Forfatter Emne: Engelsk offentlig vurdering af hjelme.  (Læst 4196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Trevize

• Roadracer
  • bike: SV650SK6
Engelsk offentlig vurdering af hjelme.
« Dato: Marts 16, 2009, 04:30:03 pm »
Det kan være dette link har været vist tidligere, men om ikke andet så er det her. Ganske interessant sted at se hvordan ens hjelm har klaret det i flg. de engelske myndigheder. Jeg fik linket af en engelsk kammerat.

http://sharp.direct.gov.uk/
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

Flemming L

• Sandt SVin
Re: Engelsk offentlig vurdering af hjelme.
« Svar #1 Dato: Marts 16, 2009, 06:21:02 pm »
Det kan være dette link har været vist tidligere, men om ikke andet så er det her. Ganske interessant sted at se hvordan ens hjelm har klaret det i flg. de engelske myndigheder. Jeg fik linket af en engelsk kammerat.

http://sharp.direct.gov.uk/

Den har været oppe et par gange.
Jeg har nogle stykker og ingen af dem kommer over 3 stjerner.
Heldigvis var de til gengæld rimelig dyre
 :lmao:
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

Ulvehaar

• Roadracer
« Svar #2 Dato: Marts 16, 2009, 08:10:02 pm »
Mangler der ikke lidt information om hvad de er bedømt efter? Eller er jeg bare sur fordi min 5000 kroners hat kun får 3 stjerner  :brok:
Jacob - Amager - Between bikes - Tidligere: Suzuki SV650S K5, Kawasaki Z1000 '03, Suzuki SV1000 K6

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #3 Dato: Marts 16, 2009, 08:32:19 pm »
Mangler der ikke lidt information om hvad de er bedømt efter? Eller er jeg bare sur fordi min 5000 kroners hat kun får 3 stjerner  :brok:

Jo, og det er der også flere internationale medier der har begrædt. Jeg vil ikke gå så langt som til at sige testen er ubrugelig, men når man ikke offentliggør sine metoder, er det ikke engang videnskabeligt.

EDIT: Inden andre kommer mig i forkøbet - der er dette http://sharp.direct.gov.uk/about-sharp/test-protocols/ men det er ikke nok til at andre kan genskabe tests eller resultater. For eksempel sætningen "The results from 22 different impacts are combined into a single easy to understand star rating". Det er altså rimelig interessant at vide præcist hvordan de når frem til antallet er stjerner, så andre kan give kritik eller gøre metoden bedre.
« Senest Redigeret: Marts 16, 2009, 08:36:53 pm af Smølfen »
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Flemming L

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Marts 16, 2009, 08:35:15 pm »

tja med en Schuberth S1 + Arai RX-7 Corsair + Shoel XR1000 (skal sælges) må jeg sige at jeg har ramt plet
 :lmao:
SV650S AK47 til gaden

Søren F

• Sandt SVin
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
« Svar #5 Dato: Marts 16, 2009, 10:21:35 pm »
Vildt!

Min ikke-så-flot-i-samlekvaliteten 1.000 kr's Marushin får 5*, og det samme gør Cabergs plast-hjelme.

Måske de der flotte Suomy-hjelme ikke er så attraktive alligevel ? Men de er dog stadig fedt lakerede......

Enig i kritikken af den ikke-videnskabelige testmetode. (men føler mig dog mere sikker på min discount-fiber-hjelm efter denne artikel)
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #6 Dato: Marts 16, 2009, 10:25:32 pm »
Og jeg føler mig lige så sikker med min Shuberth S1 og min Scorpion EXO1000 som før jeg så testen.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Flemming L

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Marts 16, 2009, 11:31:54 pm »
Og jeg føler mig lige så sikker med min Shuberth S1 og min Scorpion EXO1000 som før jeg så testen.

X2
SV650S AK47 til gaden

Sveas glædespige fra Jylland

• Roadracer
  • Kører Danmarks fineste lille fighter...
« Svar #8 Dato: Marts 17, 2009, 12:06:15 am »
4 stjerner til min Airoh til 1.800,-  :lmao:
Min samvittighed er ren, for jeg har aldrig brugt den..

Majse

• Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
« Svar #9 Dato: Marts 17, 2009, 10:02:21 am »
Synes måske ikke den test er optimal... Plasthjelme er noget lort... De er som hoppebolde hvis man taber dem.. De boinger op igen og igen.. En plasthjelm er ikke godt sikkerhedsmæssigt... Der er det altså fiberskal man skal gå efter sikkerhedsmæssigt.

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
« Svar #10 Dato: Marts 17, 2009, 10:19:11 am »
Synes måske ikke den test er optimal... Plasthjelme er noget lort... De er som hoppebolde hvis man taber dem.. De boinger op igen og igen.. En plasthjelm er ikke godt sikkerhedsmæssigt... Der er det altså fiberskal man skal gå efter sikkerhedsmæssigt.
Hvorfor det?
Er det et argument i sig selv?  Hvorfor skulle en plasthjelm, som i test (forudsat at det er en gennemskuelig og fyldestgørende test) klarer sig godt i sammenligning med fiberhjelme ikke være lige så god? Jeg gad godt at høre et par argumenter for hvofor jeg skulle vælge en betragtelig dyrere fiberhjelm, end en plasthjelm som kan det samme og beviseligt yder samme sikkerhed.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Majse

• Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
« Svar #11 Dato: Marts 17, 2009, 11:50:18 am »
Hvorfor det?
Er det et argument i sig selv?  Hvorfor skulle en plasthjelm, som i test (forudsat at det er en gennemskuelig og fyldestgørende test) klarer sig godt i sammenligning med fiberhjelme ikke være lige så god? Jeg gad godt at høre et par argumenter for hvofor jeg skulle vælge en betragtelig dyrere fiberhjelm, end en plasthjelm som kan det samme og beviseligt yder samme sikkerhed.

Har jo egentlig givet det argument som jeg ved at butikkerne kommer med.. En fiberskal er meget stærkere, og banker du hovedet i jorden under styrt ( gud forbyde det )  vil det ikke slås tilbage på samme måde som en plasthjelm som bliver som en hoppebold.. Derudover flækker en plasthjelm ganske hurtigere end en fiberskal.. Men en fiberskal er jo ikke bare en fiberskal.. F.eks Arai's som jeg ved på et tidspunkt blev kåret som den mest sikre hjelm grundet hårdheden i fiberskallen... Arai går jo heller ikke efter lydnivea osv.. Men efter sikkerheden..

F.eks kan jeg se at Airoh Matihisse til 1200 kr og en Arai Condor til 3000 kr skulle ligge på samme sikkerhedsniveu /stjerner - DET kan jeg sige at er noget bras... Condor er meget stærkere i skallen og jeg ved at netop mathisse er svag i skallen... og total hoppebold agtig...

Og vi aner jo ikke hvad de måler efter i denne test som tråden er baseret på...

Men skal jeg sige det sådan helt ærligt  :wink:....... så siger det vel sig selv at en fiberhjelm er stærkere end en plastikhjelm.. Jeg ved mange har anden mening.. Men jeg vil ihvertfald ikke gå på kompromi med en hjelm.. for at spare penge..

Smith

• Roadracer
« Svar #12 Dato: Marts 17, 2009, 12:03:45 pm »
Selve isoleringen i hjelmen vil jeg da mene har størst betydning. Det er jo netop denne der har til funktion at absorbere energien der omsættes i et stød. Af netop denne grund laves nye biler jo også med deformationszoner.
Det er klart at skallen må have en vis funktion i at sammenholde dette materiale, så hvis en plastskal flækker og det isolerende materiale vælter ud til alle sider gør det ikke megen nytte. Men en fiberskal med vat eller sten som isolering absorberer jo heller ikke meget energi ;)
Så en generalisering i plast/fiber skaller er vel lidt urimelig.

Just my point of view :)

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #13 Dato: Marts 17, 2009, 02:36:23 pm »
DETTE INDLÆG ER IKKE SKREVET AF SMØLFEN.

Det er skrevet af nyg (som skriver med rødt, og kommenterer Majse som skrive rmed sort), men jeg kom ved en fejl til at trykke på den forkerte knap, og slettede det. Jeg har fundet det i min cache og sat det ind igen, men nu står det under mit navn.

Beklager!

Og nu videre i programmet:

Citat fra: nyg
Citat fra: Majse
Hvorfor det?

Har jo egentlig givet det argument som jeg ved at butikkerne kommer med.. En fiberskal er meget stærkere
Jamen lige nøjagtig, Majse. Hvis nu butikkerne er fulde af udokumenteret salgsgas, så er det argument jo ikke noget værd?!

, og banker du hovedet i jorden under styrt ( gud forbyde det )  vil det ikke slås tilbage på samme måde som en plasthjelm som bliver som en hoppebold..
Jeg gad godt at se en afprøvning af de to materialer, hvor alle andre variable holdes ens, for at afgøre om det er sammensætningen af den enkelte hjelm, eller materialet i sig selv der forårsager "hoppebold-effekten". Endelig ville det være interessant at vide hvor væsentlig den effekt reelt er på din sikkerhed?

Derudover flækker en plasthjelm ganske hurtigere end en fiberskal..
Men hvis en test (den omtalte undtaget, da vi ikke ved præcis hvordan de tester, men blot at de gør det i som minimum ligeså godt som EU standarderne foreskriver) på et sagligt og oplyst grundlag viser, at plast er ligeså holdbart som fibermaterialet, altså IKKE flækker hurtigere, så er det vel OK?

Men en fiberskal er jo ikke bare en fiberskal..
Det samme kan vel siges om plastskaller?

F.eks Arai's som jeg ved på et tidspunkt blev kåret som den mest sikre hjelm grundet hårdheden i fiberskallen...
Af hvem?
Arai går jo heller ikke efter lydnivea osv.. Men efter sikkerheden..
Fair nok.
F.eks kan jeg se at Airoh Matihisse til 1200 kr og en Arai Condor til 3000 kr skulle ligge på samme sikkerhedsniveu /stjerner - DET kan jeg sige at er noget bras... Condor er meget stærkere i skallen og jeg ved at netop mathisse er svag i skallen... og total hoppebold agtig...
Hvor ved du det fra? Kender du til en test hvor disse to hjelme er blevet udsat for nøjagtig samme påvirkning, og hvor Arai'en klarede sig markant bedre?

Og vi aner jo ikke hvad de måler efter i denne test som tråden er baseret på...
Jo, det ved vi nu godt. Hvis man læser om deres "test protocol", så er det det ikke helt tilfældigt det de laver. Det som man kan savne, er nogle helt nøjagtige beskrivelser af hvad de foretager sig, og hvilken belastning de udsætter materialet for.
Men uanset at dette mangler, er det jo de samme test som de enkelte hjelme udsættes for, og det er derfor rimeligt at sammenligne resultaterne.

Men skal jeg sige det sådan helt ærligt  ....... så siger det vel sig selv at en fiberhjelm er stærkere end en plastikhjelm..
Nej, det gør det ikke nødvendigvis.
Jeg ved mange har anden mening.. Men jeg vil ihvertfald ikke gå på kompromi med en hjelm.. for at spare penge..
Igen, fair nok, og meget prisværdigt.
Jeg mener blot, at man ikke skal stirre sig blind på den dyreste løsning nødvendigvis er den bedste. Fiberhjelmen er typisk dyrere, da der er mere manuel arbejdstid involveret i at fremstille sådan en fiberskal. Og det kan måske være pengene værd. Men en del af gevinsten må nok ligge i vægtbesparelsen, altså komforten, rettere end sikkerhed.
Rimeligvis bør det nævnes, at de fleste af topresultaterne på listen er glasfiber/kevlarhjelme, men der er også et par plastichjelme (Caberg).
« Senest Redigeret: Marts 17, 2009, 02:50:57 pm af Smølfen »

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Marts 17, 2009, 02:48:16 pm »
Dette indlæg ER skrevet af Smølfen ;)

Jeg antager også at de ved hvad de laver, at testene er sammenlignelige etc. Men det jeg faktisk helst ville have, var rå data. Det ville fx hjælpe i denne situation, hvor Majse påstår Airoh Matihisse og Arai Condor ikke er lige gode, selv om de har fået samme antal stjerner. Der må være en grund til de har samme antal. Hvis det rå data var tilgængeligt, ville man kunne se på hvilke områder de to hjelme var stærke og svage.

Lad os antage Majse har ret i at en plastskal hopper som en bold, med nakkeskader til følge. Det vil trække ned (hvis testen inkluderer dette område), men så må der være et andet område som har trukket Arai'en ned på samme antal stjerner, som Majse ikke ved noget om.

Som det er nu, kan testen ikke danne grundlag for et oplyst valg af hjelm, hvis man har nogle områder man er villig til at gå på kompromis med. Den kan kun bruges til at sammenligne hjelme udfra fra testernes kriterier (som vi ikke engang ved hvad er) for hvilke områder der er vigtige (hvordan de 22 datapunkter vægtes i antallet af stjerner).

Det er drønærgeligt, for det er et godt initiativ. Men det er da trods alt bedre end at se på ét datapunkt og sige at plast altid er dårligere end fiber.

Majse, dét er altså useriøst og unuanceret.