Forfatter Emne: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen  (Læst 4273 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Pastry

  • Wannabe
  • Indlæg: 2
Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Dato: Oktober 08, 2009, 10:15:42 am »
Hej!

Jeg har haft en ferrarifarvet grisling (SV650S 06) siden maj måned og er helt pjattet med den, det var sgu bare det rigtige valg for mig! Nu står jeg så med et problem mht vinteropbevaring... Jeg får et forskelligt råd fra alle dem jeg spørger!

Det jeg er blevet rådet til af min mest mc-kyndige kammerat er, at lade batteriet helt op og så ellers pille det fra og altså IKKE starte maskinen henover vinteren. Derudover anbefaler han at skifte olie og oliefilter og smøre blanke dele med WD40.

En af mine kollegaer (der også er indehaver af en SV'er) mener bare, at den skal stå tørt og frostfrit og så startes en gang om måneden og køre i 5-10 minutter. Hun mener, at alt det med at pille batteriet fra osv. mest er relevant for ældre cykler...

Håber der er et par af jer erfarne griseførere, der har tid til lige at give mig et par fif med på vejen :-)

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #1 Dato: Oktober 08, 2009, 11:15:16 am »
Både og..

Der er stor fornuft i det første eksempel, og du kan bestemt ikke skade cyklen ved at følge den strategi.

Omvendt er det andet eksempel typisk den, de fleste følger - inklusiv mig selv. Et olieskift er sundt for maskinen, og en god måde at forberede den på den nye sæson. Træg og gennemslidt olie stående i en stille motor over flere måneder, er ikke optimalt (dog tvivler jeg på hvor stor skade der kan udrettes, hvis du blot skifter til foråret).
Batteriet lader jeg sidde i cyklen, og starter den op én gang om måneden. Sørg for at motoren bliver helt varm. Skulle den være tydeligt svær at starte, er det klart bedre at lade batteriet helt op, afmontere det og stille det et lunt sted.
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #2 Dato: Oktober 08, 2009, 11:18:32 am »
Der er flere løsninger der fungerer, derfor får du forskellige råd.  :)
Nu vil jeg skrive hvordan jeg gør og kort efter skriver en anden noget andet.
Det er klart at jo mere arbejde du lægger i det, jo bedre er det for cyklen, men det kan også være lidt "overkill" nogle gange  :wink:

Jeg gør følgende:

Piller batteriet af og lader det stå indendørs.
Jeg lader det først op dagen før jeg skal ud at køre om foråret.

Jeg kører ikke så mange kilometer, så min olie er ikke så "brugt".
Derfor skifter jeg den først til foråret + oliefilter.

Jeg smører intet med WD40.
Jeg burde have gjort det forrige år, hvor jeg ikke fik sat den i garage og den stod udenfor.
Men de år den (og min tidligere SV) har stået i garage har jeg ikke sprøjtet noget som helst på den.

Det tjener intet formål at starte motoren henover vinteren.
Tværtimod laver man bare en masse unødige koldstarter.

Har du alarm eller andet der tapper strøm selv når cyklen holder stille, så er det altid en god ide at koble batteriet fra.
Man risikerer det drænes så meget at det ikke kan lades op igen (er sket et par gange for mine venner).
Med mindre du vil have alarmen tilkoblet, men så bør du sætte en lader på batteriet.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #3 Dato: Oktober 08, 2009, 12:31:26 pm »
Hvis du har mulighed for det, så er det uden tvivl det bedste at koble batteriet fra. og så ellers lade cyklen stå indtil du skal bruge den igen til foråret. Hvad enten man skifter olien nu eller til foråret er vist mere et spørgsmål om religion. Der er enda nogen som vælger at komme en bililgere olie på ( fylder den helt op) hen over vinteren, som de så tapper af inden de kommer den "rigtige" olie på til foråret.

-men glem ikke at du skal have hævet hjulene fra jorden , eller alternativt trille lidt med den hen over vinteren, da det ikke er godt for dækkene at stå på samme sted i så lang tid!

-men hvorfor tale om opstaldning allerede nu! Der er stadig masser af gode køre km endnu i år....
« Senest Redigeret: Oktober 09, 2009, 08:24:36 am af roadpilot »
kilosvin med div udstyr...

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #4 Dato: Oktober 08, 2009, 05:23:57 pm »
hvis du når det og gider, så skift olien inden den pakkes væk, lad på batteriet et par gange i løbet af vinteren. Lad ellers være med at starte den, jeg kan dog ikke lade være, da jeg enkelte gange lige skal have et fix....og så er det osse sundt at tømme udstødningerne for spindelvæv og støv...  om du vil smøre den ind i olie og løfte  den op er helt op til dig selv, og husk lige at fylde tanken op, jeg glemmer det som regel.
   

Mads | Hvidovre

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 169
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #5 Dato: Oktober 09, 2009, 08:40:10 am »
Der er jo ikke mange dage til at frosten kommer, sidst jeg så på DMI, så så mange dage er der jo heller ikke tilbage at køre i...

En ting jeg har svært ved at forstå årsagen til, det er det med at den skal stå frostfrit. Hvad er årsagen til det, helt præcist - hvad sker der hvis den bare står i et skur?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #6 Dato: Oktober 09, 2009, 08:54:11 am »
Den behøver nu heller ikke at stå frostfrit !
Så længe dit kølevand ikke kan fryse, sker der ikke noget.
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #7 Dato: Oktober 09, 2009, 09:27:16 am »
Det store problem er nu ikke frosten som sådan, men mere det at temperaturen svinger for meget, og dermed laver kondens i de hulrum i motoren/tanken som ikke er væskefyldte.
Dermed kan der ligge vand i eks din tank, og da det ikke går i forbindelse med benzinen kan du komme ud for at lortet ruster indefra.  :rolleyes:

Derfor anbefales det at fylde tanken helt op til vinteren hvis den står i et almindeligt skur.

Tilsvarende er det så også at anbefale at skifte olien inden du triller ud til foråret, da det kan se ud som om der er ok med olie på, men hvis en %-del er kondensvand, som dels smører dårligt men som også fordamper så der pludseligt uden du har set det er for lidt olie på. (Hvilket i begge tilfælde er noget skidt)  :dead:

 
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #8 Dato: Oktober 09, 2009, 09:37:16 am »
Der er jo ikke mange dage til at frosten kommer, sidst jeg så på DMI, så så mange dage er der jo heller ikke tilbage at køre i...

En ting jeg har svært ved at forstå årsagen til, det er det med at den skal stå frostfrit. Hvad er årsagen til det, helt præcist - hvad sker der hvis den bare står i et skur?

Det skulle efter sigende være hårdt for gummidelene, f.eks. pakdåser i forgaflen.
Jeg havde selv en forgaffelpakdåse der gik efter den vinter hvor cyklen havde stået ude i frost.
Der er muligvis andre medvirkende årsager til det, men jeg har dog læst det andre steder også.

og husk, hvis man har en baneracer med rent vand i kølesystemet, så tøm vandet af hvis cyklen skal stå i frost.
Eller skal du se dig om efter en ny motor til foråret  :dead: (en kammerat havde ikke lige checket dette sidste vinter)
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #9 Dato: Oktober 09, 2009, 01:34:35 pm »
Det skulle efter sigende være hårdt for gummidelene, f.eks. pakdåser i forgaflen.
Jeg havde selv en forgaffelpakdåse der gik efter den vinter hvor cyklen havde stået ude i frost.
Der er muligvis andre medvirkende årsager til det, men jeg har dog læst det andre steder også.
Good point.  :blink:

og husk, hvis man har en baneracer med rent vand i kølesystemet, så tøm vandet af hvis cyklen skal stå i frost.
Eller skal du se dig om efter en ny motor til foråret  :dead: (en kammerat havde ikke lige checket dette sidste vinter)
Eller hæld lidt kølervæske i som tømmes af til foråret.  :rolleyes:

Det gider jeg dog ikke selv så derfor har jeg bare valgt at mine cykler + Nikolajs baneged bare står i 15 - 18 grader varmt værksted vinteren over. :twisted: :twisted: :twisted:
« Senest Redigeret: Oktober 09, 2009, 01:37:00 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Pastry

  • Wannabe
  • Indlæg: 2
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #10 Dato: Oktober 09, 2009, 02:36:41 pm »
Tak for alle de gode råd folkens, jeg kan fornemme det er et emne der er debat omkring selv blandt de erfarne  :D

Bager

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #11 Dato: Oktober 13, 2009, 09:42:41 am »
Jo varmere et batteri, jo hurtigere kører "kemien" og jo bedre start strøm kan man hive ud af det, men jo hurtigere aflader det også sig selv. Det er en myte at batteriet har bedst af at stå lunt når man vinteropbevarer. Batterier har bedst af at stå kølig når man ikke bruger dem. Det er  derfor min nærrig stedfar opbevarer slm AA batterier i køleskabet inden brug, de de så holder længere...!
Men MC batterier opbevare bedst køligt, da "kemien" derved kører langsommere og aflader sig selv langsommere. Når bet batteri står afladt over et stykke tid, så ødelægger batteriet sig selv og det kan ikke oplades fuldt mere. Derfor lader jeg på batterierne en gang om måneden, se de holder sig noget nær fuldt opladt.


Det der med at starte sin MC hver måned vinteren over er noget pjat. Hvor koldstart slider på cyklen, de det er noget nær det eneste tidspunkt der er metal til metal kontakt. Den gælder det om at hvad så få at som muligt. Ingen grund til at koldstarte løs vinteren over. Desuden lader en MC først når den er oppe i omdrejninger, så disse koldstarter aflader bare batteriet mere end det lader.

Hvorfor nogen kan finde på at lade maskinen stå vinteren over med gammel olie og så skifte den når cyklen skal ud er da mystisk? Hvis olien er gammel kan man da lige så godt skifte den når cyklen skal i hi, så den kan stå og hygge sig et par måneder med frisk olie i stedet for gammel olie med tvivlsom pH værdi og evt slam opbygning fra gammel sod. Additiver er gode til at neutralisere syren og holde skidt svævende i olien, men hvis man alligevel skal skife, hvorfor så ikke bare inden vinteren?

Vask cyklen ren. Fluer der får lov til at sidde i månedsvis på kåben graver sig ind i lakken og laver et permanet lille hak i klarlakken.

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #12 Dato: Oktober 15, 2009, 08:50:38 am »
 :thumbsup: -lad ikke vente i morgen hvad du kan gøre i dag!

- så er man også klar den første solskinsdag. Bare på med laderen og så kan man køre når man får fri fra arbejde...
kilosvin med div udstyr...

-K7-

  • Benjamin
  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 68
Sv: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #13 Dato: November 03, 2009, 01:20:11 pm »
det er kun min 2. vinter med MC, og jeg har også hørt en milliard forskellige historier og råd om hvad man skal gøre, kommer an på hvem man spørger  :wink:

Jeg har købt en "intelligent oplader" fra thansen den sørger selv for at vedlige holde batteriet hvis man sætter opladeren til, den startede i første førsøg i foråret da batteriet havde stået i 3 en halv måned med opladeren på  :thumbsup:

sidste år skiftede jeg slet ikke olie eller filter, da jeg kun havde kørt ca. 2000 km sidden den var til service, og i år bliver det omkring 1500 kørte km fra sidste service til opstaldning, jeg kan forstå hvis man har kørt flere tusinde kilometer, men olien er næsten stadig helt gennemsigtig, men mange siger at man skal skifte det alligevel.. (men så kan man ligeså godt gøre det når man stiller den ind, som til foråret??)

jeg vasker den sindssygt grundigt, og pudser/polere alt hvad jeg kan komme til, og så smører den ind i wd40.. og så fylder lidt ekstra i tanken så den er helt fuld :)

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Olieskift/batteripleje inden vinterpausen
« Svar #14 Dato: November 03, 2009, 02:42:14 pm »
smører den ind i wd40

AAARGH!  Syre!  :dead:  Endnu et religionsspørgsmål.   :club:
Giv den hellere noget voks af en art, evt. Protect & Shine fra Motorex  :thumbsup:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(