Forfatter Emne: Endnu en noget negativ artikel om MC'er  (Læst 10398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Dato: November 30, 2009, 08:11:10 am »
http://politiken.dk/indland/article847287.ece
Et lille udpluk - taget ud af en sammenhæng, men alligevel:
I modsætning til andre trafikantgrupper er motorcyklerne et stigende problem for færdselssikkerheden.
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #1 Dato: November 30, 2009, 09:15:54 am »
godt jeg hører til "de helt unge"  :innocent:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #2 Dato: November 30, 2009, 09:22:08 am »
det kan da ikke komme bag på nogen, når de mennesker der sidder i haveri kometion er gamle konservative mænd og indebrændte kvinder, der er jo ikke nogen af dem der ved hvad det er at køre mc, de kigger bare på tal.

bilister overser motorcykelister især i venstresving, motorcykelisterne køre som oftest for stærkt, JA og hvad så hvis vi køre for stærkt, det retfærdig gøre jo ikke at bilisterne ikke ser sig for.. eller gør det ???
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #3 Dato: November 30, 2009, 09:36:35 am »
motorcykelisterne køre som oftest for stærkt, JA og hvad så hvis vi køre for stærkt, det retfærdig gøre jo ikke at bilisterne ikke ser sig for.. eller gør det ???

Men du kan vel godt se fornuften i at man bør holde hastigheden.. - kommer jeg ud fra en sidevej, så kan jeg "godt nå at komme ud foran en bil 500m væk som kører 80km/t" - men derimod er det lidt sværre ved en MC der kører 190..

Og det er pivsvært at vurdere om en MC kører 80 eller 190 - de fleste vil jo nok formode at MC'en også kører 80km/t da Palle-Politi har sat fine skilte op med det tal på?

Ps. Ja, jeg kører også for stærkt - både i bil og på MC. - Jeg snakker mere om Fr. Jensen.
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #4 Dato: November 30, 2009, 10:16:30 am »
motorcykelisterne køre som oftest for stærkt, JA og hvad så hvis vi køre for stærkt, det retfærdig gøre jo ikke at bilisterne ikke ser sig for.. eller gør det ???

Men du kan vel godt se fornuften i at man bør holde hastigheden.. - kommer jeg ud fra en sidevej, så kan jeg "godt nå at komme ud foran en bil 500m væk som kører 80km/t" - men derimod er det lidt sværre ved en MC der kører 190..

Og det er pivsvært at vurdere om en MC kører 80 eller 190 - de fleste vil jo nok formode at MC'en også kører 80km/t da Palle-Politi har sat fine skilte op med det tal på?

Ps. Ja, jeg kører også for stærkt - både i bil og på MC. - Jeg snakker mere om Fr. Jensen.

Enig... Bare for at være irriterende og dobbeltmoralsk!

Jeg kører også selv for stærkt på offentlige fra tid til anden. Hvis der var alternativer til denne uansvarlige opførsel her i DK ville jeg da STÆRKT overveje disse!!! Her tænker jeg selvf. på muligheden for at få afløb for sit fart-galskab under kontrollerede forhold uden at skulle rejse til udlandet.

Hvad med at færdselsstyrelsen og politiet splejsede om at bygge nogle lukkede baneanlæg i stedet for at bruge deres ressourcer på at kæmpe en kortsigtet kamp de ikke kan vinde?! Så måtte de for min skyld gerne sætte bødetaksterne op for at finansiere festen under forudsætning af at de som foreslået brugte pengene på en konstruktiv og langsigtet måde.

... det er lidt lige som at tisse i bukserne på en kold vinterdag!  :rolleyes:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #5 Dato: November 30, 2009, 10:57:24 am »
godt jeg hører til "de helt unge"  :innocent:

X2  :innocent: :innocent:
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #6 Dato: November 30, 2009, 12:29:53 pm »
Ja jeg kører sku også alt for stærkt men men men:
Lige meget om der kommer en mc der kører for stærkt eller en bil eller om de holder farten,  hvis man ikke  100 % er sikker på om man kan nå ud fra en sidevej/eller noget  så vent til lortet er kørt forbi. :club: :loser:
« Senest Redigeret: November 30, 2009, 12:31:27 pm af skyggen »
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #7 Dato: November 30, 2009, 12:58:24 pm »
Den er lige til at lukke op og skide i, den rapport.

Drop aviserne og læs istedet hele rapporten:
http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf

Personligt synes jeg den lugter langt væk af forudtagethed omkring Motorcyklisterne.
Nærmest som om rapporten er bestilt, konklusionen skrevet og først derefter undersøgelserne lavet.

Over halvdelen af hastighedsoverskridelser er på plus 20 men under 50 km/h og i langt de fleste tilfælde foregår det på landevej med 80 km/h tilladt. Altså max 130 km/h
Stadig er det 2 ud af 3 at vi bliver overset, men fokus er helt sikkert retten mod hastighed og manglende orientering nævnes nærmest kun i bisætninger.

De anbefaler alkotester på MC'eree  :lmao: Det sg til grin hvis man sammenligner med hvilke problemer alkohol er for de 4 hjulede.....men det er jo en anden sag.

Alt i alt intet nyt.
Det officielle Danmark kan stadig ikke lide os, og derfor er det selvfølgelig vores egen skyld.

Well, jeg fortsætter med at køre råddent på svingture og jeg fortsætter med at nyde det.
 :mrgreen:
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #8 Dato: November 30, 2009, 04:06:59 pm »
Citat : Aldrig har der været så mange motorcyklister på de danske veje.

Og stadig flere af dem bliver dræbt eller kvæstet. !!!

Øhhh ja, det ligger ligesom i kortene... Jeg er helt sikker på at hvis forbød motorcykler, så ville der ikke være uheld med dem mere...


kilosvin med div udstyr...

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #9 Dato: November 30, 2009, 04:50:11 pm »
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #10 Dato: November 30, 2009, 04:56:18 pm »
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #11 Dato: November 30, 2009, 05:05:32 pm »
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.

Hvis du kører for hurtigt, og ikke kan nå at bremse, da du ser bilen køre ud foran dig, er din hastighed vel årsag til ulykken..  Hvis du kører efter forholdene, men bilen kører ud foran dig og du ikke kan nå at bremse fordi den fx er 2 meter foran dig, så er det bilen der er årsag til ulykken. Det kan man da ikke være uenig i? Det er jo ikke et spørgsmål om hvem der gør noget forkert i denne sag, men et spørgsmål om hvem der kunne have undgået at ulykken skete, når situationen opstår.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #12 Dato: November 30, 2009, 05:37:25 pm »
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.

Hvis du kører for hurtigt, og ikke kan nå at bremse, da du ser bilen køre ud foran dig, er din hastighed vel årsag til ulykken..  Hvis du kører efter forholdene, men bilen kører ud foran dig og du ikke kan nå at bremse fordi den fx er 2 meter foran dig, så er det bilen der er årsag til ulykken. Det kan man da ikke være uenig i? Det er jo ikke et spørgsmål om hvem der gør noget forkert i denne sag, men et spørgsmål om hvem der kunne have undgået at ulykken skete, når situationen opstår.

Njjjaaaa det er jo ikke helt rigtigt....

Det er jo det samme som at sige at hvis jeg kører 85 kmt hvor jeg må køre 80 kmt så er det farten som er skylden til ulykken!  (men det er da klart at hvis alle kørte 30 kmt så ville der sikkert ske færre uheld, og vi kunne sikkert undgå de fleste dødsulykker!

Hvem ved hvad det er der skal til for at ulykken kunne være undgået...?
kilosvin med div udstyr...

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #13 Dato: November 30, 2009, 05:39:33 pm »
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.

Hvis du kører for hurtigt, og ikke kan nå at bremse, da du ser bilen køre ud foran dig, er din hastighed vel årsag til ulykken..  Hvis du kører efter forholdene, men bilen kører ud foran dig og du ikke kan nå at bremse fordi den fx er 2 meter foran dig, så er det bilen der er årsag til ulykken. Det kan man da ikke være uenig i? Det er jo ikke et spørgsmål om hvem der gør noget forkert i denne sag, men et spørgsmål om hvem der kunne have undgået at ulykken skete, når situationen opstår.

Nej, bilen som ikke overholder sin vigepligt vil jeg mene er årsagen til ulykken.
Min hastighed er en forværende faktor.

I 66 % af tilfældene hvor andre trafikanter er involveret skyldes det at motorcyklisten bliver overset.
I halvdelen af de tilfælde overholder motorcyklisten hastighedsgrænserne...altså i hver tredje uheld er fart slet ikke et isue.
Alligevel er det hastigheden som der tromles mest om.

Men nok om det.
Til foråret kommer der en masse fartkampagner og der bliver ekstra kontrol på de små snoede landeveje. Fint nok.

Det jeg bare frygter mest er at der endnu et år ikke kommer opmærksom på uopmærksomme billister.
På mig virker det som der allerede er givet op overfor at danskerne ikke følger med, og ikke koncentrerer sig om at køre bilen.

Tag 10 af farten og alt bliver godt lyder det i kampagnen.
Havde du været opmærksom var du ikke havnet i rabatten og fået den udskridning som resulterede i at du ramte træet i vejsiden.....Heller ikke med 90 i timen.
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #14 Dato: November 30, 2009, 05:48:17 pm »
Jeg tog kørekort til mc hos en gammel garvet motorcyklist, som ud over pensum havde sin egen private agenda med i undervisningen. Hans ord er for evigt sande i relation til mc kørsel. Med årene er det så blevet det mantra jeg fortæller videre:

- Alle andre på vejen er kun ude på at slå dig ihjel, kør din mc med dette i baghovedet.
- Gør alt hvad der er i din magt for at de ser dig og du ser dem.
- Kør mc som når du spiller skak; Vær et træk foran. Kommer der en sidevej forude, så forvent en eller anden idiot svinger ud. Tag dine forholdsregler med placering, bremsemulighed og flugtvej. Vær vågen og analyser hele tiden de input du får.
- Skal du have brændt slagger af :innocent: så gør det på steder, hvor du kender vejen. Ikke bare at du ved hvordan den snor sig - men virkelig KENDER vejen.
- Erkend dine begrænsninger og forstå din mc's begrænsninger. Gør en indsats for at flytte dine evner i positiv retning i små skridt.
- Hold din mc i tip-top stand. Bremser, affjedring og dæk er de steder, hvor evner og begrænsninger testes når det virkelig gælder.
- Brug det rette udstyr. Kun gennemførte idioter klæder sig ikke rigtigt. Grin af dem, de er jo klovne på landevejens cirkus. Husk, at udstyret er det sidste forsvarsværk - ikke det første!

... kan stadig se ham for mig stående ved tavlen og tordne dette supplement til teoribogen ud i lokalet...
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S