Forfatter Emne: SV1000 - Begynder cykel  (Læst 11596 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

WaNtEd_SV1000

• Wannabe
SV1000 - Begynder cykel
« Dato: Maj 16, 2009, 09:59:33 pm »
Hey sv riders

Er lige komme til og håber på lidt hjælp om måske livslangt deltagelse.
Har i flere år været forelsket i en sv1000 og nu ser det ud til familielivet og pengene kan kaste en brugt en af sig.

Er i gang med en kollega som har en SV1000 06/07 til en god pris (afventer den :) ).

Nu er spørgsmålet om jeg kan starte mit mc liv på en SV1000. Har taget mc papet i år 2000, og har kørt mc i 2 timer siden da. Så jeg er sgu helt grøn.

Kunne jo købe en mindre, men vil have den med dobbelt udgang ellers ingen :)

Er sv'en en nem eller svær MC at køre på? Ved ikke om det hjælper mig, da jeg kun har kørt HD softe taile, Sporester og VROD siden jeg har fået papet.

Inden jeg fik papet er min erfaring kun en scooter Aprilla SR50 (den der ligner en MC), så kørestilen på MC har jeg styr på. Men kræfterne har jeg nok ikke helt ;)

Nogen der kan vejlede mig lidt....

Høivang(Varde)

• Plastikrocker
  • Michael Høivang
Re: SV1000 - Begynder cykel
« Svar #1 Dato: Maj 16, 2009, 10:08:04 pm »
Jeg køre SV1000, som 18årig.
Dog er den droslet, så kan ikke helt sige om den er for vild til en begynder(tænker på hk)
Men den ret lave vægt, kørestilling, osv. gør den ret nem at køre, så det handler
nok mest om hvorvidt du kan styre din højre hånd;)

Så hvis du har respekt for de 120hk så mener jeg ikke det er et problem at starte på
en SV1000 - Go for it!:)
SV1000N K6

MUUNK

• Plastikrocker
« Svar #2 Dato: Maj 16, 2009, 10:08:25 pm »
De forsigtige vil sige en 650´er, mens dem med hår på brystet og som inderst inde ved at de hurtigt vil blive træt af 650 kubik tager storebroderen med det samme.  :D
Jeg startede på en 1000´er for snart 3 år siden, året efter købet jeg en ZX10R med 175 heste og har aldrig fortrudt (gæt selv hvilken type jeg er). Prøvede forleden en 650´er og må da indrømme at den var jeg blevet meget hurtig træt af. Men det er i bund og grund en smags sag vil jeg sige og afhænger meget af hvilken person du er.
Kawasaki ZX10-R 07´ sort ;-)

pingo

• Sandt SVin
« Svar #3 Dato: Maj 16, 2009, 10:31:01 pm »
Jeg vil være den forsigtige i det her topic, så :p .. Nu skriver du at du er familiefar og sådan noget, og på trods af at jeg ikke ved om du er 30 eller 50 år, så er det et faktum at folk der for mange år siden har kørt mc, og så får indløst friværdien til en monsterkværn, tilhører en ret stor del af dem der kommer til skade eller dør, simpelthen fordi de ikke har styr på kræfterne.. Men hvis du har selvdisciplin nok til ikke at dreje gassen i bund før du har lært dyret at kende, så tror jeg ikke at det er det store problem :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Henning_F

• Roadracer
« Svar #4 Dato: Maj 16, 2009, 10:32:53 pm »
Jeg har kørt SV1000 og kører nu SV650(nu mest pga. økonomiske prioriteringer  :hand: )

Meen jeg er absolut positivt overrasket over 650'eren. Den er den andensvageste af de motorcykler jeg har haft, men alligevel langt den sjoveste af dem at køre på. Den befinde sig ganske godt på de snoede veje og man kan stort set køre med gassen i bunden det meste af tiden at være alt for meget til fare for sig selv(Kørekortet er derimod en helt anden sag  :mrgreen: )

Med derfor ville jeg nu alligevel gerne eje en liter maskine i R-klassen...  :innocent:

SV650N ABS K8

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #5 Dato: Maj 16, 2009, 11:05:12 pm »
Jeg startede på en GS500 og skiftede til en SV1000S efter et år.

Jeg var 25 da jeg købte min GS500 (er 29 nu) og er glad for at jeg ikke startede på en SV1000... For jeg kunne IKKE styre højre hånd. Begik alle de obligatoriske begynderfejl som at fejlbedømme afstand og hastighed i sving og ved opbremsning på min GS500 og kom 7-9-13 heldigvis aldrig galt afsted. Det kunne have endt værre hvis det havde været på SV'eren.

JEG VIL DOG SIGE AT....

Det kommer som andre siger 100% an på om du kan styre lysten til at give den gas. Det er noget jeg har lært i løbet af de sidste 4 år. Så hvis du allerede kører pænt så kan du bare hoppe på en SV1000'er! Man skal bare have respekt for kræfterne  :D
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

SA

• Roadracer
« Svar #6 Dato: Maj 16, 2009, 11:17:22 pm »

Meen jeg er absolut positivt overrasket over 650'eren. Den er den andensvageste af de motorcykler jeg har haft, men alligevel langt den sjoveste af dem at køre på. Den befinde sig ganske godt på de snoede veje og man kan stort set køre med gassen i bunden det meste af tiden at være alt for meget til fare for sig selv(Kørekortet er derimod en helt anden sag  :mrgreen: )

Netop! Man skal ikke kun fokusere på ydelsen. Det behøver altså ikke være dobbelt så sjovt, bare fordi der er dobbelt så mange kræfter. Jeg kører selv 1000'er, og havde en 650'er før denne. På nogle områder var den lille faktisk den sjoveste, for dèr følte man netop, at man udnyttede maskinen. En 1000'er kan man ikke på samme måde skamgasse på de små veje. Jeg er glad for mit kilosvin, men før man handler, er der andre overvejelser at gøre sig, end om der er kræfter nok.
Mht om man kan starte på en 1000'er, så kan jeg ikke se noget problem i det. Selve manøvreringen og køreegenskaberne er jo ikke anderledes end 650'eren, kun kan man sige, at de 20ekstra kilo kan mærkes lidt. Men som andre skriver, så skal man kunne beherske sin højre hånd, for den tager altså lidt længere skridt..!

Held og lykke med din nyanskaffelse

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #7 Dato: Maj 17, 2009, 01:53:41 am »
Jeg startede på en FZR1000 for 8 år siden - dog uden afgift så det blev ikke til mere end 3.000km før den blev solgt igen.

I november 2006 købte jeg så en SV1000 og har ikke fortrudt det køb EN eneste gang. Jeg har prøvet masser af maskiner før jeg besluttede mig, og der er ingen tvivl om at 650'eren er mest harmonisk af de to - faktisk med flere mulelængder...... Men 1000'eren er klassens rå bisse - og ens nysgerrighed (min ihvertfald) skal pirres med jævne mellemrum i form af nye udfordringer - og det tvivler jeg på en 650'er kunne have gjort lige så godt for mig. Det skal lige siges at jeg vejer 110 kilo og er 193cm høj, så en 650'er ville nok ikke se lige så "mandig" ud under mig.   :mrgreen:

NÅR man som dig skal ud og resliere en drengedrøm, så synes jeg ikke man skal gå på kompromis - så hvis din selvbeherskelse og nosser er til det, skal du sgu tage 1000'eren.

Et gæt herfra, er at du har rundet de 25 år, og så burde du være velvidende nok om dine egne begrænsninger og selvbeherskelse. Det taler for en 1000'er også.    :mrgreen:

Men gør nu dig selv en tjeneste at huske godt solidt udstyr og et par banedage eller kørekurser som opstart - man lærer utroligt meget om sig selv og cyklen under ordnede forhold....
« Senest Redigeret: Maj 17, 2009, 01:56:50 am af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

WaNtEd_SV1000

• Wannabe
« Svar #8 Dato: Maj 17, 2009, 09:27:14 am »

Dejligt med de mange besvarelser og det i rammer er også årsagen til jeg ikke har købt en endnu (før nu). Kan lide fart, men det kan alle mc mennesker vel, der vælger den slags maskiner og MC i det hele taget.

Er på vej mod de 32 år og har fået to børn som er med til at give  :respekt:  for de farlige ting. Ved at en MC stadig kan være den hurtigste vej væk her fra. Så min  :respekt:  er stor for disse maskiner. Dog er drømmen om at få en maskine efter de her 9 år nu større end frygten for det skulle gå galt.

En af jer nævner noget om udstyr. Hvad er mini krav her. Er jo helt grøn...

Claus m

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: Maj 17, 2009, 10:26:56 am »

Dejligt med de mange besvarelser og det i rammer er også årsagen til jeg ikke har købt en endnu (før nu). Kan lide fart, men det kan alle mc mennesker vel, der vælger den slags maskiner og MC i det hele taget.

Er på vej mod de 32 år og har fået to børn som er med til at give  :respekt:  for de farlige ting. Ved at en MC stadig kan være den hurtigste vej væk her fra. Så min  :respekt:  er stor for disse maskiner. Dog er drømmen om at få en maskine efter de her 9 år nu større end frygten for det skulle gå galt.

Minimalt lovkrav er hjelmen..
Fornuft siger dog: Jakke, bukser, handsker, støvler og gerne rygbeskytter også. Nogle er mere til dragt end jakke og bukser. Det hele skal selvfølgelig være med beskyttelse i.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #10 Dato: Maj 17, 2009, 10:34:17 am »

Hjelm, Dragt (tekstil/læder, to-delt eller hel - jeg foretrækker læder og to-delt), ryg-skjold, støvler og handsker. Med dette udstyr er du så sikker som du kan blive! Sørg for at købe en ordentlig hjelm og et godt rygskjold! Altså ikke for 199 kr i aldi...

De mest populære hjelme herinde er nok Shoei XR1000 og Raid - muligvis også Schubert og Shark.

Hvad angår rygskjold har jeg hørt mange tale godt om Dainese Wave!

Sørg for at prøve begge dele i en butil inden du evt. vover dig ud i at købe på nettet. Det er VIGTIGT at begge dele sidder rigtigt. Rygskjold fås i forskellige længder og hjelmen skal ikke klemme så meget at du får migrene.

Ellers spør' du bare  :wink:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #11 Dato: Maj 17, 2009, 11:08:14 am »
et godt rygskjold! Altså ikke for 199 kr i aldi...

Dårligt valg Jacob.  :blink:

ALDI- rygskjoldet er tilfældigvis blandt de bedste på markedet (Testet som 3 bedst i stor bike-test), men T-Hansen sucks.

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Majse

• Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
« Svar #12 Dato: Maj 17, 2009, 01:13:03 pm »
et godt rygskjold! Altså ikke for 199 kr i aldi...

Dårligt valg Jacob.  :blink:

ALDI- rygskjoldet er tilfældigvis blandt de bedste på markedet (Testet som 3 bedst i stor bike-test), men T-Hansen sucks.

ligesom lidl´s rygskjold også kan anbefales... har jeg hørt... .. kører selv med dainese Wave.. godt skjold men skal have syet nyt velcro på..

Et startsæt siger man skal ligge omkring 10000 kr... for det hele... og jeg ved at hvis du køber fra top til tå hos Aagesen motorcykler får du 10 % rabat... ikke meget, men det er da lidt...

Derudover startede jeg selv på en SV1000S og ja, jeg væltede med den men kun fordi jeg var for lille.. og jeg holdte stille.. Men synes da godt at du kan købe sådan een.... Det er en god kværn og som alle skriver så drejer det sig om selvbeherskelse.. men jeg mener også at du som 32 årig familiefar er i stand til at tænke for du handler........   Jeg kører nu på SV650N, hvilket er en super sjov maskine, men jeg savner bundtrækket... MEGET.

Synes du skal prøve dem begge... så finder du ud af hvad du vil.....

Lars-WJ

• Gæst
« Svar #13 Dato: Maj 17, 2009, 01:24:28 pm »
Jeg har selv en SV1000, det er en fantastisk MC, men jeg mener klart du vil få meget mere ud af at købe en lettere cykel til at starte ud på. Du vil lære langt hurtigere på en mindre cykel.

Ulvehaar

• Roadracer
« Svar #14 Dato: Maj 17, 2009, 02:13:41 pm »
Citér
men jeg mener også at du som 32 årig familiefar er i stand til at tænke for du handler........

Er du sikker på at to børn er bevis på at man er i stand til at tænke før man handler? Nogen ville nok påstå det modsatte  :innocent:

Jeg er selv 32 årig familiefar, og den stolte ejer af en SV1000. Er igang med min 3. sæson, og må bestemt indrømme at tankerne om dem derhjemme er med til at styre højrehånden. Dermed ikke sagt at SVinet ikke får tæv i ny og næ  :club: (Kom det til at lyde forkert  :whatever:)

En 1000'er kan sagtens styres, det har ikke noget med kubik, nm eller hk at gøre. Nærmere noget med iq. Så hvis det er en 1000'er du drømmer om, så er det en 1000'er du skal ha'. Men som andre har sagt, så husk at købe noget ordentligt udstyr, og ha' hovedet med når du kører.
Jacob - Amager - Between bikes - Tidligere: Suzuki SV650S K5, Kawasaki Z1000 '03, Suzuki SV1000 K6