Forfatter Emne: Endnu en noget negativ artikel om MC'er  (Læst 10400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #15 Dato: November 30, 2009, 05:50:51 pm »
Hov Flemming du glemte: Og så færrer kvinder på vejene.  :innocent: :lmao: :lmao:

Så nu kommer Majse på banen... I kan ta det.  :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #16 Dato: November 30, 2009, 06:22:42 pm »
Hov Flemming du glemte: Og så færrer kvinder på vejene.  :innocent: :lmao: :lmao:

Så nu kommer Majse på banen... I kan ta det.  :mrgreen:

Smukke nøgne kvinder i vejkanten er en forskyndelse af den danske natur.
Dem vil jeg aldrig klage over.....en sådan var vel grunden til at vi to kørte lidt af sporet sidste gang vi var på tur, ikke sandt ?

Bare de ikke sidder i de 4 hjulede madkasser, lægger makeup, sms'er, og tror de evner at køre bil.
 :angel:
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #17 Dato: November 30, 2009, 06:36:55 pm »




Njjjaaaa det er jo ikke helt rigtigt....

Det er jo det samme som at sige at hvis jeg kører 85 kmt hvor jeg må køre 80 kmt så er det farten som er skylden til ulykken!  (men det er da klart at hvis alle kørte 30 kmt så ville der sikkert ske færre uheld, og vi kunne sikkert undgå de fleste dødsulykker!

Hvem ved hvad det er der skal til for at ulykken kunne være undgået...?

Selvfølgelig er 5 kmt fra eller til minimalt(selv om det jo forøger bremselængden), men det er jo heller ikke at køre efter forholdene at køre 80-85 kmt, når man måske burde køre 50-60 kmt. Desuden gælder det for halvdelen af ulykkerne, hvor hastighed er involveret, at føreren af motorcyklen har kørt over 50kmt hurtigere end hastighedsgrænsen på dette tidspunkt. Og 130kmt eller mere, er altså meget farligere end 80 kmt.





Nej, bilen som ikke overholder sin vigepligt vil jeg mene er årsagen til ulykken.
Min hastighed er en forværende faktor.

I 66 % af tilfældene hvor andre trafikanter er involveret skyldes det at motorcyklisten bliver overset.
I halvdelen af de tilfælde overholder motorcyklisten hastighedsgrænserne...altså i hver tredje uheld er fart slet ikke et isue.
Alligevel er det hastigheden som der tromles mest om.

Men nok om det.
Til foråret kommer der en masse fartkampagner og der bliver ekstra kontrol på de små snoede landeveje. Fint nok.

Det jeg bare frygter mest er at der endnu et år ikke kommer opmærksom på uopmærksomme billister.
På mig virker det som der allerede er givet op overfor at danskerne ikke følger med, og ikke koncentrerer sig om at køre bilen.

Tag 10 af farten og alt bliver godt lyder det i kampagnen.
Havde du været opmærksom var du ikke havnet i rabatten og fået den udskridning som resulterede i at du ramte træet i vejsiden.....Heller ikke med 90 i timen.


Rapporten omtaler den "forværrende faktor"(skadesfaktor) du snakker om. I kun ét tilfælde, er for høj hastighed en forværrende faktor(s. 48).
"Ulykkesfaktoren", er det rapporten kalder årsagen til en ulykke, som vi jo diskuterer. I 18 tilfælde havde for høj hastighed "en direkte betydning for ulykkens opståen"(s.32), hvor det påstås at MCen kunne havet nået at standse, holde kurven i svinget, og så videre.
Det vil sige, at i 18 tilfælde, hvilket er næsten halvdelen, kunne motorcyklisten alene have stoppet ulykken, hvis han ikke havde kørt så hurtigt. Det er jo næsten 50% af det totale antal ulykker.
Der står ligeledes at i 7 af ulykkerne, hvor andre var involveret, var der tale om en utilstrækkelig orientering fra modpartens side, og ulykken ville ikke være sket med tilstrækkelig orientering. Det betyder at motorcyklen godt kunne være kørt for stærkt, uden at ulykken skete, fordi der ikke var optræk til en ulykke alligevel.

Men når nu man står i situationen, hvor en person har kørt ud foran dig, er det jo klart at en hastighed der passer til forholdene betyder at du kan nå at bremse, inden du støder ind i bilen.

Om ikke andet, det kan bedre betale sig, målt i trafikskadede motorcyklister, at få dem til at sætte hastigheden ned, frem for at lære folk at orientere sig. 18 ulykker ville være undgået hvis motorcyklen holdt hastigheden, kun 7 ville være undgået hvis modparten havde orienteret sig bedre.

Jeg giver dig helt ret i at der skal være fokus på billister der ikke ser sig for, for det er dem der skader andre, (hvor imod motorcyklister kun skader sig selv), men det smarteste er jo at fokusere på hastigheden, for det er er det, der forårsager ulykkerne i sidste ende.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #18 Dato: November 30, 2009, 06:58:47 pm »

men det smarteste er jo at fokusere på hastigheden, for det er er det, der forårsager ulykkerne i sidste ende.

Det er bare så langt fra korrekt som man overhovedet KAN komme.

Du gør det, og alt for mange ikke-MC'ister labber også den konklusion i sig fuldstændigt ukritisk. Det giver carte blanche til at hæve bødetakster og konsekvensen for færdselsovertrædelser endnu en gang eller to uden nogen så meget som hæver brynene - som er den primære årsag til den "undersøgelse" er bestilt.

Snakker vi ikke-solo MC ulykker som jo er i klart flertal, så er det manglende orientering eller mangel på evne til at gennemskue modpartens hastighed der er skyld i ulykken.
Det er bilisten som kører ud over sin ubetingede vigepligt eller over krydset i et venstresving hvor MC'en er modkørende, som er eneste skyld i ulykken, hvor MC'ens hastighed aldrig KAN være andet end den forværrende faktor.
Kører du 80 hvor det er tilladt, så er det bare bilister som er lidt friskere på speederen du ryger henover når de braser ud fra sideveje. Kører du 50 på en 80 strækning, er det hr jensen med blød hat og sur cigar du kommer op og ride på når han kører ud foran dig - for den fejl begår han sgu stadig. Om så du kørte 20 hele tiden, ville klientellet bare skifte endnu en gang - måske til en traktor?

Bare kig på antallet af knallertulykker som er eksploderet de sidste par år. Sådan en må kun køre 30, men render oftest 55-65km/t uden problemer, men de bliver skægt nok smasket ned alligevel selvom der er 80 eller 50 på strækningen de kører på?
Statistikkerne for knallert-ulykker ligner MC-ulykkernes fordeling på en prik - tallene er bare væsentligt højere og konklusionen er lige så klam og forudindfattet.

Jeg kører efter samme opfattelse af de andre trafikanter som TOB, og det har altså holdt mig i live i MANGE kilometer - også selvom farten for det meste er ALT for høj...
« Senest Redigeret: November 30, 2009, 07:13:23 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #19 Dato: November 30, 2009, 07:13:47 pm »
41 ulykker hvoraf 30 hvor der var andre trafikanter impliseret.

For de 30 gælder:
Citat fra rapporten:
"Baggrund for anbefalingerne
Hos modparterne var utilstrækkelig orientering den dominerende ulykkesfaktor.
Hvis modparten havde orienteret sig grundigere, kunne 19 af de 30 flerpartsulykker
være undgået."

Altså godt og vel 2/3.

Pingo vi to kommer vist aldrig til at læse og tolke den rapport på samme måde.
Ikke overraskende er jeg til gengæld rygende enig med Sajmon.
Og tilslutter mig holdningen:
De blinde mus i madkasserne slår dig ihjel hvis du ikke tænker for dem for selv gør de det ikke.


SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #20 Dato: November 30, 2009, 09:55:02 pm »
Mod bedre vidende, bliver jeg sgu nødt til at skrive igen (og dette bliver min sidste kommentar, jeg skal nok prøve at dy mig :p )

Det er som om i slet ikke læser hvad jeg skriver. Som Sajmon skriver,
Snakker vi ikke-solo MC ulykker som jo er i klart flertal, så er det manglende orientering eller mangel på evne til at gennemskue modpartens hastighed der er skyld i ulykken.
Det er bilisten som kører ud over sin ubetingede vigepligt eller over krydset i et venstresving hvor MC'en er modkørende, som er eneste skyld i ulykken, hvor MC'ens hastighed aldrig KAN være andet end den forværrende faktor.


Jeg giver dig helt ret, at det i begge tilfælde er bilisten, der har skyld i ulykken. Det er vedkommende der kører ud for ubetinget vigepligt, eller fejlbedømmer situationen. Men det ændrer stadig ikke på, at ulykken kan være undgået, hvis motorcyklisten ikke overskrider hastigheden, og dermed kan nå at bremse. Jeg siger intet om hvem der har skylden, kun at flere ulykker kan undgås, hvis hastigheden holdes nede.

I alle de tilfælde du nævner, med Hr. Jensen og sur cigar, vil en korrekt hastighed også øge chancerne for at kunne bremse, når han kører ud foran dig. Og det er nemlig det rapporten siger: I halvdelen af uheldene, har en korrekt hastighed kunnet forhindre ulykken. SELV OM ulykken ikke direkte var forårsaget af den høje hastighed, men af en bilist der ikke overholder sin vigepligt, kan en lavere hastighed forhindre ulykken. I må da kunne se dette?

Jeg giver jer også ret i at det ikke er ALLE ulykker der kan undgås på den måde, men der er ingen tvivl om at størstedelen kan!

Det virker ærligt talt som om at I prøver at legnitimisere den høje hastighed, som I jo selv skriver at I kører med. Jeg kører også for stærkt, det er ingen hemmelighed, og jeg har selv stået i situationer hvor jeg har været meget tæt på at kvaje mig, fordi jeg ikke kunne bremse på så kort afstand som jeg burde, pga. en højere hastighed. Det kan godt være at det er fordi jeg er en dårlig motorcyklist, men man kan jo ikke lave differentierede regler, baseret på folks erfaring eller færdigheder på motorcykler.

Der er ingen tvivl om at det ikke er alle ulykker der kan forhindres, selv hvis alle kørte efter forholdene. Jeg blev selv kørt ned en gang, hvor jeg havde set bilen, og kørte af samme grund virkeligt langsomt. Men der er ingen tvivl om at hvis alle motorcyklister kørte "pænt", ville omkring halvdelen af ulykkerne kunne undgås.

Flemming L citerer fra rapporten:
"Baggrund for anbefalingerne
Hos modparterne var utilstrækkelig orientering den dominerende ulykkesfaktor.
Hvis modparten havde orienteret sig grundigere, kunne 19 af de 30 flerpartsulykker
være undgået."

Her snakker rapporten om ulykkesfaktor, defineret som det forhold, der var til stede for at ulykken kunne ske. Altså fx. at en bil overser motorcyklen eller ikke overholder sin vigepligt.
Hvis bilen overholdt sin vigepligt, og så motorcyklisten, ville der ikke være nogen ulykkesfaktor. Det er jo klart for enhver. Men det burde også være klart, at der er ting der påvirker udfaldet af ulykken(om ulykken hænder, eller ej), på trods af at ulykkesfaktoren er til stede. Den ting der påvirker udfaldet af ulykken, er i de fleste tilfælde hastigheden, for ulykken vil ikke ske, på trods af den tilstedeværende ulykkesfaktor.

Så, for lige at opsummere:

Det er ikke alene fordi en motorcykel kører for stærkt, at ulykken sker. Ulykken sker fordi motorcyklisten ikke kan nå at reagere på en fejl, som fx en anden billist der ikke overholder sin vigepligt. Det er ikke ALLE ulykker, hvor fart betyder at ulykken sker, men i halvdelen af ulykkerne, kan en lavere hastighed være med til at forhindre ulykken! Men det er IKKE hastigheden der er skyld i ulykken.

Det var så det sidste jeg ville sige i den sag. Jeg skal nok holde mig væk, men jeg håber at i forstår hvad det er der jeg siger, nemlig at lavere fart i halvdelen af de omtalte tilfælde, kan undgå ulykker. I de andre tilfælde er det billisternes eller motorcyklens opmærksomhed, der forårsager ulykken. Jeg kan ikke se hvordan der kan være tvivl om dette..
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #21 Dato: November 30, 2009, 10:04:21 pm »
Jamen der er INGEN garanti for at du kan nå at bremse i og med der er alt for mange variabler med i et uheld - som er hele min pointe...

Jeg vil absolut ikke retfærdiggøre den højere fart end hvad der er tilladt på en given strækning, men jeg er temmelig træt af at høre på at DET alene får skylden for alt hvad der sker af ulykker med MC'er - og det gør det i den super ringe "rapport".
« Senest Redigeret: November 30, 2009, 11:08:06 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Dakota

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 92
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #22 Dato: November 30, 2009, 11:22:40 pm »
En lidt anden vinkel:
http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel

Faktisk ret tankevækkende.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #23 Dato: December 01, 2009, 07:30:54 am »
En lidt anden vinkel:
http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel

Faktisk ret tankevækkende.

Det  var da en farverig statistik...  :lol: Efter at have læst artiklen sad jeg og tænkte på om deres pointe mon var at folk der er for dumme til at begå kriminalitet uden at blive snuppet også er for dumme til at køre MC?  :police: :lol:

Eller også er det måske bare endnu et argument for at der er brug for at disse kan blive "spærret inde" på lukkede baner og te sig tossede der  :wink:

Lige meget hvem er kører sig ihjel - så er det i hvert fald sikkert at det er voksne børn der ikke gider at rejse udenlands for at komme på legepladsen!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #24 Dato: December 01, 2009, 11:33:05 am »
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.
 :orkester:
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #25 Dato: December 01, 2009, 11:58:23 am »
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.
 :orkester:

:lmao: :lmao: :lmao:  :thumbsup:
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #26 Dato: December 01, 2009, 12:01:18 pm »
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.


 :lmao:

Men uanset hvad, så skal div politikere osv nok få lige præcis det ud af statistikerne som de vil  :hand:

Inden jeg første gang røg op på en mc, mente jeg at det da KUN var for idioter med et dødsønske.
Jeg er så blevet klogere (eller dummere, vælg selv :mrgreen:) men at udenforstående tænker det kan jeg godt forstå. :?
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #27 Dato: December 01, 2009, 12:17:49 pm »
Huske nu lige at  loven siger at man ikke må kører for stærkt MEN:

Hvis jeg skal slippe gashåndtaget/speeder pedalen (bil) fordi der kører en ud foran mig, er den modparten der gør noget ulovligt for så er han til Gene & ulempesom afregnes med 500kr. i bøde.

Men hvis jeg skal bremse for ikke at ramme modparten som er kørt ud foran mig, er han til fare & ulempe som også afregnes med en bøde på 500 kr.

Endnu en gang modparten har skylden!!!!!!!   :brok: :police:
« Senest Redigeret: December 01, 2009, 12:20:09 pm af skyggen »
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #28 Dato: December 01, 2009, 02:06:34 pm »
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.
 :orkester:

Sjovt du lige nævner dem. Det er også mit ynglings par, og jeg er heller aldrig blevet stoppet for noget ulovligt.....
kilosvin med div udstyr...

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
« Svar #29 Dato: December 09, 2009, 04:04:08 pm »
Jo hurtigere I kører .... jo før kommer I hjem til konen .... uden at blive ramt !

HUSK ! : DET ER FARLIGT DERUDE !!! ;-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com