En dybdeanalyse af 41 motorcykelulykker fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) viser, at motorcyklister ofte overses, men også at de ofte kører for stærkt I de ulykker, HVU har undersøgt, og hvor en motorcyklist kolliderede med en bilist, var det oftest tilfældet, at bilisten ikke havde orienteret sig godt nok og derfor overså motorcyklisten. Bilisterne skal være opmærksomme på, at de for at få øje på motorcyklisterne skal orientere sig længere væk, før de foretager et sving. De skal også huske at kigge bagud før et venstresving for at sikre, at der ikke er en motorcyklist, der er ved at overhale dem. Undersøgelsen viser dog også, at motorcyklisterne i de 41 ulykker ofte kørte for stærkt, og det gjorde det ikke nemmere for bilisterne at opdage dem i tide. Faktisk kunne halvdelen af de 41 ulykker være undgået, hvis motorcyklisterne havde overholdt hastighedsgrænsen eller tilpasset hastigheden efter forholdene.
Reflekterende tøj kan hjælpe
I øvrigt bar ingen af motorcyklisterne vest eller tøj i fluorescerende farver – det ville have hjulpet mærkbart på synligheden, vurderer HVU. For at øge synligheden anbefaler HVU desuden, at det lovliggøres at køre med kraftigere lys (f.eks. fjernlys) på motorcyklerne i dagtimerne. Køretekniske kurser for motorcyklister
Motorcyklisterne kørte ofte på kanten af egen formåen og havde typisk problemer med bremseteknikken. HVU anbefaler derfor køretekniske kurser, og så bør motorcykler have ABS-bremser ligesom bilerne – kun to af motorcyklerne i de 41 ulykker havde ABS.
Se HVU’s rapport om motorcykelulykker på hvu.dk
Blue Thunder