Forfatter Emne: Bilister overser motorcyklister  (Læst 5030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Blue Thunder

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 137
Bilister overser motorcyklister
« Dato: December 02, 2009, 06:43:31 pm »
En dybdeanalyse af 41 motorcykelulykker fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) viser, at motorcyklister ofte overses, men også at de ofte kører for stærkt  I de ulykker, HVU har undersøgt, og hvor en motorcyklist kolliderede med en bilist, var det oftest tilfældet, at bilisten ikke havde orienteret sig godt nok og derfor overså motorcyklisten. Bilisterne skal være opmærksomme på, at de for at få øje på motorcyklisterne skal orientere sig længere væk, før de foretager et sving. De skal også huske at kigge bagud før et venstresving for at sikre, at der ikke er en motorcyklist, der er ved at overhale dem.  Undersøgelsen viser dog også, at motorcyklisterne i de 41 ulykker ofte kørte for stærkt, og det gjorde det ikke nemmere for bilisterne at opdage dem i tide. Faktisk kunne halvdelen af de 41 ulykker være undgået, hvis motorcyklisterne havde overholdt hastighedsgrænsen eller tilpasset hastigheden efter forholdene.
Reflekterende tøj kan hjælpe
I øvrigt bar ingen af motorcyklisterne vest eller tøj i fluorescerende farver – det ville have hjulpet mærkbart på synligheden, vurderer HVU. For at øge synligheden anbefaler HVU desuden, at det lovliggøres at køre med kraftigere lys (f.eks. fjernlys) på motorcyklerne i dagtimerne. Køretekniske kurser for motorcyklister
Motorcyklisterne kørte ofte på kanten af egen formåen og havde typisk problemer med bremseteknikken. HVU anbefaler derfor køretekniske kurser, og så bør motorcykler have ABS-bremser ligesom bilerne – kun to af motorcyklerne i de 41 ulykker havde ABS.
Se HVU’s rapport om motorcykelulykker på hvu.dk
Blue Thunder
Man bliver aldrig for gammel til rigtige motorcykler

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #2 Dato: December 02, 2009, 07:13:55 pm »
jeg kunne godt tænke mig at vide hvor de har det fra at de der veste de vil hjælpe en ???

prøv selv at ligge mærke til hvor lidt man ligger mærke til de veste når man ser en cykel forfra

det er så godt som ingenting overhovedet
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski

brorfusk

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
  • SV1000s
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #3 Dato: December 02, 2009, 07:23:36 pm »
For at øge synligheden anbefaler HVU desuden, at det lovliggøres at køre med kraftigere lys (f.eks. fjernlys) på motorcyklerne i dagtimerne.
Blue Thunder

Se det lyder jo mere fornuftigt  :thumbsup:

Kunne være fedt hvis vi fik lov at køre med xenon hehe
en lille historie til dette:
jeg oplevede først på sæsonen 3 bilister der kørte ud foran mig inde i byzone og jeg kørte ikke mere end det tilladte. Så kom drengerøven i mig og sagde der skulle xenon på dyret for det ville jo se herrefedt ud BONUS: resten af sæsonen var der ikke nogen der kørte ud foran mig..... lige indtil jeg skiftede grislingen ud med et svin uden xenon. På 1 måned var der 2 der overså mig

Konklusion: Xenon er nu indkøbt til svinet og skal monteres over vinteren  :innocent:
« Senest Redigeret: December 02, 2009, 07:27:22 pm af brorfusk »

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #4 Dato: December 03, 2009, 09:23:29 am »
Denne diskussion har faktisk været oppe og vende tidligere herinde. Og jeg vil stadig påstå, at kraftigt lys er meget bedre end en gul vest. Som Claus 1000 exmc også skriver, så er det ikke meget en gul vest øger synligheden. Jeg kører meget ofte med langt lys (og så kan man jo vise hensyn og blænde ned ved køkørsel). Den kortvarige gene en modkørende har af langt lys i dagtimerne, er vist ingenting regnet mod den gene en overset motorcyklist oplever ved at ramme en uopmærksom bilist! Men jeg tror, at hvis det skal lovliggøres at køre med langt lys udenfor lygtetændingstiden, så skal det kun gælde for MC'er, for at vi skal skille os ud fra mængden. Desuden bliver jeg selv skide irriteret, når jeg bliver blændet af en bilist med langt lys.....længe leve dobbeltmoralen.    :wink:

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #5 Dato: December 03, 2009, 09:42:44 am »
ved godt at det her er dybt moralsk forkert og det sætter MCister i et dårlig lys.
 Men jeg kan lige så godt indrømme at, hvis der er en bilist der over ser mig, så må det jo være fordi han ikke bruger hans spejle, og så er jeg jo af den meget hjælpsomme type, at jeg da straks hjælper ham med at vægt optimere hans lorte bil, ved at tage side spejlet..
 Nøjagtigt som i forsvaret, hvis knappen ikke bruges til at holde lomme flappen lukket med, så er der ikke nogen grund til at knappen er der.
 Så bruger han ikke spejlet, er der jo ikke nogen grundt til at det er der.

ydremere kunne det være at det ville hjælpe hvis der blev kørt kampanger om at bilister skal være opmærksomme på MCister, der er måske en grund til at de gør det i stort set alle andre lande, men i DK der er det jo sådan at køre man MC så er man Rocker og vi ved jo alle at Rockere er verdens afskum.
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #6 Dato: December 03, 2009, 10:09:10 am »
ved godt at det her er dybt moralsk forkert og det sætter MCister i et dårlig lys.
 Men jeg kan lige så godt indrømme at, hvis der er en bilist der over ser mig, så må det jo være fordi han ikke bruger hans spejle, og så er jeg jo af den meget hjælpsomme type, at jeg da straks hjælper ham med at vægt optimere hans lorte bil, ved at tage side spejlet..
 Nøjagtigt som i forsvaret, hvis knappen ikke bruges til at holde lomme flappen lukket med, så er der ikke nogen grund til at knappen er der.
 Så bruger han ikke spejlet, er der jo ikke nogen grundt til at det er der.

ydremere kunne det være at det ville hjælpe hvis der blev kørt kampanger om at bilister skal være opmærksomme på MCister, der er måske en grund til at de gør det i stort set alle andre lande, men i DK der er det jo sådan at køre man MC så er man Rocker og vi ved jo alle at Rockere er verdens afskum.

He he, sætter du så en streg på siden af kåben for hvert sidespejl, du har hjulpet en bilist af med, på samme måde som jagerpiloterne under anden verdenskrig holdt regnskab med nedskydninger?  :thumbsup:
« Senest Redigeret: December 03, 2009, 10:11:42 am af SA »

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #7 Dato: December 03, 2009, 10:31:27 am »
Man kommer også langt med at slå/sparke sidespejle af folks biler.. Det styrker kun populariteten hos MC folk.. Vi bliver mere velset og elsket og bilisterne synes pludselig om at have os på vejene...  :club: Selvfølgelig kan der opstå situationer hvor bilisten bag rattet er for doven til at se ordentlig efter i trafikken efter andre trafikanter.. De tænker måske " aghhh her kommer alligevel aldrig nogen så jeg kører ud fra denne sidevej " og ja de skal da vide med store ord hvilke klaptorske de er... Men der er altså også situationer hvor det kan gå stærkt.. Har jeg da selv prøvet og er også overbevidst om at jer som er så store i kæften  :wink: også har prøvet.. At overse andre billister.. Holder du et dumt sted med dumt udsyn og kigger som du skal.. Til venstre , til højre og så til venstre... i flg loven... du kører frem.. Men imellemtiden er der så kommet een fra højre.. Skal jeg eller du så også have slået sidespejlet af???? Jeg forstår godt hvad I mener.. Man bliver sgu pisse sur når man bliver overset.. Gør jeg da også... Men man skal måske lige feje foran sin egen dør... Jeg kører selv forstærkt ,ja... både i bil og på mc.. skal jo fremad.. og det er fedt.. Men at jeg kører for stærkt giver andre dårlig mulighed for at orientere sig 100 % korrekt.. for pludselig er jeg der altså bare..  Og da jeg ved at de måske overser mig, så er mine øjne ekstra opmærksomme på dem.. Men hensyn til de gule veste, så synes jeg at jeg er blevet mere opmærksom på dem.. ser dem sgu alle vegne når det er MC sæson... og tydeligt... Så måske I skulle have briller...  8) :D :D

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #8 Dato: December 03, 2009, 11:44:53 am »
Kommer faktisk lige fra doktoren i fbm et helbredstjek, og har nu officielt hans ord for, at jeg ikke behøver briller! :grin:
Grundlæggende er jeg også imod selvtægt, og mener ikke at det kan retfærdiggøres. Men jeg kan godt forstå hvis folk bliver frustrerede og overreagerer, hvis man lige har set døden eller lemlæstelse i øjnene! Mht de gule veste så synes jeg nu ikke de er specielt synlige set forfra. Måske de virker set fra siden, men så er det vel ligesom ligemeget? Kører man på en mc med kåbe, er en del af over kroppen "gemt" bag kåbeglaset. Jeg har lige handlet ny hjelm, og overvejede da én i meget friske og synlige farver. Både af æstetiske og komfortmæssige årsager blev det så desværre lige det modsatte: Sort. Men ligegyldig hvilken overbevisning vi har, så tror jeg det er godt, at vi får en debat omkring hvad vi kan gøre for at øge vores synlighed (og vores bevisthed om det!) på vejene. Personligt håber jeg på en lovændring, der gør det lovligt for os på mc at køre med langt lys! I sidste ende kan det måske spare både liv og sidespejle  :whipped:

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #9 Dato: December 03, 2009, 12:22:24 pm »
Hvad enten vi synes om det eller ej, så tror jeg de gule veste er kommet for at blive. Et godt bud er, at om max 3 år så er det blevet lovpligtigt at køre med dem. I flere lande i europa er det jo allerede lovpligtigt at man skal have dem med.

Så må vi jo håbe at der er nogen til den tid , der laver nogle rigtigt fine nogen....
kilosvin med div udstyr...

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #10 Dato: December 03, 2009, 12:26:08 pm »
...øh du kommer fra en forening mod dårlige billister....hvad går det ud på ?
...jo ser du ..det hænder at vi ligger på lur ved sidevejene...og når så billisterne kommer svansende i deres biler og kører ud på vejen uden at se sig ordentlig  for... så farer vi frem.....hiver dem ud af bilerne og binder dem ......og så TÆVER vi dem....  (nik)

....øh hva gør I så når i har tævet dem....?

.... så KNEPPER vi dem.... og binder dem fast på vores mc'ere og trækker dem ned af hovedvejen....
..så de FUCKING ka' lære hvor farligt det er ikke at se sig for......
....dunk.... og fuck finger.....    :evil:

Og jeg er enig med alle de gode input som kommer i tråden..... men de veste ser bare ikke godt ud....
men er en god ide ... jeg synes også at jeg lægger mærke til dem i trafikken... men jeg er også bare så vågen og opmærksom og laver aldrig fejl.....  :angel:  :innocent:
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #11 Dato: December 03, 2009, 12:49:31 pm »
..... men jeg er også bare så vågen og opmærksom og laver aldrig fejl.....  :angel:  :innocent:

Det kender jeg godt x2
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #12 Dato: December 03, 2009, 12:53:54 pm »
Jeg kan kun sige  :thumbsup: til at sætte gul/grønne pærer i.

Efter jeg gjorde det da jeg malede landroveren, er der klart mere respons fra mine medtrafikanter.  :blink:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Bilister overser motorcyklister
« Svar #14 Dato: December 03, 2009, 09:55:19 pm »
Man kommer også langt med at slå/sparke sidespejle af folks biler.. Det styrker kun populariteten hos MC folk.. Vi bliver mere velset og elsket og bilisterne synes pludselig om at have os på vejene...  :club: Selvfølgelig kan der opstå situationer hvor bilisten bag rattet er for doven til at se ordentlig efter i trafikken efter andre trafikanter.. De tænker måske " aghhh her kommer alligevel aldrig nogen så jeg kører ud fra denne sidevej " og ja de skal da vide med store ord hvilke klaptorske de er... Men der er altså også situationer hvor det kan gå stærkt.. Har jeg da selv prøvet og er også overbevidst om at jer som er så store i kæften  :wink: også har prøvet.. At overse andre billister.. Holder du et dumt sted med dumt udsyn og kigger som du skal.. Til venstre , til højre og så til venstre... i flg loven... du kører frem.. Men imellemtiden er der så kommet een fra højre.. Skal jeg eller du så også have slået sidespejlet af???? Jeg forstår godt hvad I mener.. Man bliver sgu pisse sur når man bliver overset.. Gør jeg da også... Men man skal måske lige feje foran sin egen dør... Jeg kører selv forstærkt ,ja... både i bil og på mc.. skal jo fremad.. og det er fedt.. Men at jeg kører for stærkt giver andre dårlig mulighed for at orientere sig 100 % korrekt.. for pludselig er jeg der altså bare..  Og da jeg ved at de måske overser mig, så er mine øjne ekstra opmærksomme på dem.. Men hensyn til de gule veste, så synes jeg at jeg er blevet mere opmærksom på dem.. ser dem sgu alle vegne når det er MC sæson... og tydeligt... Så måske I skulle have briller...  8) :D :D

Maise lad være med at lege moralsk vogter over for mig jeg startede med at skrive i mit indlæg at jeg ved godt at det i bund og grund ikke er den rigtigt måde at gøre det på.

ud over det så mener jeg at jeg er gammel nok til at tage mine egne beslutninger og de tæsk de nu vil give.

men jeg vil til den dag jeg dør stå fast på at de veste virker ikke en skid, nu arbejder jeg på kraftværker, rundt om i verden og der er mange steder at man skal have de her HIGHWIS veste på, men nu viser den ene arbejdes sikkerheds undersøgelse efter hinanden, at efter at de er blevet brugt i en ganske kort periode så ser den menneskelige øje dem ikke mere.

den eneste grund til at man skal have dem med i f.eks tyskland er hvis man står af / ud af køretøjet, og har man så sådan en på så skiller man sig så meget ud, for ens omgivelser fordi man er den eneste eller de eneste der ser sådan ud, det er grunden til at man bliver set.

men hvis vi alle sammen bliver tvunget til at køre med dem så bliver de dagligdag og der med mister deres effekt.

men hey jer der vil køre med den der ønsker jeg jer alt held og lykke i fremtiden.
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski