Forfatter Emne: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?  (Læst 2224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Dato: August 13, 2009, 10:25:22 am »
Har lagt en tråd på MCG, men som så mange andre gange læser de ikke hvad man søger, men skriver kun hvad de selv synes.

Jeg er i fuld gang med at søge forbedringer til affjedringen på SV´eren.
Da jeg pt. står over for at investere i barnevogn og hvad der eller følger med at udstyr til en lille bliver der ikke til en ny dæmper ala Hyperpro, WP, Öhlins osv.

Derfor bliver det til enten en anden dæmper fra f.eks. GSXR600/ZX10 eller også bliver det en ny Hyperpro fjeder til standartdæmperen.

Men hvad er at foretrækker af disse "mellemløsninger" mellem en ny superdæmper og standart affjedringen?

Ved der er flere der køre med enten den ene eller anden løsning og er godt tilfredse med dem, men er der nogle der har erfarring med begge dele og kan anbefale den ene frem for den anden?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #1 Dato: August 13, 2009, 11:57:16 am »
Jeg kører med standard bagdæmperen og en Hyperpro fjeder på min gadecykel - det fungerer ok i dagligdagen såvel som på bane.
Cyklen er lige så komfortabel som med standard fjederen, men når man presser den, står den klart bedre imod.
På min baneracer sidder der en K3 dæmper som der er skiftet shims og ventiler i, og selv med standard fjederen er den milevidt bedre og kan justeres meget mere præcist.

Med hensyn til forgaffel, blev jeg aldrig rigtigt tilfreds med standard gaflen. Jeg prøvede at skifte til HyperPro fjedre i den og justere den ind, og jeg har prøvet med 3-4 forskellige viskositeter olie, men den blev aldrig rigtigt god.
Jeg har så skiftet til en gaffel fra en GSXR750 fra 1998 og den er milevidt bedre.

Husk på jeg vejer over 100 kilo, og det gør du ikke så vidt jeg erindrer.

Jeg bruger sådan set ikke min cykel i øjeblikket da den skal have lavet forgaffel og lidt andre småting, så du er velkommen til at låne hele fjederkittet. Den bagerste sidder på en dæmper, men er nem at pille af - og forfjedrene sidder i standard forgaflen som bare står og glor...
Det tager en times tid eller to at skifte det hele - og jeg skal gerne hjælpe dig hvis du giver en pizza. Så kan du jo prøve om det fungerer for dig før du investerer i noget...  :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #2 Dato: August 13, 2009, 12:07:35 pm »
Okay. Ikke dumt tilbud...  :respekt:  :respekt:  :respekt:
Det kunne godt være jeg skulle prøve at presse en tur til Sjælland ind i planerne.  :thumbsup:

Nej 100kg kan jeg vist ikke presse mig op på - måske 70 (... Køreklar i køredragt og med hjelm ;-)

Nu er det jo "kun" en 6½´er jeg har. Hvordan passer det sammen med SV gaffel og dæmper?

Hvilken forgaffel passer lige over på en 6½N K4?
Har ikke ret meget erfaring med at skrue motorcykel og har ikke nogle steder at fremtrylle eller lave specialdele, så jo mere simpelt, jo bedre.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #3 Dato: August 13, 2009, 12:15:45 pm »
Argh - jeg mente det var en 1000 du havde, så jeg ved ikke om bagdæmperen passer.

Fjedrene foran gør ihvertfald ikke så vidt jeg ved...

Hvis det er den nye type - dvs K3 og fremad - så er der MANGE gafler som passer på den. Jeg valgte GSXR750 gaflen fra 1998 fordi den var billig og klart en af de bedre gafler der er lavet af Suzuki. Jeg havde gaffelben + alle aksler + nederste gaffelbro + kalipre hjemme i DK for 1700 kroner med fragt.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #4 Dato: August 13, 2009, 12:29:24 pm »
Hvis du havner i Nordsjælland er du velkommen til at prøve en SV650SK3 med GSXR1000K4 dæmper.
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #5 Dato: August 13, 2009, 05:00:02 pm »
Dem har jeg også et par stykker af du kan låne.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #6 Dato: August 13, 2009, 07:38:15 pm »
Bare lige for at få en ide om hvor vi ligger henne hvad koster sådan noget gaffel værk cirkus til en sv650s?

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #7 Dato: August 13, 2009, 10:45:52 pm »
Bare lige for at få en ide om hvor vi ligger henne hvad koster sådan noget gaffel værk cirkus til en sv650s?

Det kommer an på hvad du skal have. Jo ældre jo billigere, men jo mere tilpasning er der oftest også. GSXR750 gaflerne jeg har på begge mine cykler, skal der laves styrstop til og tændingslåsen sidder på midten så styrlåsen er ligeud i stedet for ved fuldt styreudslag. Det kan man dog fikse ved at ændre på øverste gaffelbro, men det er en helt anden snak.

Der er flere andre tråde angående den slags ombygninger her på forummet, faktisk i samme kategori - det er måske en ide at holde den snak til de tråde og ikke blande det hele sammen...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #8 Dato: August 19, 2009, 02:15:29 pm »
Hvis du havner i Nordsjælland er du velkommen til at prøve en SV650SK3 med GSXR1000K4 dæmper.
Og hvis du ikke gider køre så langt, kan du prøve en i Brøndby. 650S K3+ med hyperpro gaffelfjedre og GSX-R600/750 K2 bagdæmper...... det spiller bare  :D :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Bagdæmper - Ny fjeder eller fra anden model?
« Svar #9 Dato: August 19, 2009, 04:45:52 pm »
Hvis du havner i Nordsjælland er du velkommen til at prøve en SV650SK3 med GSXR1000K4 dæmper.
Og hvis du ikke gider køre så langt, kan du prøve en i Brøndby. 650S K3+ med hyperpro gaffelfjedre og GSX-R600/750 K2 bagdæmper...... det spiller bare  :D :D

Min har i øvrigt også HyperPro fjedre.. foran
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.