Forfatter Emne: Dysning - bagerste fed, forrest mager  (Læst 5545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Dato: Marts 21, 2010, 12:07:27 pm »
Hey

Jeg var ved, at pusle lidt om SV'eren i går aftes. I den forbindelse havde jeg tændrørene ude. Der så jeg, at den forreste får en blanding der måske er liiidt for mager, men det er lige på grænsen. Til gengæld var det bagerste tændrør helt sort (mat sort, så ikke olie). Så det virker som om det får en alt for fed blanding.

Jeg har monteret en ny udstødning, og i den forbindelse sat 140 eller 142 dyser i (kan jeg ikke helt huske). Den har kørt fint, og jeg har faktisk ikke lagt mærke til noget usædvanligt... Men nu undrer jeg mig over, at der er så stor forskel på den bagerste og forreste cylinder. Derfor vil jeg høre om der er nogle der har nogle bud på, hvad der kan være galt, inden jeg skiller det hele ad? Min egen teori går på et choker-kabel der sidder fast på den bagerste...

På forhånd tak for input :)

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #1 Dato: Marts 22, 2010, 07:57:48 am »
Har du kontrolleret synkroniseringen af kaburatorene?   

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #2 Dato: Marts 22, 2010, 01:16:32 pm »
Har du kontrolleret synkroniseringen af kaburatorene?
Det er i hvert fald ikke sååå længe siden. Men ville den overhovedet kunne være skyld i SÅ stor forskel? Så skal den vel være ret forkert synkroniseret...?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #3 Dato: Marts 22, 2010, 01:17:11 pm »
P.S. Fik for resten pillet choker-kablet af i går... Den bagerste var rusten og irret og fjederen havde set bedre dage.. Så nu prøver jeg med et nyt kabel. Men input er nu stadig velkommen :)
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #4 Dato: Januar 16, 2011, 12:44:39 am »
En gammel tråd jeg lige hiver frem her, men jeg har haft tændrørerne ude igen, og den er stadig gal :( Det forreste er en fin farve, men det baggerste er kulsort... Jeg har umådeligt svært ved, at forstå hvad det kan skyldes. Nogle gode inputs eller ideer?

Umiddelbart synes jeg cyklen har kørt helt fint hele sæsonen, hvorfor jeg ikke har skænket "problemet" en tanke.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #5 Dato: Januar 16, 2011, 07:24:59 am »
En gammel tråd jeg lige hiver frem her, men jeg har haft tændrørerne ude igen, og den er stadig gal :( Det forreste er en fin farve, men det baggerste er kulsort... Jeg har umådeligt svært ved, at forstå hvad det kan skyldes. Nogle gode inputs eller ideer?

Umiddelbart synes jeg cyklen har kørt helt fint hele sæsonen, hvorfor jeg ikke har skænket "problemet" en tanke.

Hygge

Som jeg har skrevet tidligere, har du kontrolleret synkroniseringen af kaburatorene?

Det er en ret vigtig faktor ifm. det problem du har. Hvis det ene spjæld er lidt mere lukket end det andet vil den cylinder få mindre luft ved tomgang og
dermed soder tændrøret til.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #6 Dato: Januar 16, 2011, 10:53:12 am »
En gammel tråd jeg lige hiver frem her, men jeg har haft tændrørerne ude igen, og den er stadig gal :( Det forreste er en fin farve, men det baggerste er kulsort... Jeg har umådeligt svært ved, at forstå hvad det kan skyldes. Nogle gode inputs eller ideer?

Umiddelbart synes jeg cyklen har kørt helt fint hele sæsonen, hvorfor jeg ikke har skænket "problemet" en tanke.

Hygge

Som jeg har skrevet tidligere, har du kontrolleret synkroniseringen af kaburatorene?

Det er en ret vigtig faktor ifm. det problem du har. Hvis det ene spjæld er lidt mere lukket end det andet vil den cylinder få mindre luft ved tomgang og
dermed soder tændrøret til.
Hej igen

Nej, det har jeg ikke fået gjort - bliver til foråret når jeg kan få lidt varme i motoren.

Jeg har dog stadig svært ved, at se at det ville have så stor indflydelse. Hvis motoren ikke er synkroniseret resulterer det vel i en motor i ubalance, og ikke en fed forbrænding. Men det skal da prøves :)

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #7 Dato: Januar 16, 2011, 04:23:54 pm »
En fed forbrænding kan jo godt opstå hvis hvis du tilføre mindre ilt eller tilføre mere benzin :) Resultatet er ihvertfald det samme  :whatever: At blandingen bliver for fed..
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #8 Dato: Januar 16, 2011, 05:21:39 pm »
En fed forbrænding kan jo godt opstå hvis hvis du tilføre mindre ilt eller tilføre mere benzin :) Resultatet er ihvertfald det samme  :whatever: At blandingen bliver for fed..
Præcis - men det har vel intet med synkroniseringen, at gøre? Luft/benzin-forholdet er jo konstant, og afhænger ikke af synkroniseringen. Det eneste man ændre, er jo spjældstillingen på de to karburatorer, så det er mængden af luft- og benzinblandingen man synkroniserer. Hvis den ene cylinder får mindre luft og benzin end den anden resulterer det, efter mit hoved, "blot" i en ubalance samt forringet effekt.

Min Haynes manual bakker desuden ovenstående "teori" op, hvis man kigger i fejlfindingssiderne. Her fremgår synkronisering som en mulig løsning i forbindelse med dårlig tomgang eller forringet accelerationsevne

Jeg håber ikke jeg lyder alt for meget som en sur teenager, der ikke vil lytte, men jeg har umådeligt svært ved at se, at synkronisering skulle hjælpe i dette tilfælde. Derudover vil jeg også gerne have nogle tips til operationer kan jeg foretage her i vinteren, nu jeg har tiden til det :) Det er lidt noget bøvl at varme motoren op inde i et lille værksted, hvor der ikke umiddelbart er mulighed for at trække cyklen ud :)

Jeg fik splittet karburatorerne ad her i eftermiddags, og der var intet at se. Dyserne var de samme, nålene stod ens og der var intet skidt at spore.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

kim r

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #9 Dato: Januar 16, 2011, 05:32:30 pm »
Det eneste der virker er test/udmåling hos en proff/rullefelt

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #10 Dato: Januar 16, 2011, 05:58:52 pm »
synkronisering af karburatorene kan måske hjælpe på det.

-og det virker også som et godt bud at chokerkablet har siddet lidt fast -det sekr nogle gange på den gamle model.

er har begge tændrør samme varmetal forresten ?  (CR8e eller CR9e)

og hvad med tomgangsdysserne ? er de ens ?


faktisk gør det ikke så meget at bagerste cylinder er mere fed end foreste, da den bagerste cylinder kan have tendens til at blive varmere end foreste, da den bagerste ikke bliver kølet lige så meget som den foreste, og derfor kan have godt af at få lidt mere benzin, som køling.

..og hvis den ikke direkte kører dårligt, så lad det være og kontrolleér tændrør lidt oftere. ..det bagerste tændrør er jo noget nemmere at få ud en det foreste
-som du nok allerede har erfaret  :wink:

mvh Alex
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #11 Dato: Januar 16, 2011, 06:18:33 pm »
Tak for input :)

synkronisering af karburatorene kan måske hjælpe på det.
Jeg har stadig svært ved, at se hvordan dette skulle kunne være skyld i to forskellige blandinger... Men det skal nok blive gjort til foråret :)

-og det virker også som et godt bud at chokerkablet har siddet lidt fast -det sekr nogle gange på den gamle model.
Altså jeg har smurt det godt igennem, og det virker til, at det går fint. Der var i hvert fald intet tegn på, at det sad fast da jeg skilte det ad tidligere i dag. Er der en smart måde man kan kontrollere på, om det er det?

er har begge tændrør samme varmetal forresten ?  (CR8e eller CR9e)
Ja, det er begge CR8e.

og hvad med tomgangsdysserne ? er de ens ?
Dem fik jeg ikke kigget på (er desværre 70 km fra cyklen pt...). Men det ville undre mig gevaldigt hvis de ikke var standard. Umiddelbart virker det som om, at karburatorerne ikke har været adskilt af andre end mig selv, da jeg skiftede hoveddyser.

faktisk gør det ikke så meget at bagerste cylinder er mere fed end foreste, da den bagerste cylinder kan have tendens til at blive varmere end foreste, da den bagerste ikke bliver kølet lige så meget som den foreste, og derfor kan have godt af at få lidt mere benzin, som køling.
Altså når jeg ser på dyser mv. virker det jo ikke umiddelbart som om den burde køre federe... Jeg har haft en række 4 hvor de to midterste dyser var lidt større, men det er ikke tilfældet på SV'eren.

..og hvis den ikke direkte kører dårligt, så lad det være og kontrolleér tændrør lidt oftere. ..det bagerste tændrør er jo noget nemmere at få ud en det foreste
-som du nok allerede har erfaret  :wink:
Den kører ganske fint - jeg synes i hvert fald ikke rigtigt jeg har lagt mærke til en væsentlig ændring... Men ja, jeg må prøve at holde lidt bedre øje med det bagerste tændrør i løbet af sæsonen. :) Det forreste er godt nok noget lort at få ud :D Men begynder efterhånden at have indarbejdet lidt tricks, så det ikke er nær så slemt :D

Kunne det risikeres, at det var noget med tændingssystemet? Eller ville det medføre et stort effekttab?

Hygge
« Senest Redigeret: Januar 16, 2011, 06:32:22 pm af Mads »
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #12 Dato: Januar 16, 2011, 07:31:03 pm »
En fed forbrænding kan jo godt opstå hvis hvis du tilføre mindre ilt eller tilføre mere benzin :) Resultatet er ihvertfald det samme  :whatever: At blandingen bliver for fed..
Præcis - men det har vel intet med synkroniseringen, at gøre? Luft/benzin-forholdet er jo konstant, og afhænger ikke af synkroniseringen. Det eneste man ændre, er jo spjældstillingen på de to karburatorer, så det er mængden af luft- og benzinblandingen man synkroniserer. Hvis den ene cylinder får mindre luft og benzin end den anden resulterer det, efter mit hoved, "blot" i en ubalance samt forringet effekt.

Hygge

Ved synkronisering af karburator justere man på luftsspjældene...og det har intet med benzin tilførsel at gøre!
Luftspjældet til den bagerste cylinder kan være så tæt på lukket at i tomgang får den bagerste cylinder for lidt
luft og dermed en for fed blanding og et tilsodet tændrør.
Selvom karburatorene er lidt ude af synkronisering så kan mc´en godt kører ganske fint. Men næste gang du kontrollere dine
tændrør så kør en tur hvor du giver den godt med gas/rpm og så kontrollere du dine tændrør (når de er kolde). Hvis de ser fine
ud nu så er det fordi den bagerste cylinder får for fed blanding i tomgang...og så skal du synkronisere dine karburatore.

Kontroller evt. elektrodeafstanden på tændrørene at de er inden for spec.
« Senest Redigeret: Januar 16, 2011, 07:32:36 pm af René T »

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #13 Dato: Januar 16, 2011, 07:41:31 pm »
fint input Rene T  :blink:

mht chokerkabel, så kan du sikkert fornemme om det sad mere fast end det burde og om der evt skulle være noget korrosion omkring det.

-jeg er meget sikker på at der ikke er noget galt med tændingen - det vil du HELT klart kunne mærke ! 
(de går stort set aldrig i stykker -har kun hørt om ét tilfælde)


hvor langt har din maskine kørt ?  -jeg tænker på om der kunne være lidt slidtage i strålrør..


et side-input: du kan sagtens skifte til CR9e-rør, så tåler de ngoet mere varme (læs: FRISK kørsel)
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Sv: Dysning - bagerste fed, forrest mager
« Svar #14 Dato: Januar 16, 2011, 08:16:57 pm »
Ved synkronisering af karburator justere man på luftsspjældene...og det har intet med benzin tilførsel at gøre!
Luftspjældet til den bagerste cylinder kan være så tæt på lukket at i tomgang får den bagerste cylinder for lidt
luft og dermed en for fed blanding og et tilsodet tændrør.
I mit hoved hænger det bare ikke rigtigt sammen... Dyserne bestemmer blandingsforholdet. Luftspjældet bestemmer vel hvor meget luft, og herved også benzin, du får ind i motoren. Dvs. jo mere luft du "tillader" at passere igennem karburatoren, som følge af spjæld-åbning, jo mere benzin hiver med ind. Men det kan godt ske, vi er ude i lidt flueknepperi nu :)

Selvom karburatorene er lidt ude af synkronisering så kan mc´en godt kører ganske fint. Men næste gang du kontrollere dine
tændrør så kør en tur hvor du giver den godt med gas/rpm og så kontrollere du dine tændrør (når de er kolde). Hvis de ser fine
ud nu så er det fordi den bagerste cylinder får for fed blanding i tomgang...og så skal du synkronisere dine karburatore.
Okay - det prøver jeg, når det her trælse vejr forsvinder :D

Kontroller evt. elektrodeafstanden på tændrørene at de er inden for spec.
De er som de skal være :)

Tak for input!

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her