Før jeg gik ud og investerede i en ny hjelm, ville jeg tage et kig på Sharps hjemmeside. Sharp er en offentlig Britisk organisation, hvis eneste formål er at teste div hjelmes beskyttelsesydelse.
Resultaterne er derfor ikke styret af virksomhedernes egne udmeldninger, hvor de selvfølgelig fremhæver deres egne produkter, som state-of-the art sikkerhedsudstyr.
http://sharp.direct.gov.uk/
The SHARP RATING reflects the performance of each helmet model following a series of advanced laboratory tests and rates helmets from 1-5 stars.
Fx får Shubert R1 og S1 kun to stjerner, hvilket må siges at være et rimeligt dårligt resultat - bundplacering for sikkerhed. Så kan det da godt være at den er støjsvag, men hvad hjælper det i forbindelse med et uheld.
Sharp testen er der gået super inflation i. At vælge hjelm ud fra den, kræver så at man nærlæser hvad den går ud på, og jeg tillægger den godt nok ikke den vilde værdi når jeg skal vælge hjelm.
Den beskriver desuden KUN den passive sikkerhed i en hjelm - ikke alle de andre faktorer som spiller en meget større rolle, den aktive sikkerhed som du rent faktisk selv er nogenlunde herre over.
Pasform er alfa omega - for hvis ikke man gider køre med hjelmen, eller bliver påvirket af at den larmer for meget eller sidder dårligt, så er man ikke vågen eller opmærksom nok til at reagere korrekt i forhold til en given trafiksituation. DET er aktiv sikkerhed.
Den passive sikkerhed kommer først i spil i det øjeblik en ulykke går igang når du som fører HAR opgivet at gøre mere - og SÅ skal hjelmen redde dig med sin konstruktion.
Sammenligner man det med hvor få gange man som motorcyklist står på snotten, må man jo afveje hvilken form for sikkerhed der er mest afgørende, eller om man eventuelt kan få en hjelm der tilbyder det bedste niveau af begge dele.
Jeg kan anbefale Scorpion EXO serien (har selv en 750 og en 1000) samt Schuberth S1 / S1Pro - som allesammen er støjsvage og sidder så tæt på perfekt som det er muligt på mit grødhoved.
Prøv dem!