Forfatter Emne: Skattereform pt.2  (Læst 2019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kondi

• Sandt SVin
Skattereform pt.2
« Dato: Marts 04, 2009, 09:00:41 am »
Her er historien om ti personer

Her er historien om ti personer, der hver dag går ud på en restaurant og spise middag sammen. Regningen på restauranten ender hver dag på 1.000 kr., og de ti deler den op, stort set den samme måde, som vi betaler skat i denne land. 
De første fire - de fattigste - skal derfor ikke betale noget. Den femte skal betale 10 kr., den sjette 30 kr., den syvende 70 kr., den ottende 120 kr og den niende 180 kr.. Den tiende, den rigeste af dem, skal betale 590 kr. pr. 

Sådan spiser man sammen hver dag, og alle er tilfredse med den måde, de deler regningen på. Lige indtil den dag, hvor ejeren af restauranten pludselig giver dem rabat. 

"Da i nu er så gode kunder," sagde han, "vil jeg give jer 200 kr. i rabat på jeres måltider." En middag for ti personer kommer derfor kun til at koste 800 kr.

Gruppen vil stadig betale regningen på samme måde, som vi betaler skatter her i landet. Så de første fire bliver ikke påvirket: De skal stadig ikke betale. 

Men hvad med de seks andre - som betaler - hvad skal de gøre? 
Hvordan skal de fordele rabatten på 200 kr, så alle får en lige stor andel? 

De fandt ud af at 200 kr. divideret med seks bliver til 33,33 kr. pr. Person. Hvis de trækker det beløb fra hver persons andel, resultere det i at femte og sjette person skal betales for at spise. Det går naturligvis ikke, derfor foreslår ejeren, at det mest rimelige ville være at reducere hver person regning i procent, og han tilbød at lave en samlet beregning for hver enkelt person.

Resultatet blev følgende:

Den femte person kan nu pludselig også spise gratis. 
Den sjette skal betale 20 kr. I stedet for 30 kr 
Den syvende 50 kr. I stdet for 70 kr Den ottende 90 kr. I stedet for 120 kr Den niende 120 kroner. I stedet for 180 kr

Den tiende skal betale 520 kr. i stedet for 590 

Alle seks personer får en lavere pris end før, og de fire første kan fortsat spise gratis. 
Men det er på dette punkt en fra selskabet begynder at sammenligne, hvad de hver især har sparet. De samles nu udenfor restauranten. 

"Jeg fik kun 10 kr. af de 200 kr.," begynder den sjette person og peger på den tiende. "Men du har tjent 70 kr.”

”Præcis," sagde den femte person. "Jeg sparede bare en flad 10'er. Det er uretfærdigt, at han fik syv gange mere end mig!"

"Det er sandt," råber den syvende person. "Hvorfor skal han have 70 kr., når jeg kun fik 20? De rige vil altid have det bedre, og det er os der kommer til at betale for det hele!"

"Lige et øjeblik” Siger de fire første. "Vi har fået absolut intet. Dette system udnytter de fattige."

De ni samles omkring den tiende og tævede ham. 

Den næste aften kommer han naturligvis ikke til middag, men de ni andre sætter sig til bordet og spiser uden at vente på den tiende.

Når regningen skal betales opdager de noget...

De manglende 520 kr ... !
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Skattereform pt.2
« Svar #1 Dato: Marts 04, 2009, 09:56:49 am »
Good one! - og med det gamle regler ser regnestykket således ud.

Hvis jeg tjener 750.000 og min nabo tjener 125.000 - så tjener jeg jo 6gange så meget - til gengæld får jeg lov til
at betale 11,5gange så meget i skat..

Jeg er nu godt tilfreds med den nye skattereform!

- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2009, 10:38:41 am »
jeg er ikke så meget inde i det - men vil sige at jeg har en bedre forståelse lige nu
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #3 Dato: Marts 04, 2009, 10:42:17 am »
jeg er ikke så meget inde i det - men vil sige at jeg har en bedre forståelse lige nu
HA -  ja......man bliver bollet i røven uanset hvem man er.......lev med det, eller flyt.

Man skal dog lige opveje fordele/ulemper inden mand skrider til et "billig" land som ikke har så høj skat.
(efter devicen: hvis det lyder for godt til at være sandt, er det det nok også)

KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

madsj

• Søndagskører
  • **
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2009, 03:19:03 pm »
Simpelthen for fedt illustreret :)

pingo

• Sandt SVin
« Svar #5 Dato: Marts 04, 2009, 03:35:12 pm »
Den eneste retfærdige løsning på dette problem er at folk kan betale for det de spiser! => BRUGERBETALING!
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #6 Dato: Marts 04, 2009, 03:47:04 pm »
Den eneste retfærdige løsning på dette problem er at folk kan betale for det de spiser! => BRUGERBETALING!

Hentyder du til differencieret moms hvor en agurk skal være billigere end en bajer eller?
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

draugluin

• Søndagskører
  • **
« Svar #7 Dato: Marts 04, 2009, 04:25:10 pm »
Pengene fosser ud af statskassen!

pingo

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Marts 04, 2009, 08:17:35 pm »

Hentyder du til differencieret moms hvor en agurk skal være billigere end en bajer eller?

Nej, jeg hentyder bare til at folk bør betale for det de bruger :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
« Svar #9 Dato: Marts 04, 2009, 11:56:46 pm »
Pengene fosser ud af statskassen!

det skal de også ! ... Når staten har det dårligt har befolkningen det godt og omvendt ;-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
« Svar #10 Dato: Marts 04, 2009, 11:57:40 pm »
HA -  ja......man bliver bollet i røven uanset hvem man er.......lev med det, eller flyt.

Man skal dog lige opveje fordele/ulemper inden mand skrider til et "billig" land som ikke har så høj skat.

... Emigrere hedder det ... og der er så det vi sidder og overvejder nu !
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com