Må jeg lige spørge lidt uden for emnet.
Har det givet noget at sætte PC på din 650'er?
Føler du at den har større overskud?
Overvejer at sætte PC på min 650 til foråret, men vil ikke ofre penge på det hvis ikke jeg får noget for dem...
Jeg kan knytte en kommentar til Powercommander (PC) generelt (og specifikt til 1000eren)...
Der er mange der fejlagtigt tror at en PC giver flere hestekræfter på toppen og at dette er dens primære formål - det er ikke hele sandheden!
MC'er bliver i de fleste modellers tilfælde begrænset i mellemområdet for at overholde emissionskrav etc. For min egen tidl. SV1000S betød det at den havde et fælt hul i momentkurven omkring 4-6000 omdrejninger som man egentlig ikke lagde mærke til. Det er jo de man bare "cruiser" og ikke fyrer den af med mindre man kører lyskryds-ræs med hanen i bund fra tomgang. Eller når man laver en overhaling og er for doven til at skifte gear.
Jeg købte maskinen med åbne potter og K&N luftfilter - men uden PC. De fleste anbefalede mig at få monteret en PC for at kompensere for det øgede air-flow mine "tun-dele" medførte - bare for at være sikker på at jeg ikke kørte for magert. Ligeledes syntes jeg også at motoren hakkede i det når jeg kørte cruisede ved lav hastighed og ml 4 og 5.000 rpm. Det var først da jeg fik den på rullefelt at jeg "opdagede" hullet i min momentkurve i netop det område - jeg har vedhæftet mine før/efter-grafer.
Jeg valgte at bruge pengene på at få et "custom-map" i stedet for at hente et gratis map fra deres hjemmeside og tweake det selv. Jeg prøvede først dette for at spare pengene men det blev noget værre hø og den kørte med alt for fed blanding!
Jeg sendte derfor cyklen til Mr. Dyno i Haslev og fik rullet den på et Dynojet rullefelt og fik et custom map på hver cylinder. Resultatet blev at den ikke hakke nær så meget længere, brugte mindre benzin og havde betydeligt mere overskud i mellemområdet. Man kunne ikke rigtigt mærke det på toppen - men i dagligt brug hvor man er meget i mellemområdet var det en markat friskere cykel med et positivt forbedret gas-respons.
Om det var pengene værd - jeg betalte 4-5000 for indrulningen, benzin og nyt PiperX Stage 2 luftfilter? Tjaaaaah... Det ved eg sq ikke rigtigt... Jeg går dog og bilder mig selv ind at det var godt for cyklen pga. filter/potte og var glad for resultaterne i mellemområdet. Så hvis du har pengene - så lad være med at spare et par håndøre ved at forsøge at gøre det selv.
Endeligt har jeg dog hørt at forskellen med/uden PC er større på en 1000'er end på en 650'er... Håber at du kan bruge mit input...
/Jakob