Forfatter Emne: Motorolie  (Læst 5783 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karsten

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 39
Motorolie
« Dato: Maj 10, 2010, 08:53:07 pm »
Er der nogen der har erfaringer med hvad motorolie, man skal bruge på en sv650s k3, type og fra hvad firma ?
så vidt skal kan læse i manualen skal der bruges 2,7 liter

Karsten
Mænd fryser ikke - De bliver blå! - Og dør

SVinke

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 115
  • the devil rides with me
Sv: Motorolie
« Svar #1 Dato: Maj 10, 2010, 09:43:39 pm »
Silkolene laver noget super MC olie.
spørg evt ved din lokale mc pusher hvad der er bedst med hensyn til viskositet.
hvad har den kørt af kilometer.?  8)
Til vejen: Hmm ja når de skide forsikringsfolk får taget sig sammen til at smide nogle penge ind på min konto en SV 650 Oldschool

Tidligere cykler: GSR 600 K8
                         Husqvarna te 610. 1994

karsten

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 39
Sv: Motorolie
« Svar #2 Dato: Maj 11, 2010, 06:24:19 am »
Den her kørt 40.000 km. grunden til jeg spurgte var at jeg stod og skulle til Hein Gerichte i weekenden, og der handler de med Motul og deres eget mærke,

Karsten
Mænd fryser ikke - De bliver blå! - Og dør

SuneBB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Motorolie
« Svar #3 Dato: Maj 11, 2010, 10:34:45 am »
jeg bruger motul delsyntetisk, som de anbefaler. Det fungere fint på min tøs!

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Motorolie
« Svar #4 Dato: Maj 11, 2010, 10:41:15 am »
Jeg har kørt med Catrols Grand Prix 10w-40 efterfulgt af HG's egen 10w-40, og jeg kunne hverken høre eller mærke forskel.
Nu kører jeg med en lidt tykkere Silkolene 15w-50, og det er glimrende  :thumbsup:
Fælles for dem alle: ½-syntetisk.

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=13937.msg140613#msg140613
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Damage

  • Gæst
Sv: Motorolie
« Svar #5 Dato: Maj 12, 2010, 05:54:41 pm »
Du skal bruge 10W-40 semisyntetisk JASO-MA godkendt, og så er det ligemeget hvad mærke det er.

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Sv: Motorolie
« Svar #6 Dato: Maj 12, 2010, 07:21:04 pm »
Ja så er vi der igen, hel eller delsyntetisk ?????

Jeg kører hel syntetisk Castrol 10/50
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

SVinke

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 115
  • the devil rides with me
Sv: Motorolie
« Svar #7 Dato: Maj 13, 2010, 02:16:30 am »
altså til denne maskine ville jeg helt klart gøre som flertallet og køre med en Delsyntetisk olie. det er svært og kompliceret at forklare hvorfor men i bund og grund er det delsyntetisk motoren er udviklet til.  :afro: men alt efter KM ville jeg nok også gå lidt op i viskositet. med mange KM på bagen vile en 15/50 olie være godt
Til vejen: Hmm ja når de skide forsikringsfolk får taget sig sammen til at smide nogle penge ind på min konto en SV 650 Oldschool

Tidligere cykler: GSR 600 K8
                         Husqvarna te 610. 1994

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Sv: Motorolie
« Svar #8 Dato: Maj 13, 2010, 01:13:57 pm »
Den er sku da ikke udviklet til delsyntetisk, men den diskution har været oppe og vende før
som jeg skrev tidligere
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

Damage

  • Gæst
Sv: Motorolie
« Svar #9 Dato: Maj 18, 2010, 08:19:31 am »
Den er sku da ikke udviklet til delsyntetisk, men den diskution har været oppe og vende før
som jeg skrev tidligere

Hvis du læser lidt om motorolie til SV1000 på div. udenlandske forum vil du opdage at der er en del som har brændt deres kobling af ved at kører
med fulsyntetisk olie. Ritzau herindefra har også brændt en kobling af pga. fulsyntetisk olie. Det er ikke nødvendigvis bedre at kører med fulsyntetisk
olie frem for semisyntetisk. Suzuki anbefaler 10w-40 JASO-MA godkendt olie fordi de mener at det er det bedste til den motor set udfra motorens konstruktion
og økonomisk synspunkt.
Så er det rigtigt at der er flere som kører med fulsyntetisk olie som ikke har haft problemer, men det rykker bare ikke ved, at der er nogle som brændt koblingen
af og det er der ikke nogle som har ved at kører med semisyntetisk olie.

Jeg ville selvfølgelig holde mig til den motorolie som suzuki anbefaler.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Motorolie
« Svar #10 Dato: Maj 18, 2010, 10:01:58 am »
Den er sku da ikke udviklet til delsyntetisk, men den diskution har været oppe og vende før
som jeg skrev tidligere

Det ved jeg heller ikke om den decideret er... Men importøren anbefaler semisyntetisk Motul - jeg spurgte den gang Ritzau fortalte om sin uheldige oplevelse og jeg selv kørte SV1000.

Jeg ved heller ikke hvad forklaringen er - men følger blindt importørens råd og mine venners (dårlige) erfaringer. Jeg hælder dog fuldsyntetisk Motorex på Klatten...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Sv: Motorolie
« Svar #11 Dato: Maj 18, 2010, 06:46:17 pm »
Ja og Sajmon herinde fra kører hel syntetisk på sin i over 70.000 km uden
at skifte kobling
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Motorolie
« Svar #12 Dato: Maj 19, 2010, 08:38:31 am »
Jeg har gjort hvad jeg kunne for at "forske" lidt i emnet - det lader til at der er et par spinkle konklusioner:

  • Syntetisk smører bedre end semi-syntetisk (mange siger at det gør gear-skift nemmere)
  • Syntetisk renser ikke motoren lige så godt som semi-syntetisk (derfor vil man ofte opleve at det ser meget rent ud når man tapper det)
  • Mange SVriddere melder at deres våd-kobling glider når de bruger syntetisk fordi den åbenbart smører så godt at koblingspladerne ikke kan bide (det er derfor den går i stykker)
  • Mange siger at der ikke sker noget med koblingen
  • Ingen kan henvise til nogen "officielle" anbefalinger fra Suzuki
  • De færreste tråde ender i en brugbar konklusion - igen er der mange som melder at de har fået koblingsproblemer efter de skifter til fuldsyntetisk og har afhjulpet disse ved at "skylle motoren igennem med semi-syntetisk olie

Så kan i selv vurdere sagen  :)



Sakset fra Yahoo Answers:

"My bike is practically new,its got 3979 kilometers(about 2500 miles) it has not been run hard nor in heavy traffic, but when i gas it up hard at around 5000rpm it feels like the clutch is slipping, its hard to believe because its a new bike, it feels as if it releases an angry burst of power around 5k-7k rpm. I use motul full synthetic double esther factory line motorcycle oil, its the best of the best oil i can get."

Sakset fra r1-forum.com:

"Not necessarily true. Full synthetic oil is good for reducing friction, but it does not suspend particals as well as the old dino oil. If you use fully synthetic oil you will notice alot of times when you change it it comes out cleaner. I use semi-synthetic because it gives me the best of both worlds. I can have a cleaner engine and one that has less friction. I work for Volvo as a mechanic and see cars frequently with 600,000 miles plus, and they run on mineral oil. I also see Volvo's that use fully synthetic oil and when they begin to have high miles they start to sludge because fully synthetic oil does not clean as well. Now there may be other factors such as oil change intervals etc. , but this is just what I've experienced in 15 years of working on cars. Can you explain why you believe fully synthetic is better than semi?"

Link til tråd om emnet på sv-portal.com:

http://www.sv-portal.com/forums/showthread.php?t=98

Citat fra sv-portal.com:

"I have to admit, until I did research on motor oil and learned a bit more about what comprises a good oil, I used Castrol 20W50 automotive oil. Now I use a motorcycle specific oil, petroleum based so far, though I will probably switch to a synthetic blend at some point. I did use the cheap automotive oil for the last 25 years I've been riding without ever experiencing an oil related failure. Not that this proves anything, of course. The only time I tried using a pure synthetic oil was in my old 650. I didn't get out of the driveway before the clutch started slipping. Took a couple of oil changes with petroleum based oil to get back to normal. "

Tråd på svrider.com:

http://www.svrider.com/forum/showthread.php?t=72844

En til tråd på svrider.com:

http://forum.svrider.com/showthread.php?t=66489
« Senest Redigeret: Maj 19, 2010, 08:44:07 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Sv: Motorolie
« Svar #13 Dato: Maj 19, 2010, 02:22:02 pm »
    • De færreste tråde ender i en brugbar konklusion - igen er der mange som melder at de har fået koblingsproblemer efter de skifter til fuldsyntetisk og har afhjulpet disse ved at "skylle motoren igennem med semi-syntetisk olie


    Lige nøjagtig det jeg har prøvet :-)

    Jeg kører stadig på en 10w40 og min grisling har gået 61.500 km og bruger stadig ikke olie, så ser ingen grund til at gå op i viskositet :-)
    Sv650s Old school.
    Næstformand Mc Farmers.
    Midtjyde