1.Er der nogen der ved om forgafel dæmperne er ens på en `01 SV650S og en ´99 SV650S?
Mener der er sat preload justering på 01-modellen - eller er det først 02 ?
Men ellers er de ens.
2.Jeg er ved at købe et sæt racetech "emulators" fra www.racetech.com.
Passer de på min ´99 Sv650S.
Se Runes svar
3.Bliver dæmberen justerbar?
Nope - men den "efterligner" Up-side down gaffel.
Skulle virke ret godt - men er det nødvendigt til gadebrug ? Se nedenfor.
4.Hvis jeg monterer disse, er det så nødvendigt med hårdere fjedre, det er min erfaring med biler, at det rent faktisk er dæmperen der er det vigtigste.
Kender ikke en dyt til biler - men SV '99 udgaven har notorisk dårlige fjedre i forenden. Nye fjedre, bedre preload og tungere olie er klart den nemmeste og billigste mod til forenden.
Start med det og overvej så Emulator, hvis du ikke er tilfreds.
Hvis du virkelig kun taler gadekørsel og måske lidt hurtige sving engang imellem, ville jeg ikke købe emulatorer.
(sagt med risiko for at blive lynchet af andre her på forum)
Jeg har en GSX-R 600 bagdæmper, jeg skal have monteret og overvejer racetech sættet sammen med dette, da jeg lige skal en lille tur til staterne.
Meen til gadebrug er dette overkill? er jeg lige så glad for et sæt hårdere fjedre og noget tykkere olie?
Se ovenfor - klart fjedre og anden olie først efter min mening.
Kommer nok mest an på kørestil og hvor mange kilometer du har kørt med original dæmper fra 1999.
Hvis dæmperen begynder at virke saggy og sløv, så skift den !
Du kan også måle stiction og static sag på din dæmper og se om det er indenfor spec.
F.eks. er Aprila Falcos dæmper kendt for at dø ved ca. 30.000 km. Har ikke hørt noget lignende om Sv'ere endnu - anyone ?
Men når du udrydder en flaskehals (ved at lave bedre forende) kommer der selvfølgelig en ny (måske bagenden). Her er GSXR dæmper klart et billigt og godt alternativ. Dog skal du kigge på fjederen på Gixxer dæmperen. De plejer at være meget underdimensioneret i styrke.
Helt generelt:
Løsning A.
Hvis du taler gadebrug på SV'99, og du gerne vil forsætte med at have en billig cykel, så start med fjedre og olie foran.
Løsning B.
Hvis du virkelig går til stålet og kører banedage og "klippekorts"-stærkt på gaden, så overvej emulatorer og fuldt justerbar bagdæmper.
Løsning C.
Hvis du elsker at skrue og lave om, ja - så kig dig om herinde - masser af Upside down forender, dæmpere, kosmetik til millioner og nogle rigtig fede og flotte SV'ere.
Jeg synes det er fedt at se hvordan folk har tid og lyst til det !
Løsning D.
(Men igen, med risiko for at fornærme nogen) Hvis du går efter en "full spec" race cykel, så køb en Gixer fra starten - det er overall billigere, har bedre geometri, bedre HK/kg og du får penge for dine investeringer igen...
Hos JHS racing har de en "billig" styrdæmper (leg mounted) - hvorfor er den billig - er det noget skrammel?
Styrdæmper? - på en SV650 ?- til gadekørsel ?
"But why " ??
Sten E. - selv på SV'99 - and lovin'it
har valgt løsning B.....