Forfatter Emne: Fra alm. pære til led?  (Læst 11559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #15 Dato: Marts 09, 2009, 07:27:06 pm »
Nej der er ingen ting som tager skade... Det er en hel standard ting når man skfter. Det er kun firdi modstanden på LED'en er for lille og det får relæet til at blinke hurtigere, ligesom hvis den ene pære er gået! Set et par modstande i, og så er den ordnet..
Modstanden i et LED blinklys er for STOR, derfor er forbruget for lille. Ved at sætte en modstand PARALLELT over, mindskes den samlede modstand, og forbruget stiger tilsvarende, og relæet tror at alt er "ved det gamle"
Undskyld! Ja klart, det var det jeg mente, men det gik lidt hurtigt! Det er også derfor der står firdi og ikke FORDI  :innocent: Men rigtigt set og korrekt rettet  :respekt:
kilosvin med div udstyr...

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #16 Dato: April 01, 2009, 01:18:57 pm »
kan det være rigtigt at de modstande jeg købte i Brink bliver ret varme??
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #17 Dato: April 01, 2009, 01:42:34 pm »
Jep de bliver hothot for de brænder jo effekten af som varme.  :blink:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #18 Dato: April 25, 2009, 10:58:34 am »
Mont. de før nævnte modstande i dag, men det virker ikke.
Er der + og - på en modstand, og hvis jeg mont. den forkert lyser den så overhovedet??

Mit Problem:

Blinker for hurtigt med LED blink for.

Løsning:

Mont. modstande

Resultat:

Halvdelen af dioderne blinker, men blinker korrekt.???
Bag blink fungere.

HMMM hvad nu???
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #19 Dato: April 25, 2009, 11:05:06 am »
modstandene skal sidde parallelt IKKE i serie..... der er ikke + og - på modstande
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #20 Dato: April 25, 2009, 12:10:11 pm »
Ja modstanden er monteret mellem + og - ledningen?

som jeg har prøvet at vise tidligere i denne tråd.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #21 Dato: April 25, 2009, 09:19:32 pm »
der er til gengæld + og - på LED blinkene....de skal vende rigtigt for at fungere.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #22 Dato: April 26, 2009, 12:56:25 am »
Jeps den er tjekket og dobbelt tjekket, plus til plus, minus til minus samt modstand = blink i lovligt frikvens, men kun lys i 50% af lysdioder.
Plus til minus og minus til plus = ingen lys.

????
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #23 Dato: April 26, 2009, 11:33:46 am »
Min erfaring er skal diode blink fungere godt skal man over i et blinkrelæ der er beregnet til dioder.
Gul SV 650S K5

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #24 Dato: April 26, 2009, 01:59:28 pm »
Hvad siger mine alm. bagblink til det??
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #25 Dato: April 26, 2009, 08:30:07 pm »
Var din mc igang eller er det på batteri du har testet.

Har oplevet det samme som du beskriver, men så snart at mc´en var igang og generatoren var igang virkede alt.
Det viste sig at batteriet ikke var helt opladet grundet at den havde stået vinteren over.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #26 Dato: April 26, 2009, 08:38:33 pm »
Gjorde det godt nok med mc slukket, men der skulle være massere af strøm??
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #27 Dato: April 26, 2009, 08:38:42 pm »
Var din mc igang eller er det på batteri du har testet.

Har oplevet det samme som du beskriver, men så snart at mc´en var igang og generatoren var igang virkede alt.
Det viste sig at batteriet ikke var helt opladet grundet at den havde stået vinteren over.
Det kunne godt være en mulighed. LED'erne er sandsynligvis sat i serie internt i blinklyset, sikkert delt i to kredse. Spændingsfaldet er ca 1.2 V over en diode for at den åbner/lyser, så der skal være spænding nok. (10 dioder = mindst 12V)

Da de sidder i serie (som en gammeldags juletræskæde) skal kun en af dioderne være defekt/dårligt loddet, for at hele kredsen ikke funker. (de burde dog være testet ab fabrik)
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Smith

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 320
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #28 Dato: April 26, 2009, 09:54:28 pm »
Var din mc igang eller er det på batteri du har testet.

Har oplevet det samme som du beskriver, men så snart at mc´en var igang og generatoren var igang virkede alt.
Det viste sig at batteriet ikke var helt opladet grundet at den havde stået vinteren over.
X2. Jeg havde også samme problem da jeg installerede og testede alarm, der opførte de sig VILDTmærkeligt pga. af lav batterispænding. Nogle rækker dioder lyste ikke (som dit problem), og de blinkede alt for hurtigt.
Alt blev godt igen med et opladt batteri :D

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Fra alm. pære til led?
« Svar #29 Dato: April 26, 2009, 11:06:17 pm »
Jeg føler mig, eftersom jeg læser til elektroingeniør, forpligtet til at skrive noget her:

Alle lysdioder skal have en modstand for at sikre at dioden får den rette mængde strøm. Ellers brænder den sammen, og sådan er det bare. Dine LED-blinklys skal have 12 volt. Der sidder inde i blinklyset en modstand der styrer strømmen til dioderne. De nye LED-blinklys trækker ikke samme mængde strøm som de gamle, og blinker derfor forkert. Hvis man benytter sig af et normalt blinkrelæ, skal man derfor have en modstand ind et sted for at trække nok strøm til at det blinker ved normal hastighed. Men batteriet leverer jo 12 volt, og det er hvad blinklyset skal bruge, så der er ikke "plads"(spændingsfald) til at sætte en modstand i serie, som kan belaste relæet. Hvis man gør det, får man for lav en spænding ved blinkyset, og så lyser det ikke ordenligt. Løsningen er derfor at sætte en modstand parallelt med dit blinklys. Antages det at dit led-blinklys(og her snakker vi kun eet blinklys, ikke både forreste og bagerste i en af siderne) bruger 12 volt, 20mA, giver det 0.24 watt, og det er jo et stykke fra de 21 watt, som relæet er vant til at blive belastet med. Du skal altså afsætte (21watt-0.24watt)=20.76 watt i din modstand, for at levere samme belastning på relæet. Du skal altså bruge en modstand på (U=RI & P=UI => (U^2)/P = R) = (12volt^2)/20.76watt) = 6.9 Ohm, og sætte den i parallel med dit LED-blinklys, for at trække samme belastning. Modstanden skal i sagens natur kunne tåle 20.76 watt.

Sætter du en modstad i serie med dit blinklys, og det ikke virker, er det fordi der pga. modstanden i serie, kommer for stort et spændingsfald over denne, så LED-blinklyset ikke får den rigtige spænding. Når du så starter motoren, vil generatoren levere en større spænding, på ca 13.6volt(jeg kender ikke det præcise tal). Det vil give "plads" til spændingsfaldet over modstanden, så dit LED-blinklys får 12 volt.

Konklusion: sæt en 6.9 Ohm 25watt modstand parallelt med hvert blinklys. Du kan sandsynligvis kun få en 6.8 Ohm modstand, men det er også fint nok.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad