Her er beviset, EU har for lidt at lave

Europæiske motorcyklister risikerer fremover at få deres motorcykler kastreret via et EU forslag, som omhandler en effektbegrænsning på 100hk.
Den europæiske kommission som behandler forslaget, forventes at foreslå indførelse af fælles regler, så vi alle kommer på linie med eksempelvis Frankrig der allerede har indført en 100hk begrænsning.
Forslaget er på EU agendaen som en del af en pakke, der også omfatter bestemmelse om ABS på alle motorcykler.
Et udkast til forslaget som blev publiceret sidste år, siger om uoverensstemmelsen blandt de forskellige lande:
”Dette skaber en situation hvor motorcykler med mere end 100hk som er typegodkendt i ét land, bliver afvist i et andet. Denne situation er ikke forenelig med ånden bag det indre marked.”
Et EU citat i forbindelse med sagen, leverer dog et argument for ikke at reducere motorydelsen. ”På den anden side, fastslår dedikerede studier at forbindelsen mellem reducering af motoreffekten og forbedret sikkerhed ikke er bevist. Baseret på dette, har kommissionen intentioner om at foreslå harmonisering af EU lovgivningen på området”.
Undertegnede er enig i at EU lovgivningen bør harmoniseres, og naturligvis således at de stakkels franskmænd også får lov til at nyde motorernes fulde effekt.