Forfatter Emne: Blinklys blinker for hurtigt  (Læst 6567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

davgaard

• Scooterfjæs
  • *
Blinklys blinker for hurtigt
« Dato: September 26, 2009, 06:59:22 am »
Ja..jeg ved godt der har været skrevet en helvedes masse om dette emne...men nu synes jeg at jeg har et problem som ikke tidligere er beskrevet...

Sagen er, at der er sat sådanne LED blinklys på den MC jeg har købt og de blinker for hurtigt. Der er så bagtil sat 2 modstande på og de blinker stadig for hurtigt...
Jeg ville så i dag sætte 2 lignende foran og gik igang. I den ene side satte jeg så modstanden på og det gjorde også tricket. Blinkfrekvensen blev helt perfekt og jeg var glad...

Men så så jeg lige at bagved blinker det hele perfekt...men foran blinker nu kun 3 af dioderne i LED lampen (Jeg mener der er 12 små dioder i alt i lampen)

Jeg har så prøvet at sætte en anden LED lampe på og det er samme situation..så det er ikke LED lampen (blinklyset) den er gal med.

Jeg har sat samme modstand på alle steder..altså foran og bagved. De hedder "25w6,8ΩJ"

Det fatter jeg intet af...jeg ved så at eneste forskel der måske kan forklare det er, at blinklysene bagved trækker 1W hvor den foran trækker 0,5W.

Kan det være forklaringen...at jeg simpelthen skal have en anden modstand til dem foran?

Det skal siges at jeg egentlig helst ville skifte relæet, men på den SV650 jeg har sidder blinklys relæet ikke for sig. Når jeg piller relæet fra så blinklyset ikke virker så virker "N" lampen heller ikke og der er ikke lys på cyklen når den startes.
Så det lader til at der er bygget mere ind i relæet end bare blinklys relæet...og dermed er det vel heller ikke til isoleret at skifte??

Hvis andre har sat LED lamper på en SV650 fra 99-02 og har kunne skifte relæet alene er jeg meget interesseret i at høre hvordan!

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
Re: Blinklys blinker for hurtigt
« Svar #1 Dato: September 26, 2009, 08:13:12 am »
Hvis kun nogle af dioderne virker, tyder det på for lav spænding, og dermed at du har sat dem i serie, og ikke parallelt på blinklyset???

der skal ca være et spændingsfald på 1,5V over en diode for at den "åbner", hvis kun f.eks 3 dioder lyser, tyder det på at du kun har omkring 5V over blinklyset, og dermed er der "afsat" 7+V over modstanden.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

davgaard

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #2 Dato: September 26, 2009, 08:16:32 am »
Hvis kun nogle af dioderne virker, tyder det på for lav spænding, og dermed at du har sat dem i serie, og ikke parallelt på blinklyset???

der skal ca være et spændingsfald på 1,5V over en diode for at den "åbner", hvis kun f.eks 3 dioder lyser, tyder det på at du kun har omkring 5V over blinklyset, og dermed er der "afsat" 7+V over modstanden.

Tak for svaret

Hvis du nu skulle udpensle det for en "elektriker-analfabet" (mig) hvad betyder det så?

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #3 Dato: September 26, 2009, 10:26:34 am »
man kan købe et elektronisk blinkrelæ hos den lokale suzukipusher, så er du fri for modstande der ikke passer og bliver varme og brænder hul i plasten hvis de er for tæt på. mener det koster ca 600. (modstande er dog billigere)
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #4 Dato: September 26, 2009, 05:33:44 pm »

Tak for svaret

Hvis du nu skulle udpensle det for en "elektriker-analfabet" (mig) hvad betyder det så?
Der går to ledninger ud til et blinklys, modstanden skal røre begge ledninger, ligesom en pære.

I serie, er den ene ledning klippet over, modstanden indskudt som et stykke ledning. (forkert)

davgaard

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #5 Dato: September 26, 2009, 05:49:03 pm »

Tak for svaret

Der går to ledninger ud til et blinklys, modstanden skal røre begge ledninger, ligesom en pære.

I serie, er den ene ledning klippet over, modstanden indskudt som et stykke ledning. (forkert)

Ja ok...tak for "Jørgen Clevin" gennemgangen... :D

De er sat op parallelt...

Men kan det ikke tænkes at det er modstanden der er for stor?

kunne det ændre noget hvis jeg satte en modstand på med 3,X ohm istedet for 6,8 som de har nu?

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
« Svar #6 Dato: September 26, 2009, 07:40:25 pm »
Har du haft MC'en startet?

Mine LED blik virker også kun delvist, hvis ikke maskinen kører.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

davgaard

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #7 Dato: September 26, 2009, 09:02:39 pm »

Nej, jeg har faktisk ikke haft den startet...kun drejet tændingsnøglen så der var strøm på.

Måske jeg lige skulle prøve det...

Det gør jeg lige....øjeblik.   :|  HÅBER det er det

davgaard

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #8 Dato: September 26, 2009, 09:17:00 pm »

HOLD KÆFT...DET VIRKER...hvor cool...hvor er jeg bare GLAD nu...taaaaak   :D :orkester: :respekt:

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #9 Dato: September 27, 2009, 09:21:17 am »
haha, super.

Men ellers jo, det vil virke at gøre modstanden mindre, så afsættes der mere effekt (den simulerer de gamle pærer bedre) i den. (den bliver dermed også varmere OBS OBS)