 liter benzin på en hel måned - rundt regnet 50 km/l.

Som det ser ud nu, vil knallerten være tjent hjem i løbet af sommeren, derefter er det bare overskud. Og så er den altså sjovere at køre rundt på, end en stor stationcar ;)

Jeg har lige købt Roadtrip til min iPhone, så nu vil jeg til at holde øje med det præcise forbrug.
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Per

• Sandt SVin
  • ...det dejlige SVin....
« Svar #5 Dato: Maj 18, 2010, 02:47:44 pm »
 :respekt: for det

så vil jeg da også dele min oplevelse fra lige før weekenden...var på tur til Jylland med fruen og oppakning i sidetaskerne...
og sørme om vi ikke rundede 20,1 km/l på KiloSVinet.....der var jeg lidt overrasket og vil da forsøge at se hvor langt jeg kan få den til at køre .....
og hvor kort måske...  :evil:  :innocent:

Vi kunne jo lave en lille konkurrence i disse grønne tider .... hvem kan køre længst på literen.....? Om ikke andet så mod en selv...

Navn                     Maskine          Dato         KM/L             Type af kørsel         KM kørt på strækningen
Per                        SV1000           14/5         20,1             Landevej + by         201
Batman                 Jinlun 250        14/5         32,2             Rullefelt                   483     :wink: :lmao: (ved at du kan tåle det)

Hvad synes I ...er I friske på det eller stinker det................?

Hilsen Konkurrence Øko-Per
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Morfar

• Søndagskører
  • **
  • Been there, Done that, Bought the Hayabusa
    • Se Flakse Her :
« Svar #6 Dato: Maj 18, 2010, 04:38:55 pm »

Navn                     Maskine          Dato         KM/L             Type af kørsel         KM kørt på strækningen
Per                        SV1000           14/5         20,1             Landevej + by         201
Batman                 Jinlun 250        14/5        32,2             Rullefelt                   483     
Morfar                   Hayabusa        27/8/9     25,2             Landevej (Norge)    227

:mrgreen: Jeg skal vel leve op til mit brugernavn  :hand:
Nu på IKEA-plader ...

Kasper N

• Søndagskører
  • **
  • Sort som piloten i en thai fighter!
« Svar #7 Dato: Maj 18, 2010, 07:05:02 pm »

Hvad synes I ...er I friske på det eller stinker det................?

Det stinker...nok mest fordi jeg er en dårlig taber  :rant:

Jeg kommer aldrig derop. Du ligger faktisk omtrænt dobbelt så højt som mine gennemsnitlige tankninger så der er ikke så meget fidus i at prøve at vinde  :mrgreen:

Men synes det er vildt flot i kan køre så langt. Kan næsten ikke stoppe med at tænke på hvor langt der så er mellem tankningerne  :respekt:

Per

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Maj 18, 2010, 07:08:03 pm »
Jeg kommer aldrig derop.....
Ikke hvis ikke du prøver....come on....you can do it....bare en strækning på 150 km....prøv nu  :wink:
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Kasper N

• Søndagskører
  • **
  • Sort som piloten i en thai fighter!
« Svar #9 Dato: Maj 18, 2010, 07:11:44 pm »
Jeg kommer aldrig derop.....
Ikke hvis ikke du prøver....come on....you can do it....bare en strækning på 150 km....prøv nu  :wink:

Jeg kan selvfølgelig smide det lille tandhjul bagpå igen og køre 90km/t til lillebæltsbroen og retur. Det passer med distancen og jeg er klart på vej mod førstepladsen  :mrgreen:

Brian Lund

• Roadracer
« Svar #10 Dato: Maj 18, 2010, 07:37:45 pm »

Men synes det er vildt flot i kan køre så langt. Kan næsten ikke stoppe med at tænke på hvor langt der så er mellem tankningerne  :respekt:

Da jeg kørte 22,78 km/l (i går) tankede jeg efter 290 km. 12,73 liter blev det til. Jeg gør det på samme måde hver gang så der kan sammenlignes: sidder på cyklen og fylder den helt op.
SV1000S K6 - blå.

Per

• Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Maj 18, 2010, 09:35:54 pm »
Morfar                   Hayabusa        27/8/9     25,2             Landevej (Norge)    227
Brian Lund            SV1000           17/5         22,78           ?                              290

Flemming L

• Sandt SVin
« Svar #12 Dato: Maj 18, 2010, 09:46:18 pm »
Nu pendler jeg ikke så langt hver dag, så for mig er benzinforbrug lig med ligegyldigt.
Ikke mindst fordi jeg kører på en SV650 hvor den selv på Anderstorp ikke kan komme under 15 km/l med mine evner
 :mrgreen:
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

brorfusk

• Søndagskører
  • **
  • SV1000s
« Svar #13 Dato: Maj 18, 2010, 09:47:36 pm »
Hvad er det nu for noget???  :?
benzinøkoNOT øøh skal svinet ikke bare have lidt juice når lampen lyser, og efter endt tankning kigger man lige hurtigt på liter og kilometer og tænker... hmmm jeg har da vist kørt lidt råddent igen denne tankfuld  :innocent:

Flemming L

• Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Maj 18, 2010, 09:54:08 pm »
Hvad er det nu for noget???  :?
benzinøkoNOT øøh skal svinet ikke bare have lidt juice når lampen lyser, og efter endt tankning kigger man lige hurtigt på liter og kilometer og tænker... hmmm jeg har da vist kørt lidt råddent igen denne tankfuld  :innocent:

Jep, og hvis man ikke har, så skammer man sig noget så grueligt, for det er synd for svinet ikke at få nok at æde pr km.
 :mrgreen:
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen