Forfatter Emne: Vinteropbevaring.......  (Læst 6409 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Vinteropbevaring.......
« Dato: September 28, 2009, 12:00:03 pm »
...det er jo på tide at tænke på opbeavring til vinter. Den vil selvfølgelig pynte i min stue...men jeg vil blot lige høre jer..... hånden på hjertet - er det godt nok at have den stående på en lukket overdækket tearasse uden varme vinteren over eller hvad skal jeg være opmærksom på. Nogen som har erfaring med opbevaring hos forhandler ? Jeg vil gerne betale for det. ? Hvad med olie+batteri ?
Handler det om at fjerne batteri og sætte det indenfor og hvordan med olie ? Skal jeg købe noget nyt og hælde på så den står med ny olie over vinteren eller hva ?

1. opbevarings tips ?
2. olie / batteri ?

Ser frem til at høre fra jer som altid - hilsen Per
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #1 Dato: September 28, 2009, 01:04:37 pm »
Så længe den står frostfrit, og temperaturen ikke ændre sig alt for voldsomt så den laver kondens så går det.

Tank den helt op, og kast en lader på den en gang imellem.

Jeg venter med at skifte olie til sæsonstart, selv om andre mener at den skal stå på frisk olie om vinteren.

Hæv din cykel fra gulvet med lyftere så den ikke laver trykflader på dækkene.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #2 Dato: September 28, 2009, 01:45:51 pm »
Tak fo rinput Jannik - ved du om der er et formål med at andre vælger at lade den stå med ny olie ? Ved du om de også skifter filter ? Hilsen Per
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #3 Dato: September 28, 2009, 03:10:16 pm »
Nogen mener at der dannes syre i olien når den er brugt.
Om der er hold i det ved jeg ikke, men grunden til man skal starte ud på frisk olie er fordi der kan dannes kondens i motoren hvis temperaturen svinger og derved vand som blandes med olien.
Eller rettere så ser det ud som om der er olie på, men hvis en del af olien er vand som fordamper når den kommer i gang giver det et misvisende billede af om der er nok på.

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #4 Dato: September 28, 2009, 03:26:12 pm »
Her er nogle tips. Jeg har sat * udfra de punkter jeg selv gør:

*1. Vask hele motorcyklen grundigt.
- Brug affetningsvædske eller motorens

2. Smør motoren indvendigt
Mens maskinen kører i tomgang:
- Luk for benzinhanen
- Tag benzinslangen af oppe ved tanken
- Pump olie ind i benzinslangen

3. Skift olie (på en varm motor)
- Aftap motorolien
- Tag oliefilteret ud, og vent indtil motoren er fuldstændigt afkølet
- Sæt oliebundproppen (aftapnings bolten) i
- Sæt et nyt filter i og skru det fast
- Hæld frisk olie i motoren

*4. Batteriet:
- Afmonter batteriet
- Stil det ind i varmen

*5. Dækkene:
- Pump op til 30 p.s.i.
- Behandl’ med silikone (spray eller væske)
- Opstaldes så dækkene er løftet fra gulvet

6. Udstødning:
- Al krom skal smøres ind i et beskyttende lag olie eller vandfortrængende spray

*7. Benzintanken:
- Enten fyldes tanken helt op,
- Eller den tømmes, hvorefter ca. 1/2 liter tynd olie skvulpes rundt i tanken

8. Tanken og de lakerede plastikdele:
- Smør disse dele ind i et lag autovoks (Turtle Wax eller lignende)

9. Den øvrige motorcykel:
- Spray med noget tynd olie, eller noget WD40 eller lign. vandfortrængende middel.
- Dæk cyklen med MC-garagen.

10. Forårsklargøring:
- Huske at stille ventilerne, hvis du har løsnet justerskruerne.
- Rens benzintanken indvendigt, hvis den har indeholdt olie, og fyld den op.
- Løsn’ aftapningsboltene i hver karburator og tøm svømmehuset for olie, indtil der kun kommer benzin ud.
*- Vask hele motorcyklen med varmt vand, især skiver og dæk.
*- Lad batteriet op inden start, brug evt. hjælpebatteri.
- Ved startbesvær, kan start-spray sprøjtes direkte ind i karburatorerne.
- Rens tændrørene, eller sæt nye i.
*- Skift olie og Olie filter
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #5 Dato: September 28, 2009, 03:33:43 pm »
Eller .....

Hvis du opbevarer din bike fornuftigt, vil du senere undgå kostbare opstartsreparationer. De fleste MC-værksteder tjener deres forårsindkomst på bikers, der ikke tog sig en smule tid til at vinterklargøre deres MC.

De tre vigtigste områder man skal bekymre sig om er: benzinsystemet, det elektriske system og den generelle fysiske tilstand (MC´ens altså).

MC´en skal opbevares på et varmt sted eller i hvert fald tørt og frostfrit.

Tag dig tid til at køre op på den lokale tankstation, fyld benzintanken helt op og tilsæt en benzin stabilisator ifølge instruktionen. Tanken bør være helt fyldt for at undgå kondens. Nyd så turen hjem, for det bliver den sidste i meget lang tid. På turen hjem blander benzin og stabilisator sig i tanken og lægger et beskyttende lag indvendigt i karburatorerne.

Tøm motoren for olie og fjern oliefiltret. Nyt oliefilter monteres først til foråret ( sæt en huskeseddel på mc´en. ). Monter oliefilterdækslet igen. Påfyld en almindelig motorolie 10W40. Når man fjerner den gamle motorolie, fjerner man samtidig syreholdig olie, som har akkumuleret sig ved almindelig kørsel sommeren igennem. Syre er skadeligt for lejer og er kendt for at kunne give for tidligt motorhavari.

De fleste motorcyklister skifter hverken forgaffelolien eller bremsevæsken, som de burde, så nu er tiden inde. Bremsevæsken opsamler fugt, hvilket nedsætter bremse- evnen. Det er samtidig en god ide at efterse bremserne, så de er klar til en ny sæson.

Forgaffelolien bør skiftes af samme årsag som motorolien. Du bør dog ikke kaste dig ud i dette projekt uden kyndig vejledning !!

Så er det tid til at vaske og vokse biken, så den står skinnende blank. Har du forkromede dele kan du sprayer rustbeskyttende olie på de forkromede dele. Står MC'en derimod varmt og tørt er det ikke nødvendigt.

Nu sættes knallerten op på MC løftere et varmt sted (Gerne inde i stuen ... hvis kæresten brokker sig .... skif hende ud !!). Fjern batteriet og anbring det på et varmt og tørt sted. Oplad det med en punktlader .... så holder bateriet længst.

Sænk lufttrykket i dækkene med ca 10 lbs (0,7 kg), så kan de også slappe af.

Tildæk dyret med et NYT lagen eller et fint nyt dynebetræk ... ;-)

xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #6 Dato: September 28, 2009, 05:01:45 pm »
Så længe den står frostfrit, og temperaturen ikke ændre sig alt for voldsomt så den laver kondens så går det.

Tank den helt op, og kast en lader på den en gang imellem.

Jeg venter med at skifte olie til sæsonstart, selv om andre mener at den skal stå på frisk olie om vinteren.

Hæv din cykel fra gulvet med lyftere så den ikke laver trykflader på dækkene.

x2 bare husk at hvis du har kørt den sidste tur efter de har saltet, så skal den vaskes ret grundigt, med det samme) inden du putter den i vinterhi, jeg ved det af bitter erfaring.... :( :brok: :tie:
   

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #7 Dato: September 28, 2009, 06:08:44 pm »
Det  :orkester: bare max at stille spørgsmål herinde og få så kompetente svar tusind tak   :respekt: .... jeg håber sgu på at jeg får den opstillet varmt og tørt ... og regner ikke med at skulle køre efter de har saltet...frøs sgu rigeligt efter en lang tur igår .... hvor var de 18 grader og solen ......  8) watch out DMI  :club: men nu føler jeg mig klædt på til vinterhiet....øv.....men inden vi får set os om er det forår igen... hilsen Per
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Mads | Hvidovre

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 169
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #8 Dato: September 28, 2009, 08:02:15 pm »
Er der nogen der sådan har det i baghovedet, hvad det koster at få cyklen opbevaret hos forhandler, hvor forhandleren så laver det der skal laves?

Jeg mener, hvad er det man spare, når man gør det selv?

Og er det forstået rigtigt, at man ikke kan lade den stå udenfor, under mc-garagen? :D

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #9 Dato: September 28, 2009, 08:36:25 pm »
*5. Dækkene:
- Pump op til 30 p.s.i.
- Behandl’ med silikone (spray eller væske)
- Opstaldes så dækkene er løftet fra gulvet

Hvis det ikke er muligt at have dækkene løftet fra gulvet, kan man pumpe dem noget højere op end foreskrevet, og så flytte lidt rundt på cyklen engang i mellem. Ideen er at man skal undgå dækkene trykkes skæve eller revner i siden, som mange sikkert har prøvet med deres trædecykel som står uden luft i et stykke tid.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #10 Dato: September 28, 2009, 10:23:59 pm »
Er der nogen der sådan har det i baghovedet, hvad det koster at få cyklen opbevaret hos forhandler, hvor forhandleren så laver det der skal laves?

Jeg mener, hvad er det man spare, når man gør det selv?

Og er det forstået rigtigt, at man ikke kan lade den stå udenfor, under mc-garagen? :D

du kan sagtens lade den stå ude, den er ikke lavet af marcipan. Dog vil du kunne regne med at visse dele vil korodere eller ruste, dit batteri vil muligvis klappe sammen, men det koster ikke alverden at købe et nyt.. husk at checke kølervæsken hvis det skulle blive istid, en sprængt køler er en del dyrere end et batteri.
   

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #11 Dato: September 29, 2009, 09:42:19 am »
Citér
dit batteri vil muligvis klappe sammen, men det koster ikke alverden at købe et nyt..

..Det stiller vi bare i mit lille værksted - så skal jeg nok vedligeholdelseslade (dét var et svært ord - sig det lige 5 gange hurtigt efter hinanden!!) på det, sammen med mit eget...Nu er vi jo næsten naboer... :wink:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #12 Dato: September 29, 2009, 03:10:11 pm »
Hvor er de dersens nymodens SV'ere altså følsomme  :loser:

En Oldschool tankes og sættes ind, så den står tørt.
Den startes så en gang eller to i løbet af vinteren, og får så frisk olie  & filter inden den kommer på gaden igen.

Vedligelsesholdesladning, løftede hjul, frostfri opbevaring og andet spas har min aldrig prøvet.
Og trods det kører den stadig med det originale batteri, og dækkene er aldrig flækket eller blevet mærkbart deformerede.

Men nu står mit SVin jo heller ikke inde så mange måneder :mrgreen:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #13 Dato: September 29, 2009, 03:36:35 pm »
Er der nogen der sådan har det i baghovedet, hvad det koster at få cyklen opbevaret hos forhandler, hvor forhandleren så laver det der skal laves?

Jeg mener, hvad er det man spare, når man gør det selv?

Og er det forstået rigtigt, at man ikke kan lade den stå udenfor, under mc-garagen? :D

Her er et par bud:

http://www.kjmotorcykler.dk/default.aspx?CMSID=115 .... mellem 200 og 300 per måned

http://www.famoto-sport.dk/Vinteropbevaring/Vinteropbevaring.htm .... omkring 300 per måned

http://www.jan-nygaard.dk/verksted/en_artikkel.asp?id=1957 ... også omkring 200 per måned

http://www.frankiesmccenter.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=63 .... omkring 250 per måned

http://www.aagesen.dk/aagesen_vinteropbevaring.asp ... omkring ... 350 kr. per måned

Banditten's Vinterhi .... omkring 150 per måned incl. kaffe ;-)


xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Vinteropbevaring.......
« Svar #14 Dato: September 29, 2009, 03:38:55 pm »
Hvor er de dersens nymodens SV'ere altså følsomme  :loser:

En Oldschool tankes og sættes ind, så den står tørt.
Den startes så en gang eller to i løbet af vinteren, og får så frisk olie  & filter inden den kommer på gaden igen.

Vedligelsesholdesladning, løftede hjul, frostfri opbevaring og andet spas har min aldrig prøvet.
Og trods det kører den stadig med det originale batteri, og dækkene er aldrig flækket eller blevet mærkbart deformerede.

Men nu står mit SVin jo heller ikke inde så mange måneder :mrgreen:

Og når den endelig kommer indenfor ... så er det i soveværelset .... i sengen ved siden af dig .... gad vide hvor kæresten sover om vinteren ....  :lmao: :lmao: :lmao:
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com