Forfatter Emne: USD på Oldschool (almost done)  (Læst 9762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
USD på Oldschool (almost done)
« Dato: August 24, 2009, 06:29:45 pm »
Hvorfor smide en Upside down forgaffel på en cykel der kører godt som den er ?

1. Jeg var træt af at gaflen (selv med Öhlins fjedre) gik i bund hver gang jeg bremsede for alvor for enden af langsiden på Knutstorp.
2. På en Oldschool kan man hverken justere fjederforspænding, kompression eller retur dæmpning.
3. Bremserne er gode, men der findes langt bedre af nyere dato.
4. Det ser GODT ud  :mrgreen:
5. Der var røget en pakdåse i det ene gamle gaffelben.


SV'en har et godt stel og en god motor, som Suzuki vikelig har fået designet rigtigt.
Men for at holde prisen nede har de sparet på affjedring og bremser.
At den så stadig kører forbandet godt fortæller at grund ideen sidder lige i skabet  :respekt:


Materialer (ikke komplet endnu)

Komplet USD gaffel, med ben, broer, aksel, calibre(incl. master), og clipons .2004-2005. GSX-R 600/750 4000,00 kr
Forhjul der passer på akslen. 2005. GSX-R 750 2450,00 kr
Bremseskiver der passer til hjulet og gaflen (her var jeg ved at få problemer) 1200,00 kr x 2
Nye bremseklodser Tak Paw :thumbsup:
Forskærm passende til gaflen. 2006 GSX-R 1000 450,00 kr
Special leje til toppen af kronrøret http://twfracing.com/images/zparts/steering_head_bearing_lg.jpeg 45,- $
Øverste pakdåse (Suzuki part no. kommer) XX,00 kr
Alternativ speedometer løsning (Veypor bliver nok min) xx,00 kr

Værktøj (ikke komplet endnu)

Topnøglesæt incl. unbraco toppe.
Alm håndværktøj, og især en god rundet metal fil.
Std. værktøjssættet
Special unbraco "bit"  til for aksel (Biltema nr. 82-419) som koster 39.90 kr, så køb den i stedet for at lån.
Momentnøgle (20-100+ Nm)
Donkraft.
Baghjulsløfter.
Bremseudlufter
Bremsevædske

Og så igang   :D
« Senest Redigeret: Marts 15, 2010, 01:01:40 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #1 Dato: August 24, 2009, 06:41:09 pm »
1. Op med SVinet.

Man kan bruge en lift, som med en adapterplade i træ (Freddy har lavet en), men jeg tog chancen med donkraft og baghjulsløfter.

Lad mig med det samme sige at det IKKE er den mest stabile løsning ! !
Det viste sig at SVinets tyngdepunkt ligger meget tæt på det forreste sted man kan komme til med donkraften :?

Jeg startede derfor med at fjerne kåbesiderne, for at vinde nogle få tyngdepunkts mm.
Baghjulsløfteren blev anbragt helt ude bag på svingeren.
Dernæst blev Chrissen hidkaldt for at holde fast i passager bøjlen, indtil jeg fik forhjulet af.

Med forhjulet demonteret blev det hele relativt stabilt, så her kan hjælperen sendes efter øl  :wink:
« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:22:20 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #2 Dato: August 24, 2009, 06:48:22 pm »
2. Af med forhjul og gaffel.

 løsnes bremserne, og trækkes fri af skiverne.
Mens hjælperen stadig holder SVinet stabiltforhjulet FORSIGTIGTog pilles af.

Nu er balancen på den sikre side, så hjælperen kan undværes.

Det viste sig at det ikke var nødvendigt at fjerne resten af kåben for at demontere benene, så disse løsnes og ligges til side.
Vær opmærksom på at speedometer sensoren sidder på venstre side af hjulet og godt kan drille lidt !
« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:22:40 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #3 Dato: August 24, 2009, 07:04:11 pm »
3. Af med resten af det gamle.

Fjern styrvægtene i begge sider.

Højre side.
Demonter gasrullen. Den skal skrues fra hinanden da der sidder en lille pal som har fat i clipon'en
Demonter bremsegreb og master. (tak dem pænt for at have reddet din røv et utal af gange) og lig det hele til side.

Venstre side.
Fjern gummigrebet (det kan være lidt af en opgave, jeg fik en vabel i hånden :oops:)
Så kommer turen til enheden med kontakter og choker. Det skal også skrues fra hinanden, for at komme fri.
Koblingsgrebet løsnes og anbringes et sted det ikke hænger i vejen.

Møtrikken midt på øverste gaffelbro løsnes, og mens man støtter den nederste gaffelbro frigøres den helt.
Begge broer kan nu fjernes, og vi er klar til at begynde på det mere konstruktive  :D

« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:22:58 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #4 Dato: August 24, 2009, 07:13:38 pm »
4. Nyt øverste leje.

Lejet jeg fik fra US kom med en fin tegning og en  (men noget klodset oversat ) guide.
(scan og link kommer)

Den fortalte at man skulle file en del grater af indersiden på kronrøret.

Efter at have presset lejeskålen i kunne jeg se at det passede i svær grad !
Der skulle faktisk et par mm af hele vejen rundt   :?

Men materialet SKAL af af, da lejet ellers ikke kommer ordentligt på plads ! ! !
Det tog en halv times tid med en rundet fil. (hurra for alu stel  :mrgreen:)

Det kan være lidt svært at se på billedet, men hele den skinnende "ring" fra klokken 11-05 skal væk. 
« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:23:28 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #5 Dato: August 24, 2009, 07:29:46 pm »
5. Nye broer og ben.

Nu begynder det at ligne noget  :D

Med den nye lejeskål på plads kan nederste gaffelbro (med kronrørs aksel) føres på plads.
Vær opmærksom på hvilke skiver der har siddet hvor, inden øverste gaffelbro ligges på plads.

Med møtrikken på øverste bro er det hele til at slippe. (Lad fucking VÆRE med at tabe den skide møtrik i en kloak  :brok: :brok: Det kostede en tur til LC og en 50'er)

På dette tidspunkt skal det hele are hænge løst sammen, lad være med at spænde noget som helst !
Nu kan gaffelbenene sættes på nede fra.
Jeg holdt dem fast ved at stramme bolten på øverste gaffelbro let (den skal have 23 Nm hvilket er INTET med en skralde, så pas på ! ! )

Så linede jeg pænt gaffelbenene op med den øverste bro, som jo hvilede godt i sit leje, hvorpå nederste bro blev strammet forsigtigt til omkring benene.

Det er VIGTIGT at men er helvedes forsigtig med ikke at overspænde broerne !
Spænder man for hårdt deformerer man sine fine nye gaffelben  :dead:
« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:25:23 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #6 Dato: August 24, 2009, 08:10:37 pm »
6. Forhjul m. wave skiver, og på egne ben.

I mit tilfælde genbrugte jeg boltene fre bremseskiverne på det originale forhjul.
Så der var lige et (10) nervøse øjeblikke mens jeg prøvede at løsne de gamle bolte med min lille skrælde nøgle fra Biltema.
Den holdt, og alle boltene kom af uden skrammer  :respekt:

De nye skiver blev boltet pænt og nydeligt på den nye fælg, og det hele var klar til at komme på biken.
Det var så den korte historie .......

Den rigtige er desværre ca fire måneder lang, og var svært tæt på at koste en helvedes masse penge  :dead:
So here we go...

B2 hin Kloge købte en komplet gaffel, og var lykkelig.
Den stod læææænge i døren til soveværelset (det var et fedt syn at stå op til  :wink:) thi man manglede hjul og skiver.

Hjulet blev hentet hos LC, og var et Suzuki der passede til en 20mm aksel, så det kom i kælderen til senere brug.

Ved et tilfælde faldt han over et tilbud på Waveskiver til præcis den Gixxer hans gaffel kom fra, så de kom hjem til 1200,00 kr/stk  :D :D

En Fredag skulle hjul og skiver forenes til et smukt billede til SVRider.dk.
Og så eksploderede B2 !
For nok passede hjulet på akslen, men det var fra en nyere Gixxer 1000, så skiverne passede ikke  :brok: :brok: :brok:

Gode dyr var rådne, så endnu en gang gik turen til LC, for at få hjulet byttet til noget passende.
Der var INGEN problemer, han tog hjulet retur, skrev en kreditnota og lovede at skaffe et nyt hjem  :respekt:
Desværre er forhjul noget af det der oftest dør når en mc omkommer, så det tog over tre måneder før et ankom.

Jeg var flink, så jeg kikkede kun forbi hver anden uge, og spurgte til status  :angel:
Efter 1½ måned blev jeg spurgt om jeg ville have pengene i stedet, da han mente at det var flovt at han ikke kunne skaffe det ønskede.

Stædig som jeg er, bad jeg ham lede videre og efter endnu en måneds tid lykkedes det 
:D

Alt det sagt var det endelig tid til at montere hjulet, spænde akslen let, og sænke SVinet blidt ned på sin nye front.
Det var et smukt øjeblik, som blev fejret med en humle af ædel byrd  :D
« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:25:50 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #7 Dato: August 24, 2009, 08:11:44 pm »
7. Højre Clip-on og Tændingslås.

Som tidligere nævnt sidder der en lille pal på SV'ens gasrulle, hvorfor der er et 5mm hul i clip-onen
Den nye clip-on har ikke det hul, så det skal man selv lave.

Afstanden fra inderste ende, blev udmålt med skydelære.

Vinklen fra lodret blev klaret ved at måle fra lodret og til midt af hullet.
Måske ikke 100% præcist men tæt nok på til at det virker  :wink:

Tændingslåsen sidder fast på den originale bro med to bolte (Torx)
Og de har fået Locktite, så de sidder FAST  :brok:

På den nye bro sidder tændingslåsen forskudt fra midten, så styrlåsen virker ikke med den.
Det var jeg dog klar over fra starten, og kan godt leve uden, da cyklen alligevel er låst godt fast.

« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:26:12 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #8 Dato: August 25, 2009, 11:16:12 am »
8. Højre Clip-on og Topbro.

Det er samme historie med højre clip-on og et hul der skal bores, så ikke mere om det.

Inden Topbroen kunne komme på, skulle der pakdåse, skive og møtrik på.
Pakdåsen fra SV'eren passer IKKE da der skal spændes direkte på den.
Den fra Gixxeren ser rigtig ud, men er for stor i diameter, så en rigtig skal findes (part no. kommer)
Til en start funker den dog, så den kom på.

Jag havde lidt af en kamp med kabler, ledninger og tændingslås, da topbroen skulle på.
Men efter lidt bytten plads fik jeg den på, og resultatet så ikke helt skidt ud.

« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:26:27 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #9 Dato: August 26, 2009, 10:42:22 pm »
9. Bremser og forskærm.

Bremser dækker over....
Demontering af skiver på de gamle forhjul (skulle bruge boltene).
Montage af nye skiver på nyt forhjul.
Påsætning af forhjul.
Udskiftning af bremseklodser (endnu en gang tak for klodserne Paw :D :D)
Montage af calibre.
Udluftning af bremser.

Imponerende nok var de gamle skiver ikke umulige at få af, og det selv omde har siddet der siden Suzuki satte dem på i Japan.  :D

Det var første gang jeg nogensinde skiftede klodser, men absolut ikke sidste.
Det er jo let  :mrgreen:

Eneste udfordring var/er udluftning af bremserne.
Fandeme om jeg kunne få luften ud af slangen mellem de to sider  :brok:
Løsningen var at frigøre den ene caliber, og så løfte den op, så den blev øverste punkt for luftbobloene.

Jeg er dog kun 70% tilfreds !
Der er en del frigang før der kommer modstand, og selv om grebet ikke kan komme i bund, så er følelsen lidt svampet  :?

Luft tror jeg ikke der er, men da jeg kun har udluftet bremser den ene gang er jeg sgutte sikker
Kan noget hænge, f.eks et af stemplerne ?
Kan masteren være utæt i første del af vandringen ?
Andre muligheder ?

Det sagt, så bider de nye skiver/klodser så godt at jeg ikke er bange for ikka at kunne stoppe.
Men det er bare ikke godt nok endnu, så med mindre jeg får det luret, ryger den på værksted  :club:

Forskærmen er fra en 2006. Gixxer 1000, og passede lige på.
« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:26:44 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #10 Dato: August 26, 2009, 10:57:23 pm »
10. Kåbedele.

Burde egentlig ikke have haft sit eget afsnit, men der opstod lidt besvær, so here we go....

I sikker forvisning om at jeg var under en halv time fra min første prøvetur, gav jeg mig til at smide kåbesiderne på.
Det tog 30 sekunder, så var jeg HELT nede på jorden igen  :dead:

For pokker tage mig om ikke der var konflikt mellem gaskabler, chocker og kåbedele.
Løsningen var at løfte øverste bro og clip-ons 4 mm, så gik det lige.

Nu er problemet imidlertid at der er den mængde luft mellem broens underside, og møtriken det holder kronrøret spændt op.
Det betyder at den løsner sig stille og roligt, og skal efterspændes for hver 5-600 Km  :?
Nu er jeg så på jagt efter en eller flere skiver der kan fylde gabet, så jeg slipper for det åndsvage spænderi. (Nogen med en drejebænk der kan hjælpe ?)
« Senest Redigeret: August 27, 2009, 08:08:12 am af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #11 Dato: August 26, 2009, 11:08:45 pm »
11. Mangler.

Speedometerdrev.
En Veypor bliver nok løsningen her.
Man kunne også flytte den eksisterende sensor ned til det forreste tandhjul, men den ide virker ikke så tiltalende.
Andre forslag ?

Styrstop.
Ved ikke hvor meget jeg vil gøre ved det, for den har vist sig at have langt mindre tendens til at ville slå over, under hidsige manøvre.
Men skulle en ide vise sig, sker det.
Forslag ?

Tændingslås.
Kræver udskiftning af øverste bro, og med mindre jeg finder en passende i sort 8synes det ser p...e godt ud) får det lov at være.

Den svampede forbremse.
Det skal sgu løses !
Jeg er ikke typen der synes om at bremse med hele hånden.
Jeg gider ikke få to fingre i klemme, ved maximal bremsning, og grebet skal være hårdt så der er 100% føling.
Snakker vi luft, hængende stempel, utæt master eller noget andet ?

Styrvægte
De nye clipons er ca 15 mm kortere end de gamle, så her skal jeg enten finde nogle der har en indsnævring på den inderste del, eller noget andet.
Forslag ?

Skive/afstandsstykke mellem øverte bro og kronrørsmøtrik.
Dette er et must !
Diameter (kommer)
Ø (kommer)
Tykkelse 4-5 mm
Nogen med en drejebænk, eller noget i skuffen ?
« Senest Redigeret: August 27, 2009, 08:09:06 am af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool
« Svar #12 Dato: August 26, 2009, 11:10:49 pm »
hmmm du har opgraderet kalibrene men ikke masteren....  kan problemet ligge der..???
Det er hele herligheden der er skiftet.
Alle komponenterne er fra samme cykel. faktisk har de ikke været skilt af.
« Senest Redigeret: August 26, 2009, 11:27:45 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: USD på Oldschool (almost done)
« Svar #13 Dato: August 27, 2009, 08:36:18 pm »
CNC-fræser, laserskæring osv kan jeg hjælpe med - fang mig på MSN eller PM..

Det ser i øvrigt godt ud!
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: USD på Oldschool (almost done)
« Svar #14 Dato: August 28, 2009, 08:32:06 am »
CNC-fræser, laserskæring osv kan jeg hjælpe med - fang mig på MSN eller PM..

Det ser i øvrigt godt ud!

Uhh !
Så begynder man jo at drømme om andre broer oa  :mrgreen:
Går lige i tænkebox, så kan det være jeg henvender mig ........
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?