Forfatter Emne: Nürburg-ring og støj?  (Læst 1821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Nürburg-ring og støj?
« Dato: August 14, 2009, 11:53:21 am »
Hej alle. Jeg kører til Nürburgring næste weekend, for at prøve at trille nogle omgange på Nordsløjfen. Jeg har læst at støjgrænsen er 95 db, og at de skulle være rimelig flittige med måleudstyret. Er der nogle herindefra, der har været på banen, og har en fornemmelse for, hvad man kan møde op med. Jeg kører SV1000 med et par åbne potter. Kan mine db-killere klare ærterne, eller skal jeg hellere få sat de originale dåser på hjemmefra?

Søren

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #1 Dato: August 14, 2009, 01:45:52 pm »
Hej alle. Jeg kører til Nürburgring næste weekend, for at prøve at trille nogle omgange på Nordsløjfen. Jeg har læst at støjgrænsen er 95 db, og at de skulle være rimelig flittige med måleudstyret. Er der nogle herindefra, der har været på banen, og har en fornemmelse for, hvad man kan møde op med. Jeg kører SV1000 med et par åbne potter. Kan mine db-killere klare ærterne, eller skal jeg hellere få sat de originale dåser på hjemmefra?

Søren

Kan du ikke få målt dem herhjemme et sted?

Jeg var dernede i 2002 med min 650'er med fuldt åben Skorpion potte på. Den larmede vist 94, så jeg slap igennem. En gut på en 2002 R1'er larmede også 94-95 - med original potte, så de skulede noget til ham  :police:
Du skal nok som minimum ha dB-killers i. Er du i tvivl, så monter de originale og kør glad afsted.

God tur - fed bane - kør pænt!  :thumbsup:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #2 Dato: August 14, 2009, 03:36:54 pm »
Skal det forståes sådan, at stort set alle blev målt, før de fik lov at køre ind på banen?
Den sikre løsning er selvfølgelig at sætte orig.udst. på, men kunne jeg nøjes med db-killers, ville jeg jo helst det. Så skal jeg ikke køre hele vejen derned, og tænke på, at den lyder som én der prutter i en spand...! Men er der bare en lille risiko for ikke at blive lukket ind, så må jeg hellere skifte hjemmefra.

Lord Fungus

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 185
  • If you run, you only die tired
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #3 Dato: August 14, 2009, 05:26:44 pm »
hvis du har den der gamle gummi nokia telefon der er der decibel måler i.

GTI

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 767
  • Go big or go HOME!
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #4 Dato: August 14, 2009, 07:06:26 pm »
Hej alle. Jeg kører til Nürburgring næste weekend, for at prøve at trille nogle omgange på Nordsløjfen. Jeg har læst at støjgrænsen er 95 db, og at de skulle være rimelig flittige med måleudstyret. Er der nogle herindefra, der har været på banen, og har en fornemmelse for, hvad man kan møde op med. Jeg kører SV1000 med et par åbne potter. Kan mine db-killere klare ærterne, eller skal jeg hellere få sat de originale dåser på hjemmefra?

Søren

Hei,
Jeg setter kurs for Nurburgring på onsdag. Skal kjøre på banen 21-22-23 august. Kom bort å si hei om du ser en sort R1 med norske skilter....

Støykrav? Er mange mcer med åpne potter der nede, men sett gjerne db-killerene i.

Sees kanskje?
Nå med GSX-R 750 K7 ('07)


Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #5 Dato: August 15, 2009, 08:52:39 am »


Hei,
Jeg setter kurs for Nurburgring på onsdag. Skal kjøre på banen 21-22-23 august. Kom bort å si hei om du ser en sort R1 med norske skilter....

Støykrav? Er mange mcer med åpne potter der nede, men sett gjerne db-killerene i.

Sees kanskje?

Jeg vil holde udkig efter dig. Vi er to afsted, mig på en SV1000Sk3 blå, og min kammerat på en '98 GSXR750 SRAD, rød. Spotter jeg dig, skal jeg nok komme og sige "HEI".
 Det jeg er bange for, er at min v2'er slår igennem støjmålingen selv med db-killers. Har læst mig til, at de måler ved 2/3 af maks.omdrejninger. Er det korrekt eller er det ved forbi-kørsel eller.....?

GTI

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 767
  • Go big or go HOME!
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #6 Dato: August 15, 2009, 09:45:12 am »


Hei,
Jeg setter kurs for Nurburgring på onsdag. Skal kjøre på banen 21-22-23 august. Kom bort å si hei om du ser en sort R1 med norske skilter....

Støykrav? Er mange mcer med åpne potter der nede, men sett gjerne db-killerene i.

Sees kanskje?

Jeg vil holde udkig efter dig. Vi er to afsted, mig på en SV1000Sk3 blå, og min kammerat på en '98 GSXR750 SRAD, rød. Spotter jeg dig, skal jeg nok komme og sige "HEI".
 Det jeg er bange for, er at min v2'er slår igennem støjmålingen selv med db-killers. Har læst mig til, at de måler ved 2/3 af maks.omdrejninger. Er det korrekt eller er det ved forbi-kørsel eller.....?

Har ikke sett noen blir målt på støy de gangene jeg har vært der nede(totalt 4 dager på banen)...
Jeg reiser forresten sammen med en sort Gixxer 1000 k8. Skal kikke etter deg.
Nå med GSX-R 750 K7 ('07)


Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

Lord Fungus

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 185
  • If you run, you only die tired
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #7 Dato: August 15, 2009, 04:19:04 pm »
Så vidt jeg kan læse så gælder der Stvo (færdselsloven) dernede på banen og er de lige så emsige som resten af de tyske betjente kan det godt være uheldigt.
på min mc der står der vist på stillet at den ikke må larme mere end 92 db ved 4200 rpm. En af mine kamerater blev stoppet lige efter grænsen og han kørte med åbne potter på hans R1 og han fik ikke lov til at køre mere. han havde nogen til at komme med Db-killer til ham inden han måtte køre igen og den larmede stadig for meget så han fik lov til at køre hjem.

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #8 Dato: August 17, 2009, 08:46:16 am »
Målingerne foretages ved forbikørsel, og sandsynligvis ved fuld gas. Normalt måles i 10 meters afstand, og jeg vil under ingen omstændigheder anbefale, at man benytter en nokia telefon til at sikre sig at man overholder grænseværdien. En støjgrænse på 95 dB i 10 meters afstand svarer til en lydeffekt på ca. 123 dB(A), hvilket ligger en del under de grænser som DMU fastsætter for superbikeklassen.

Hvis jeg skulle ned og køre på banen ville jeg helt klart montere de originale potter (med fløjter) inden afrejse.
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Nürburg-ring og støj?
« Svar #9 Dato: August 18, 2009, 09:58:16 am »
Fandt svaret på www.nurburgring.org.uk. Der beskrives, at der er støjmålere rundt omkring på banen, og hvis man trigger én af dem, kan man risikere at blive målt ved udkørsel. Desuden kan banepersonalet lave en test inden man får lov at køre ind på banen, hvis de vurderer, at man støjer. Testen foregår ved stilstand og ved 2/3 af maksomdrejninger. Der måles én meter fra mundingen af udstødningen, og grænsen er 95 db.

Men nu kan det desværre være ligemeget for mit vedkommende denne gang. Der var ellers mont nyt bagdæk, og cyklen var klar. Bagster, nypudset og tjekket!
Og så lige et pludseligt og tragisk dødsfald i familien - vupti, der røg dén tur!
Men hey, at mødes med familien en lørdag formiddag, synge lidt fællessang i pænt sort tøj, og afslutte med en kop kaffe, lyder da også som spas.........NOT!