Hvis du kun skal kontrollere dem så:
Op med tanken.
Af med luftfilterkassen
op med tændrøret
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Løsne køleren og sænk den så meget ned du kan, eller hiv en slange af og tøm kølervæsken ned i en ren beholder så du kan bruge det igen hvis det er rent) og hæng køleren ud til siden.
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Skrue proppen af motordækslet i venstre side for at tørne motoren på den bolt inden under.
Drej motoren til knasten ikke presses ned på ventilkoppen.
Spillerummet er ok hvis:
IN = 0,10 - 0,20
EX = 0,20 - 0,30
Det største tal er det løseste spillerum, og efterhånden som ventilen bliver slidt bliver spillerummet mindre og mindre, så måler du dem til at være nede i den snævre end (som man sir´) så skal de stilles.
Du skal give lidt flydende pakning på pakningen i hjørnerne hvor de halvcirkelformede dele af pakningerne ligger til cylindervægen. (det giver mening når du ser det.)
Skal de justeres er det en anden sag, men kontrollen af dem kan du sagtens selv kaste dig ud i.
Bare vær omhyggelig og pas på ikke at få skidt og møj ned i motoren mens den er åben, så skal det nok gå.