Forfatter Emne: OT: Forskellige EDB-spørgsmål  (Læst 5233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gertsen

• Sandt SVin
OT: Forskellige EDB-spørgsmål
« Dato: Februar 16, 2010, 01:22:28 pm »
Hej Alle på mit ynglings-forum til besvarelse af alt...

Jeg har lige nogle spørgsmål vedr. en masse EDB. Jeg sætter lige numre ved de forskellige, så de er nemme at referere til.

1. Kan man få en omvendt USB-hub? Jeg har en printer, som gerne skal deles af 2 maskiner. Min stationære og min Synology printserver. Grunden til at jeg ikke kun benytter printserveren er at det også er en scanner, Synology understøtter kun print-delen. Scanning behøves kun at kunne benyttes fra min stationære.

2. Jeg mangler et program, som kan "flytte" plads fra mit D-drev til C-drevet. Harddisken er delt, så det er fysisk kun 1. (Det er en gammel bærbar jeg har fikset for en veninde, og jeg gider ikke at skulle installere alt igen. En gammel Acer, som sikkert har været opdelt fra start) Er det muligt?

3. Jeg mangler et modul eller hjemmeside ala Wordpres eller det her til den loge jeg er med i. Det skal primært bruges til billeder. MEN der skal være kode på, så alle ikke kan se med. Samtidig skal det være nemt at ligge billeder op. Der er 15 brugere, og alle er ikke lige gode venner med deres PC. Så det skal være nemt. Det må gerne indeholde muligheder for alm. sider også, så vi kan ligge vedtægter etc. ind. Nogen der har nogle forslag?

4. Efter jeg har fået mig en iPhone, så bliver jeg snart nødt til at skifte min PC ud med en Mac. Jeg regner med en Mac Mini grundet prisen, og fordi min stationære er døden nær. Den lille Mac Mini er med 2GB ram. Er det nok? Maskinen skal primært bruges til alm. brug. Dvs. sjældent noget grafisk tungt.

5. Udover dette har jeg brug for at vide hvordan jeg kan benytte AutoCad på Mac'en. AutoCad understøttes ikke af Mac. Hvad findes der af muligheder - gerne uden at skulle have 2 styresystemer jeg kan vælge imellem.?

Håber I igen kan hjælpe.

/Mads
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
Sv: OT: Forskellige EDB-spørgsmål
« Svar #1 Dato: Februar 16, 2010, 01:42:32 pm »
Hey Mads,

Jeg kan kun svare fyldestgørende på nogle af spørgsmålene:

1: Det tror jeg desværre ikke at man kan - jeg har i hvert fald aldrig hørt om en USB-splitter. Et problem er også at USB enheder sender "svar" tilbage når de kommunikerer. Det vil helt sikkert skabe ballade hvis den ene af de to maskiner som deler en scanner ikke forventer at få et "svar" fra en enhed den ikke har bedt om at gøre noget.

2: Partition Magic kan gøre det...

3: http://www.joomla.org/ - Når det først er installeret på din webserver er det meget nemt at vedligeholde...

4: 2 Gb ram er nok til at surfe, sende mails og bruge office... Men 2 gb mere koster ikke en bondegård - så overvej at købe en opgradering. Du kunne også købe en PC og installere et hacket OS X på den. Der får du i hvert fald mere hardware for pengene. Stevns herindefra har meget erfaring med dette.

5: Hvis du vil køre 2 forskellige OS'er skal din MacMini være Intel x86 baseret - jeg er ikke mac-fan og ved ikke om der findes modeller der ikke er det. Du kan bruge Boot Camp til at administrere flere OS på en Mac. Så vidt jeg husker understøtter AutoCad på en PC anvendelsen af GPU acceleration - altså at programmet udnytter grafikkortet til at accelerere beregningerne. Det tror jeg godt at du kan glemme med en MacMini som kører Windows...

Håber at du kan bruge mit input  :D
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #2 Dato: Februar 16, 2010, 02:54:34 pm »
2: Partition Magic kan gøre det...

Det har jeg også brugt engang. Det gik i !"¤%%, men det ser ikke ud til at andre har haft samme problem som mig, så GO GO GO  :whipped:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

draugluin

• Søndagskører
  • **
« Svar #3 Dato: Februar 16, 2010, 06:14:25 pm »

1. Kan man få en omvendt USB-hub? Jeg har en printer, som gerne skal deles af 2 maskiner. Min stationære og min Synology printserver. Grunden til at jeg ikke kun benytter printserveren er at det også er en scanner, Synology understøtter kun print-delen. Scanning behøves kun at kunne benyttes fra min stationære.

Du kunne bruge en router med Openwrt, DD-WRT el. lignende med sane på som print/scan-server

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Februar 16, 2010, 08:31:57 pm »

Du kunne bruge en router med Openwrt, DD-WRT el. lignende med sane på som print/scan-server
routeren har intet med at Synology printserveren ik kan scanne...

nogle større multifuntions maskiner(printer/scanner/fax) kan scanne til et memory-kort - men det er ikke sikkert at den kan..
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #5 Dato: Februar 16, 2010, 08:48:48 pm »
1. scanning kærver speciel driver og en printserver kan kun modtage print fra flere og videresende det til printere.
en løsning vil være at den sidder på en computer der kan scanne og deles ud til de andre - dette kræver at computeren er tændt når andre skal printe...

2. hvis du har Vista eller Windows 7 kan du bruge disk manageren i windows.
backup er vigtigt! - men hvis der er fuld backup ville jeg reinstallerer windows - formatere harddisken og oprette paratationerne i de størrelser du vil ha under installationen

3. din Synology har billede Galleri med password - du kan sætte routeren til at andre kan tilgå loginen via din Ip-addresse

4. hvorfor - Iphone snakker kun med iTunes og den kan installeres på Windows.
der skulle ikke være nogle problemer med at synkronisere med f.eks Outlook

5. AutoCad - skal du skrotte din pc'er pga en Iphone???
Mac har flere forskellige bud - bootCamp - her har du valg-muligheden om du vil starte windows eller osX.
Parallels er en windows emulator til Mac og er standard - her kan du starte windows programmer.
« Senest Redigeret: Februar 16, 2010, 08:50:41 pm af blz »

Gertsen

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: Februar 16, 2010, 09:44:08 pm »
1. scanning kærver speciel driver og en printserver kan kun modtage print fra flere og videresende det til printere.
en løsning vil være at den sidder på en computer der kan scanne og deles ud til de andre - dette kræver at computeren er tændt når andre skal printe...

2. hvis du har Vista eller Windows 7 kan du bruge disk manageren i windows.
backup er vigtigt! - men hvis der er fuld backup ville jeg reinstallerer windows - formatere harddisken og oprette paratationerne i de størrelser du vil ha under installationen

3. din Synology har billede Galleri med password - du kan sætte routeren til at andre kan tilgå loginen via din Ip-addresse

4. hvorfor - Iphone snakker kun med iTunes og den kan installeres på Windows.
der skulle ikke være nogle problemer med at synkronisere med f.eks Outlook

5. AutoCad - skal du skrotte din pc'er pga en Iphone???
Mac har flere forskellige bud - bootCamp - her har du valg-muligheden om du vil starte windows eller osX.
Parallels er en windows emulator til Mac og er standard - her kan du starte windows programmer.

1. Hmm tyder ikke på at det kan lade sig gøre, som jeg gerne vil. Jeg kan jo altid printe fra den stationære. Men ville gerne kunne printe fra den bærbare, når den anden er slukket.

2. Det er XP. gider ikke installere igen. Derfor spørgsmålet.

3. Bruger selv Galleriet på min Synology. Dejligt nemt. Men jeg har ledt efter password dertil, men forgæves.
Det jeg søger at et galleri, hvor alle skal have mulighed for at ligge billeder op. Det skal gerne være på vores website for logen.

4. Bruger da også iTunes og sync med Outlook. Det er ikke fordi jeg har en iPhone jeg gerne vil have en Mac. Men pga. at den stationære synger på sidste vers, og hvis Mac kører lige så godt som iPhone, så vil jeg gerne prøve det.

5. Jeg vil ikke køre dual-boot. Parallels er vist svaret, hvis det virker...

Rasmus Mølgaard

• Plastikrocker
    • Warfare Records
« Svar #7 Dato: Februar 16, 2010, 10:37:38 pm »
2. Det er XP. gider ikke installere igen. Derfor spørgsmålet.

3. Bruger selv Galleriet på min Synology. Dejligt nemt. Men jeg har ledt efter password dertil, men forgæves.
Det jeg søger at et galleri, hvor alle skal have mulighed for at ligge billeder op. Det skal gerne være på vores website for logen.

2: Partition Magic

3: Har du prøvet Picasa web? Det er en google ting, og jeg synes det spiller!

draugluin

• Søndagskører
  • **
« Svar #8 Dato: Februar 16, 2010, 11:53:18 pm »

Præcis det jeg mener med routeren. Installer Openwrt på den, så kan den bruges som den computer, der printer og scanner på vegne af de andre (=print- og scanserver). Sane er scannerprogrammet.
Fordelen ved at bruge en router i stedet for en almindelig computer er jo at den måske alligevel står og er tændt hele tiden. og så bruger den ikke alverden i strøm.

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #9 Dato: Februar 17, 2010, 09:31:46 am »

Præcis det jeg mener med routeren. Installer Openwrt på den, så kan den bruges som den computer, der printer og scanner på vegne af de andre (=print- og scanserver). Sane er scannerprogrammet.
Fordelen ved at bruge en router i stedet for en almindelig computer er jo at den måske alligevel står og er tændt hele tiden. og så bruger den ikke alverden i strøm.

vi prøver igen - det er ikke alle routere der har usb stik og den der har kan kun bruges som printserver eller netværksprinter intet med scanning...
Openwrt - er et firmware til en linksys WRT router

Gertsen

• Sandt SVin
« Svar #10 Dato: Februar 17, 2010, 10:16:13 am »

vi prøver igen - det er ikke alle routere der har usb stik og den der har kan kun bruges som printserver eller netværksprinter intet med scanning...
Forstår lidt af det nu. Men jeg har en gammel D-link router, som jeg ikke havde tænkt mig at skifte ud. Må nok hellere fortsætte med kun at kunne printe fra den stationære.

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #11 Dato: Februar 17, 2010, 10:22:25 am »

Hvad med lidt USB forlængere og så bare koble den computer til der printe? Er det for uteknisk??
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #12 Dato: Februar 17, 2010, 11:38:37 am »

Forstår lidt af det nu. Men jeg har en gammel D-link router, som jeg ikke havde tænkt mig at skifte ud. Må nok hellere fortsætte med kun at kunne printe fra den stationære.
hvis routeren stadig køre stabilt er der ingen problemer  :mrgreen:

min løsning der hjemme er en stor multifunktionsmaskine der kører på wifi/lan - har ikke prøvet om flere maskiner kan printe/scanne fra den... men den løser et kabel/plads problem  :mrgreen:

dog ved jeg ikke hvordan den køre på mac.

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #13 Dato: Februar 17, 2010, 03:33:54 pm »
Angående spørgsmål 2: Hvis du ikke har noget data på D: drevet eller har mulighed for at flytte det, så kan Windows selv gøre det (så vidt jeg husker).

Jeg mener at have gjort det en enkelt gang for længe siden, så her er hvad jeg mener at kunne huske:
Gå ind i Disk manager
Konverter harddisken til Dynamisk disk
Slet D: drevs partitionen
Udvid C: partitionen med den ledige plads

noget i den retning.
Husk at tage backup først  :innocent:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

draugluin

• Søndagskører
  • **
« Svar #14 Dato: Februar 17, 2010, 07:36:07 pm »

Ja, lad os prøve igen.
Det jeg forsøger at sige er at man tager en router med usb-stik, selvfølgelig, og installerer Openwrt, som er en firmware til Linksys WRT routere og mange andre bl.a. flere forskellige D-Link routere ( se dem alle her http://wiki.openwrt.org/oldwiki/tableofhardware).
Når man har installeret Openwrt, kan man installere sane på den.
Sane er en scanserver (http://www.sane-project.org/), der netop gør at hele netwærket nu kan scanne på samme scanner.