Forfatter Emne: Mine funderinger og dumme spørgsmål  (Læst 3472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Dato: April 14, 2010, 03:28:01 pm »
Jeg kører en del til forskellige kunder og nogle af dem bor ret langt fra mig, så en gang i mellem har jeg ret meget tid til at sidde og fundere over ligegyldige ting. I dag kom jeg til at tænke over noget, som jeg ikke kunne forklare - der er sikkert et indlysende svar, men jeg kan desværre ikke komme i tanker om det. Så med fare for at udstille min uvidenhed for hele internettet, er her mit spørgsmål :)

Jeg har en bil med fartpilot og manuelt gear, og lad os sige at jeg har sat den på 80 km/t. Bilen holder nu en konstant hastighed i femte gear, og da gearet er koblet direkte til krumtapakslen holder den altså også konstante omdrejninger, lad os sige 3.000 RPM. Altså, 3.000 RPM = 80 km/t.

Bilen har ikke variabel ventil timing, så ventilerne er åbne og lukkede i lige lang tid, hele tiden. Motorens elektronik sørger for at luft:benzin blandingsforholdet er 14.7:1, det stoikiometrisk optimale forhold, og da motoren heller ikke har turbo kommer der den samme mængde luft ind i forbrændingskammeret ved hver forbrænding. Der er altså en lineær sammenhæng mellem omdrejninger og den mængde benzin der bliver forbrugt. 80 km/t = 3.000 RPM = konstant antal forbrændinger i minuttet, med en konstant mængde luft i forbrændingskammeret.

Men jeg bruger mere benzin når jeg kører op ad bakke

Hvordan kan det være? Kører motoren med en federe blanding når den skal trække mere, eller hvad sker der?
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #1 Dato: April 14, 2010, 03:37:07 pm »
hvis du skal skal skubbe bilen er det så lige let på lige vej som op af bakke?

samme modstand møder motoren dog har den lidt flere kræfter ;)
« Senest Redigeret: April 14, 2010, 03:38:43 pm af blz »
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #2 Dato: April 14, 2010, 03:55:07 pm »
Det er jeg helt med på - men hvordan får motoren "flere kræfter"?
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #3 Dato: April 14, 2010, 03:58:23 pm »
nå det går op ad bakke, vil bilens hastighed falde, da modstanden stiger. Fartpiloten kompenserer ved at åbne mere for brændstoftilførslen (spjældhusene). Fartpiloten fortæller altså motoren at nu el den gerne køre 100km/t, den øgede modstand op ad bakken, holder den så på 80.

I forvejen kompenseres der også for vindmodstanden, der ikke er liniær, men stiger exponeltielt. Derfor bruger man også mere en dobbelt brændstofmængde ved 160km/t i forhlod til 80km/t, selv man kun når dobbelt så hurtigt frem.

giver det mening???? du gør jo det samme med speederen, for at holde farten op ad bakke.

KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #4 Dato: April 14, 2010, 04:02:08 pm »
Det er jeg helt med på - men hvordan får motoren "flere kræfter"?
sætningen var nu at motoren var stærkere end dig selv - men den bruge lidt mere benzin for at holde den samme trækkraft ved den hastighed
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #5 Dato: April 14, 2010, 04:09:43 pm »
det gør den ved at pumpe mere benzin ind, 14,7 LL til 1 LB, er det optimale blandingsforhold til hvor du har den reneste forbrænding, det er ikke et udtryk for der hvor du hiver mest kraft ud af brændstoffet
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #6 Dato: April 14, 2010, 07:23:17 pm »
Ok, jeg troede sådan set at omdrejningerne ville stige hvis man åbnede gasspjældet mere?
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #7 Dato: April 14, 2010, 07:38:47 pm »
Ok, jeg troede sådan set at omdrejningerne ville stige hvis man åbnede gasspjældet mere?
Normalt ja, men da det går opad, stiger belastningen jo tilsvarende. De to stigninger er lige store, og hastigheden bliver derfor konstant.



Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #8 Dato: April 14, 2010, 10:34:08 pm »
Fååååååååååååååååååk der må have været langt til den kunde idag :mrgreen: :mrgreen:

Lars
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #9 Dato: April 14, 2010, 10:40:46 pm »
det gør den ved at pumpe mere benzin ind, 14,7 LL til 1 LB, er det optimale blandingsforhold til hvor du har den reneste forbrænding, det er ikke et udtryk for der hvor du hiver mest kraft ud af brændstoffet

Ok, det er nok for at nørde lidt, men det er vægt/vægt forhold og ikke volumen; 14,7 kg(!) luft til 1 kg brændstof     :hand:

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #10 Dato: April 14, 2010, 11:04:12 pm »
To timer hver vej :)
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Rasmus Mølgaard

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 185
    • Warfare Records
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #11 Dato: April 14, 2010, 11:15:13 pm »
Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
X 60 !  :orkester:

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #12 Dato: April 16, 2010, 09:35:07 pm »
Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
X 60 !  :orkester:

FORKERT ! !  :whipped:

Kør på jeres bike :loser:

Så er der musik, på den fede måde  8)

Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #13 Dato: April 16, 2010, 10:18:29 pm »
Jeg kører en del til forskellige kunder og nogle af dem bor ret langt fra mig, så en gang i mellem har jeg ret meget tid til at sidde og fundere over ligegyldige ting.

Er strandet i lufthavnen i Chicago, åndssvage vulkan :brok:
Stevens mc shop har vist Sidi støvler, og jeg mindes at de var billige - men jeg har taget fejl før... God tur

Ja ok, du kører virkelig langt nogle gange  :shock: :shock: :shock: :shock: :mrgreen:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Rasmus Mølgaard

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 185
    • Warfare Records
Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
« Svar #14 Dato: April 18, 2010, 06:40:47 pm »
Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
X 60 !  :orkester:

FORKERT ! !  :whipped:

Kør på jeres bike :loser:

Så er der musik, på den fede måde  8)
:hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: