Forfatter Emne: Bilister overser motorcyklister  (Læst 5022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #15 Dato: December 03, 2009, 10:22:31 pm »
Grunden til man skal have dem med i udlandet, er at man skal være synlig i det sekund man står stille - og derved får man samme "identitet" som en der arbejder ved siden af, eller tæt på vejen.

Men det bliver en kold dag i helvede før jeg skal forveksles med en der arbejder tæt på, eller ved siden af vejen når jeg kommer kørende på MC i bevægelse - den tanke med reflekterende veste er bare så dum så det gør helt ondt.

MEN

Hvis nu der blev lavet en lov der sagde at alle MC tøj fabrikanter var pålagt at have XX kvadratcentimeter synlig reflekterende areal fra siden, forfra og bagfra - så var det pludselig muligt at distancere sig fra vejarbejdernes striber som vi kender så godt - og det kunne endda ende med at se lidt fikst ud, som jo også er folks store bekymring når de kører MC. Se DET ville gøre en forskel!

Den med mere synlighed ved hjælp af langt lys, holder heller ikke en dyt. Folk på MC har ikke styr nok på tilværelsen til at skulle slå det fra når man kører i kø eller det bliver mørkt, eller i andre situationer hvor man kan irritere andre med det.

Hvorfor er det at staten eller rådet for større færdselssikkerhed er så skrækslagne for at opdrage en smule på bilisterne? SÆT NU det kom både forgængere, cyklister og joggere til gode - udover at MC'isterne også blev set oftere?
Lidt kampagnestof omkring hvad man skal se efter for at kende forskel på de forskellige bløde trafikanter - og vupti behandler man årsagen til problemet i stedet for kun at pisse i bukserne gang på gang ved at behandle symptomer...!
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #16 Dato: December 03, 2009, 11:06:11 pm »
Folk på MC har ikke styr nok på tilværelsen til at skulle slå det fra når man kører i kø eller det bliver mørkt

Aaaaargh....?   :huh:

Da det blev lovpligtigt at køre med lys herhjemme i dagslys, var der også mange negative udtalelser. Idag vil de fleste vel indrømme, at det har været positivt for synligheden. Desværre måske bare lidt på bekostning af os på mc og andre små trafikanter. Min pointe er, at vi skal skille os ud fra vrimlen af lys. Om det så skal være med en anden farve lys, som Jannik er lidt inde på, eller med kraftigere lys, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg har selvfølgelig min egen holdning, som beskrevet ovenfor. Og blev det lovpligtigt, skulle vi jo ikke blænde ned ved køkørsel, og det er jeg faktisk ret sikker på, at bilisterne hurtigt ville acceptere. Men at påstå at vi ikke ville være i stand til at blænde op og ned i mørke, den tror jeg sgu ikke rigtig på. :?
Egentlig er jeg ret enig med dig i, at det ofte er den uopmærksomme bilist, der er skyld i ulykken, og som sådan derfor også skulle være midtpunktet i Havarikommisionens rapport, også selvom vi måske skulle køre en tand for friskt. Og selvom den højere hastighed måske forværrer ulykken, så ændrer det ikke ved, at den blev startet af bilisten. Problemet er jo bare, at det er os det gør ondt på! Så selvfølgelig skal der da værre fokus på at opdrage bilisterne, men vi må sgu også kigge på os selv. Både mht aktiv og passiv sikkerhed.

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #17 Dato: December 04, 2009, 07:59:48 am »
Gule veste = Er så heller ikke lige noget man vil se mig i... Selvom jeg synes at de virker fint nok.. Hvis jeg kører bil i kø på motorvejen, så spotter jeg altså ret hurtigt når der kommer en MC imellem rækkerne bagfra.. Ser selvfølgelig ikke dem alle.. Men jeg ser dem hurtigere.. Dog vil jeg ikke selv tage den på... Men jeg synes bare at de er lidt mere effektive end hvis der kommer en fyr i sort tøj og sort hjelm, men kan godt se at bliver det et krav ( hvilket jeg IKKE håber ) at så bliver alle ens.. men igen, det virker jo ( i min verden ).. Jeg ser også dem med langt lys, Møg irriterende.. Men forstår godt de har det tændt.. Har jeg også selv haft tidligere til vi faktisk havde tråden om langt lys engang.. Hvor man blev gjort opmærksom på hvor ubetænksomt det er.. Siden har jeg ikke langt lys, med mindre det er nødvendigt i mørke.. Faktisk så vil jeg give Sajmon ret i at man måske ikke lige får slået det fra når man skal hvis man kører med det i dagslys.. Du lægger jo ikke selv mærke til at det er tændt..


Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #18 Dato: December 04, 2009, 08:38:04 am »
Hvis nu der blev lavet en lov der sagde at alle MC tøj fabrikanter var pålagt at have XX kvadratcentimeter synlig reflekterende areal fra siden, forfra og bagfra - så var det pludselig muligt at distancere sig fra vejarbejdernes striber som vi kender så godt - og det kunne endda ende med at se lidt fikst ud, som jo også er folks store bekymring når de kører MC. Se DET ville gøre en forskel!
Fuldstændig enig der Sajmon, hvor svært kan det være. Når man ser på alt det farvestrålende læder og tekstil i forskellige mønstre, det kan sguda ikke være særligt svært at lave indbyggede reflekser i det farveorgie.

Med hensyn til de grønne veste :thumbsdown: Jeg ser dem kun fordi jeg umiddelbart tror det er snupper-Jensen  :police:  Dårlig samvittighed måske  :mrgreen:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #19 Dato: December 04, 2009, 10:36:19 am »
nu prøver vi lige en gang mere det er ikke farverne øjet det ser, det er bevægelserne, grundet til at bilister de ikke ser os BLA BLA BLA BLA de ser os, men det der er problemet det er at de fejlbedømmer, der er ikke en skid mere i det.
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #20 Dato: December 04, 2009, 10:44:02 am »
Hvis nu der blev lavet en lov der sagde at alle MC tøj fabrikanter var pålagt at have XX kvadratcentimeter synlig reflekterende areal fra siden, forfra og bagfra - så var det pludselig muligt at distancere sig fra vejarbejdernes striber som vi kender så godt - og det kunne endda ende med at se lidt fikst ud, som jo også er folks store bekymring når de kører MC. Se DET ville gøre en forskel!
Fuldstændig enig der Sajmon, hvor svært kan det være. Når man ser på alt det farvestrålende læder og tekstil i forskellige mønstre, det kan sguda ikke være særligt svært at lave indbyggede reflekser i det farveorgie.

Med hensyn til de grønne veste :thumbsdown: Jeg ser dem kun fordi jeg umiddelbart tror det er snupper-Jensen  :police:  Dårlig samvittighed måske  :mrgreen:

Jep, jeg tænker også tit at strisserne ligger der..  :D

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #21 Dato: December 04, 2009, 10:56:25 am »
nu prøver vi lige en gang mere det er ikke farverne øjet det ser, det er bevægelserne, grundet til at bilister de ikke ser os BLA BLA BLA BLA de ser os, men det der er problemet det er at de fejlbedømmer, der er ikke en skid mere i det.

Både uenig og enig... :D

Med hensyn til farverne eller bevægelserne er jeg IKKE spor enig.. Har stået og solgt masser af MC tøj og har gennem eksperter blevet proppet op med hvordan man sikre sig ude på landevejene.. Og det er FARVERNE som folk ser.. Kommer der en gut/inde i sort dragt og sort cykel med tilsvarende sort hjelm, ses personen ikke som hvis h*n havde haft en spraglet hjelm/jakke på.. Folk med spraglede cykler og hjelme ses MEGET hurtigere end hvis det var sort.. Og lidt "skjulte" reflekser i tøjet ville gøre underværker.. Har mange producenter heldigvis mere og mere.. Så de gule veste er jo bare for dem som måske er lidt utrygge.. måske tidligere nogen som er blevet overset.. hvem ved - men synes da det er ok hvis de gerne vil ha dem på... .. Med hensyn til fejlbedømmelse er jeg 200 % enig.. For det er sgu det der sker.. At folk måske tror at vi kører hvad vi må og så kan du godt nå ud foran os og bla bla bla.. eller regner os for en knallert osv...

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #22 Dato: December 04, 2009, 02:05:49 pm »
Jamen Maise jeg er da sikker på at både du og Div mc forhandlere i hele DK ved meget mere om det, en de mennesker der arbejder med arbejdes sikkerhed, selv Politiet siger at det de har på deres dragter det kun kommet dem til nytte når de står ude i trafikken og ikke når de køre.
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #23 Dato: December 04, 2009, 02:10:46 pm »
Jeg vil endda slå et slag for Vibra-Lys som jeg selv kører med.

Så forsvinder nødvendigheden af langt lys, idet forlygten pulserer som øjet hos de andre bilister, narres til at tro, er en bevægelse.

På samme måde som man spotter en Harley-Pladevibrator på lang afstand.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #24 Dato: December 04, 2009, 02:31:21 pm »
Jamen Maise jeg er da sikker på at både du og Div mc forhandlere i hele DK ved meget mere om det, en de mennesker der arbejder med arbejdes sikkerhed, selv Politiet siger at det de har på deres dragter det kun kommet dem til nytte når de står ude i trafikken og ikke når de køre.

.. Jeg er ikke ude på at skændes eller noget med dig.. Jeg siger ikke at vi ved alt.. eller at forhandlerene gør.. Men jeg har selv den opfattelse af at mit blik opfanger farver og ikke så meget bevægelsen - ganske som jeg har lært via mit job i MC forretning.. ... Og ja de mennesker der arbejder med sikkerheden ved jo nok også en del om det.. Vil dog stadig påstå at man altså også ser politiet ret hurtigt når de er iført deres mc-uniform i kørende tilstand.. Jeg gør ihvertfald..



kent

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1001
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #25 Dato: December 13, 2009, 09:52:33 am »
undskyld jeg først blander mig nu :wink:
det handler kun om at skille sig ud fra omgivelserne, pangfarver på cykel og dragt/hjelm er medvirkende til at blive set. (alle cykelister og knallertkørere har snart gule veste)
 placering på vejen er også en faktor der skal med. der er ikke noget entydigt svar på hvad man kan gøre for at blive set. :(
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr