Forfatter Emne: Bremselængde mc vs bil  (Læst 12037 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Freno

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 457
Bremselængde mc vs bil
« Dato: August 22, 2005, 03:47:30 pm »
Hvad har i gennemsnit den korteste bremselængde. Og hvor lang tid er en sv1000s om det?
/Martin 'Freno'
Rød SV1000S K4, med kåbe

Nunc est bibendum

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Bremselængde mc vs bil
« Svar #1 Dato: August 22, 2005, 03:51:17 pm »
Citat fra: Freno
Hvad har i gennemsnit den korteste bremselængde. Og hvor lang tid er en sv1000s om det?


En SV1000 bruger den tid det tager (for en overvægtig SV :wink: )
Øh ! Hvilken hastighed snakker vi om her ? :roll:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Freno

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 457
Re: Bremselængde mc vs bil
« Svar #2 Dato: August 22, 2005, 03:52:45 pm »
Citat fra: B2
Citat fra: Freno
Hvad har i gennemsnit den korteste bremselængde. Og hvor lang tid er en sv1000s om det?


En SV1000 bruger den tid det tager (for en overvægtig SV :wink: )
Øh ! Hvilken hastighed snakker vi om her ? :roll:


Den tid det tager... Den havde jeg aldrig gættet.. mere præcist kan det vist ikke blive..

f.eks fra 95-0
/Martin 'Freno'
Rød SV1000S K4, med kåbe

Nunc est bibendum

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Bremselængde mc vs bil
« Svar #3 Dato: August 22, 2005, 03:53:09 pm »
Hvis du er dygtig på bremsen, kan du godt hamle op med en moderne bil med abs, brake assist m.m.

Problemet er bare at der ikke er ret mange af os, der er gode til at bremse optimalt. Mig selv inkl. :oops:

Man burde måske tage et kørekursus og få det lært.

Jeg synes det giver sig selv; I en bil kan du bare stampe løs til lortet holder stille :twisted:  Prøv det på din sv; så bliver der ballade :shock:  :evil:

Jeg tror min egen bil (store bremser) kan stoppe fra 100 kmt. på omkring 35 m.

Du må ud og prøve; mål en bane på eks. 35m. op, og øv dig så :wink:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Freno

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 457
Bremselængde mc vs bil
« Svar #4 Dato: August 22, 2005, 03:56:20 pm »
ja og så hvis det skal være rigtigt spændende.. kan jeg måle det op til en væg, så hvis jeg ikke bremser.. køre jeg ind i den.. så har jeg da motivationen.. hehe
/Martin 'Freno'
Rød SV1000S K4, med kåbe

Nunc est bibendum

Bongers

  • Gæst
Bremselængde mc vs bil
« Svar #5 Dato: August 22, 2005, 03:59:49 pm »
En bil har meget større kontakt flad – derfor kan den overføre mere modstand (på cmm). Så bilen bremser først.
Derefter kan vi debatter størrelsen af rytteren, alderen på dæk, vindretning..

faktum er at man skal have godt vejgreb, for at bremse hårdt… så kampvogn bremser faktisk godt, så last bil, personbil, mc, og et stykke længere nede cykel og et hjulet cykler… (i fatter systemet ??)

Og tror man skal være meget god  (x 3 )ved bremsen, for at hamle op med Brake assist og ABS !!!!

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Bremselængde mc vs bil
« Svar #6 Dato: August 22, 2005, 06:30:28 pm »
Nu ikke for at virke som en sur stodder  :wink:   ..men det er da noget af et bredt spørgsmål.. ???!!

men det kom frem at det skulle være fra 95 (60mph) til 0
det vil jeg lige afprøve senere eller i morgen  :lol:

uden at skulle vide det med sikkerhed, så vil jeg ikke umiddelbart give Bongers ret i at jo større kontaktflade jo bedre,
da støre kontaktflade nærmest selvfølgelig er ligmed FLERE KG der skal stoppes.
og egentlig har vi gang i et spørgsmål om vægt/bremsekraft-forhold

og med hensyn til kampvognen, så kan den jo stoppe urimeligt hurtigt,
men nu tror jeg ikke umiddelbart at man kører hen til den lokale dækmand og får nye bælter på. ? lidt uden for kategori altså..

en lastbil har rigtig gode bremser, og endnu bedre når den er lastet (men flere kg) pga lastafhængige bremser,
der er dog den hage at bremserne er aktiveret på lufttryk og faktisk kan tage omkring ½ - 1 sekund inden de virker optimalt.. 70 km/t = 19.4 m/s

der er ret mange faktorer der kan spille ind for en god nedbremsning,
hvilke skiver, klodser, dæk  og hvor god fører..
har selv kørt med "green stuff" klodser på min Kadett
og skal lige hilse at sige : DET VIRKER !  200 - 0 uden slinger

motorcykler.. hvor store skiver, hvor kraftige bremser, 2,4,6 stempler, sintermetal klodser, hvilket fordæk ?
store skiver og kalibere + gode klodser og et blødt fordæk giver god bremseevne, der er nem at dosére

vi har jo forresten også et par stykker, der har monteret gixxer forgaffel og bremser.. det skulle være noget der virker (Jannik, JaCob ?)
har selv fornylig prøvet en '98 Fireblade..  og hold da kæft hvor kan den bremse !!


når baghjulet hænger i luften, bliver det ikke meget bedre  :D


 

Mvh Alex     ..der godt vil påtage sig opgaven at udbremse en lastbil.
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Bremselængde mc vs bil
« Svar #7 Dato: August 22, 2005, 06:54:16 pm »
Mvh Alex ..der godt vil påtage sig opgaven at udbremse en lastbil.

Det vil jeg også godt påstå at jeg kan, en lastbil har faktisk en rimelig lang bremselængde, pga. de mange kilo.
En personbil med ABS er nok en anden snak, de kan jo bare jogge til..  :?

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Bremselængde mc vs bil
« Svar #8 Dato: August 22, 2005, 06:54:20 pm »
Citat fra: Alex


Mvh Alex     ..der godt vil påtage sig opgaven at udbremse en lastbil.


Så er det fandeme nu vi skal have vognmand Kashhh på banen  :!:  :P
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Bremselængde mc vs bil
« Svar #9 Dato: August 22, 2005, 06:56:18 pm »
Citat fra: nyg
Citat fra: Alex


Mvh Alex     ..der godt vil påtage sig opgaven at udbremse en lastbil.


Så er det fandeme nu vi skal have vognmand Kashhh på banen  :!:  :P


Kashh's dyt er bare en varevogn med storhedsvanvid :D  :wink:

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Anita

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 133
Re: Bremselængde mc vs bil
« Svar #10 Dato: August 22, 2005, 09:59:36 pm »
Citat fra: Freno
Hvad har i gennemsnit den korteste bremselængde. Og hvor lang tid er en sv1000s om det?


Se evt. :

http://www.talkaboutmotorcycles.com/group/dk.fritid.motorcykel/messages/261491.html
SV1000S K4

SVX

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 29
Bremselængde mc vs bil
« Svar #11 Dato: August 22, 2005, 10:14:26 pm »
Jeg tror nu også bilen har de bedste bremse egenskaber,

men mht. teknik var der i et topic linkt til et dokument om RidingTips (ellers udmærket læsning) hvor forfatteren beskriver
C.   Threshold Braking — Better than A.B.S
SV 650 S '00 BLACK, AKRAPOVIC TITAN

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
Bremselængde mc vs bil
« Svar #12 Dato: August 23, 2005, 07:49:15 am »
udbremse en morderne last bil med abs og ratarder jeg tror ikke på at i kan gøre det, måske Valentino kan på sin Yamaha. det kan godt være at en last bil er stor og tung men dens bremser er også tilsvarende gode.
Af biler, Lastbiler og motorcykler kan der ikke være tvivl om at motorcyklerne er dem der bremser dårligst, desvære.
Anders

Blå er er rigtig SV fave

Bongers

  • Gæst
Bremselængde mc vs bil
« Svar #13 Dato: August 23, 2005, 08:35:55 am »
Vi har alle sammen bremser vi kan bloker !!! men for at de skal bloker skal kraften mellem klodser og skive – være større end forholdet mellem dæk og vej… så derfor mener jeg at dæk og vej er det ”svageste led” – så hvis du monter traktor dæk på cyklen, får du en bedre bremse evne (især hvis det bliver Pilot Power traktor… )

Det er klart at forholdet med vægt, også spilder ind – det er bare ikke så afgørende som vejkontakten…

Freno

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 457
Bremselængde mc vs bil
« Svar #14 Dato: August 23, 2005, 09:46:44 am »
Det vil sige, at hvis den kan få ordentligt fast i underlaget, er mc hurtigst, da den vejer mindst. Men ellers en lastbil, da den har den største kontaktflade.
Men vi er enige om at en bil ikke bliver hurtigere til at bremse, med en 1 tons trailer efter sig!
/Martin 'Freno'
Rød SV1000S K4, med kåbe

Nunc est bibendum