Forfatter Emne: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?  (Læst 6810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Dato: November 17, 2009, 10:55:07 am »
Hej forum,

Jeg er på udkig efter et gas/elkomfur med gas-tilslutning fra oven. Det viser sig dog at det ikke er til at opstøve et sådan komfur i KBH og alle butikkerne siger at de ikke længere føres.

Altså et komfur med en udtagelig blændprop i den ende/side af toppen inde bagved blussene som vender ind mod væggen så man kan køre gasrøret ned igennem toppen af komfuret. Herved slipper man for at komfuret skal stå et par centimeter ude fra væggen. Det er desværre ikke en mulighed at føre gassen ind fra siden...

Mit spørgsmål er derfor - kan man skære et sådan hul selv uden at smadre emaljen og i så fald hvordan? Der ER plads til at føre røret ned på bagsiden da panelet hvor hullet mangler stikker 5-10 cm ud fra selve komfuret. Fik det foreslået af en Skousen mand...

Hvis der er nogen der kan gøre det for mig giver jeg gerne en pizza og nogle håndører for ulejligheden!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #1 Dato: November 17, 2009, 12:36:33 pm »
Hvor tyk er den stålplade og hvor stort hul taler vi om?

Jeg tænker om man ikke kan lokke et hul og sætte en pæn eks drejet bøsning i???
« Senest Redigeret: November 17, 2009, 02:31:27 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #2 Dato: November 17, 2009, 12:47:45 pm »
Hvor tyk er den stålplade og hvor stort hul taler vi om?

Jeg tænker om man ikke kan lokke et hul og sætte en pæn eks drejet bøsning i???

Pladen er vel små 1-2 mm - det er bare sådan noget "blik" man laver hvidevarer af. Diameteren på et gasrør er vel max én tomme.

Om ikke andet ville det ikke gøre noget at hullet var lidt for stort.
« Senest Redigeret: November 17, 2009, 02:31:47 pm af Jannik »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #3 Dato: November 17, 2009, 02:31:15 pm »
Hvor tyk er den stålplade og hvor stort hul taler vi om?

Jeg tænker om man ikke kan lokke et hul og sætte en pæn eks drejet bøsning i???

Pladen er vel små 1-2 mm - det er bare sådan noget "blik" man laver hvidevarer af. Diameteren på et gasrør er vel max én tomme.

Om ikke andet ville det ikke gøre noget at hullet var lidt for stort.

Jeg har lokkeværktøj der hjemme, men jeg kan lige se hvad størrelse de er.

Der borer man et 10 mm hul og sætter matrisen på hver side, og spænder med umbraco nøglen til stemplet er trukket i gennem fra forsiden.

De laver nogle fine huller i pladen.  :D

Du kunne jo så sætte en tylle/bøsning i så pladen ikke ødelægger gasrøret.  :hand:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #4 Dato: November 17, 2009, 02:50:19 pm »
Hvor tyk er den stålplade og hvor stort hul taler vi om?

Jeg tænker om man ikke kan lokke et hul og sætte en pæn eks drejet bøsning i???

Pladen er vel små 1-2 mm - det er bare sådan noget "blik" man laver hvidevarer af. Diameteren på et gasrør er vel max én tomme.

Om ikke andet ville det ikke gøre noget at hullet var lidt for stort.

Jeg har lokkeværktøj der hjemme, men jeg kan lige se hvad størrelse de er.

Der borer man et 10 mm hul og sætter matrisen på hver side, og spænder med umbraco nøglen til stemplet er trukket i gennem fra forsiden.

De laver nogle fine huller i pladen.  :D

Du kunne jo så sætte en tylle/bøsning i så pladen ikke ødelægger gasrøret.  :hand:

Det lyder som en rigtigt god løsning... Jeg får komfuret leveret i morgen eller overmorgen - så kan jeg lige se om det kan lade sig gøre. Jeg havde sq aldrig hørt om at "lokke" i den kontekst før.

Hvor får jeg fat i en passende bøsning henne? Jeg er på ukendt territorium her!

Gasrøret er vist galvaniseret stål hele vejen op igennem hullet og komfuret står stabilt. Så der burde ikke være nogen chance for at hullet gnavede ind i røret.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #5 Dato: November 17, 2009, 02:54:03 pm »

Det lyder som en rigtigt god løsning... Jeg får komfuret leveret i morgen eller overmorgen - så kan jeg lige se om det kan lade sig gøre. Jeg havde sq aldrig hørt om at "lokke" i den kontekst før.

Hvor får jeg fat i en passende bøsning henne? Jeg er på ukendt territorium her!

Gasrøret er vist galvaniseret stål hele vejen op igennem hullet og komfuret står stabilt. Så der burde ikke være nogen chance for at hullet gnavede ind i røret.

Hvilken farve har komfuret???

Jeg ville sætte en bøsning/Gummitylle i under alle omstændigheder.  :hand:

Er gasrøret med en overgang for enden, eller er det et afskåret stålrør?
Jeg tænker om man kan skubbe en bøsning ud over røret eller hvordan?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Batman

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 479
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #6 Dato: November 17, 2009, 05:43:31 pm »
Hmmmm kunne godt være lidt nervøs for at lokkeværktøjet knækker emaljen når den skal presse hullet..... Emalje er jo en belægning ovenpå metallet og er derfor nok lidt skør når man spænder sammen på lokværktøjet....

Jeg ville måske satse på et godt skarpt juletræsbor og så med rolige bevægelser langsomt skære hullet op til ønsket diameter....
- På Gaden: Honda CBR900RR Fireblade - Faceliftet
- På banen: Yamaha R1

langemand

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1074
  • Fz1-N
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #7 Dato: November 17, 2009, 06:13:24 pm »
har  lige sludret med en blikkenslager der siger man skal passe meget på med emalje da den hurtigt kan springe( flænge)

har div. kopbord og juletræbor til ca 32 mm men er desværre ikke hjemme før mandag

http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Rosetter.html
nu med yamaha fz1 2008

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #8 Dato: November 17, 2009, 06:58:31 pm »
Syntes bare at huske emalje som værende så hård at borene bliver brændt af før de er i gennem. (hvilket plejer at være værst jo størrer hullet skal bores.)  :undecided:

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Batman

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 479
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #9 Dato: November 17, 2009, 07:31:13 pm »
Kopbor giver også en meget grim kant, tror at et juletræsbor, som jo angriber emaljen fra siden og derfor ikke burde blive påvirket af at emaljen er hård...

Gætter dog bare.....

Du kan jo smutte en tur på genbrugspladsen med en skruemaskine et kopbor, et juletræsbor og et sæt bestående at et 10 mm bor og tilhørende lokkeapperat..... Der står squ altid en bunke gamle komfurer....  :hand: :hand:
- På Gaden: Honda CBR900RR Fireblade - Faceliftet
- På banen: Yamaha R1

Henrik1972

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 47
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #10 Dato: November 17, 2009, 08:37:09 pm »
Hey

Vil lige komme med en ide som jeg bruger når jeg bore hul i en flise!! (tror det kan bruges på emalje jern også.

Sæt tape på der hvor du skal bore så vil jeg mene det ikke flækker...

Skal lige understrege jeg ikke ved om det virker men vil tro det!!!

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #11 Dato: November 18, 2009, 12:00:19 am »
Hvis det er emaljeret, så revner emaljen hvis du bruger lokkeværktøj.
Er det bare malet, så kan du klare den revnede maling med en tylle, hvis du stadig bruger lokkeværktøj.
Jeg ville bore et lille hul - ex. 10mm, og så trække det op med en turbinesliber eller andet hurtigtgående værktøj.
Tyllen ville jeg nu nok stoppe i under alle omstændigheder til sidst - det ser mere færdigt ud ...

« Senest Redigeret: November 18, 2009, 12:02:28 am af Sperik »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #12 Dato: November 18, 2009, 09:35:11 am »
Tak for gode råd - det er fedt at vide der ALTID er et sted hvor man kan spørge om sådan nogle tossede ting og få et svar man kan bruge til noget.

Det er dette komfur der er tale om...

http://www.gorenje.dk/gastronomi/komfurer?c=232289

Jeg er mest tændt på idéen med juletræsboret - jeg kunne forestille mig at min egen VVS'er har sådan et. Jeg prøver i hvert fald lige at vende jeres forslag med ham når jeg har en leveringsdato på konfuret.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #13 Dato: November 18, 2009, 10:39:13 am »
Jeg havde sq aldrig hørt om at "lokke" i den kontekst før.

Høhø 
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: Bore/save i emaljeret/lakeret jern - hvordan?
« Svar #14 Dato: November 18, 2009, 10:45:33 am »
malertape på det område der skal bores i det stopper at det revner.

det samme med klinker men der skal man bruge et murebor hvor platten er slebet skarp
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski