Forfatter Emne: Renovering af Bremse-master  (Læst 6663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Renovering af Bremse-master
« Svar #15 Dato: August 20, 2009, 11:05:46 am »
Jeg tror godt jeg kan fortælle dig det uden at vide det med 100% sikkerhed.

For meget vandring på grebet før den tager fat, og den føles stadig svampet selvom der måske sidder stålarmerede slanger på cyklen.

Det er et kendt problem med slatne kalipre eller bremsemaster.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Renovering af Bremse-master
« Svar #16 Dato: August 20, 2009, 12:10:07 pm »
For meget vandring på grebet før den tager fat, og den føles stadig svampet selvom der måske sidder stålarmerede slanger på cyklen.

Nemlig :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Renovering af Bremse-master
« Svar #17 Dato: August 20, 2009, 01:57:30 pm »
Øhh....fortæl mig lige, hvordan en kaliper kan blive "slatten"? Hvis alle stempler kører frit, og hvis der er tale om flydende åg (det er så ikke tilfældet her), at kaliperne kan bevæge sig frit og uden slør, så virker de da. Eller.....     :huh:

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Renovering af Bremse-master
« Svar #18 Dato: August 20, 2009, 05:27:19 pm »
Øhh....fortæl mig lige, hvordan en kaliper kan blive "slatten"? Hvis alle stempler kører frit, og hvis der er tale om flydende åg (det er så ikke tilfældet her), at kaliperne kan bevæge sig frit og uden slør, så virker de da. Eller.....     :huh:

Jeg kan ikke helt forklare hvad problemet er - blot at bremsen føles som at hive i en våd karklud, og at man totalt mangler føling med den. Min personlige teori er at gummiringene i kaliprene bliver møre og får stemplerne til at gå for stramt, som igen gør at der kommer meget vandring i bremsegrebet før det har en effekt.
Der er jo 12 stempler ialt, så hvis gummiringene trækker dem allesammen bare 0,1mm for langt tilbage når man har bremset, giver det hurtigt en hel del på bremsegrebet.

Jeg har en kammerat med en ældre ZX9R som havde ovenstående problem. Først prøvede vi min bremsemaster fra SV'eren fordi jeg med sikkerhed kan stå inde for at den ikke fejler noget, men det blev i bedste fald det samme som før.
Så fandt vi ud af at der kun skulle et par spacere til før mine originale SV kalipre passede over på hans forgaffel, og DET gjorde en enorm forskel.
Bremsen bider for det første indenfor de første 2-3mm vandring på bremsegrebet målt ude ved enden, hvor det før var mindst 10-15mm målt samme sted, men for det andet er der også en meget tydelig grænse for hvornår man har bremseeffekt udfra den modstand der er i grebet. Den er MEGET nemmere at dosere med SV kaliprene på...

Man skal efter min mening sørge for gennemprøvede komponenter når man fejlfinder på bremser, og udover slangerne, er der kun kalipre og bremsemaster som kan fejle. Tager man stumperne fra en maskine som er afprøvet og virker som den skal, kan det ikke være så svært at finde fejlen. Jeg går alligevel hjemme for tiden, så jeg skal jo finde på et eller andet at lave.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Renovering af Bremse-master
« Svar #19 Dato: August 20, 2009, 07:55:47 pm »
Sajmon>Hvornår skal jeg komme med min maskine? :D
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Renovering af Bremse-master
« Svar #20 Dato: August 20, 2009, 09:06:15 pm »
Jeg er på værkstedet lørdag 9-12 og søndag fra 10 og det meste af dagen.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

scar

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 804
Re: Renovering af Bremse-master
« Svar #21 Dato: August 20, 2009, 11:15:54 pm »
tøe næsten lægge hovedet på bloken på at det er hans master der er færdig. Når man udlufter den, trækker den væsken med tilbage når man slipper grebet, så den kan kun udluftes ved at lave så meget tryk som nu engang er muligt med en defekt master, og så åbne for skruen og lukke igen osv, osv, osv.
nu med gixxer 1000k8:o)