Forfatter Emne: Skattereform  (Læst 20350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

• Sandt SVin
Re: Skattereform
« Svar #60 Dato: Marts 10, 2009, 11:21:39 pm »

Pointen her, er jo netop, at du ikke har gennemskuet hva der sker ... men som så mange andre "æder" den der med Grønne biler ....

Men ok .... hvis brugtvognsprisen på din bil bare sådan blev 0,- kr. i det Grønnes navn ... var du jo stadig en "GLAD" varebilsejer ... Ikk' ;-)

Er det ikke fair nok at kræve at folk med en bil der forurener meget, skal betale mere end folk med en bil der ikke forurener lige så meget? Det er da ca det der sker, hvis ikke jeg tager meget fejl? Ellers oplys mig  :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #61 Dato: Marts 11, 2009, 12:01:24 am »

Pointen her, er jo netop, at du ikke har gennemskuet hva der sker ... men som så mange andre "æder" den der med Grønne biler ....

Men ok .... hvis brugtvognsprisen på din bil bare sådan blev 0,- kr. i det Grønnes navn ... var du jo stadig en "GLAD" varebilsejer ... Ikk' ;-)

Er det ikke fair nok at kræve at folk med en bil der forurener meget, skal betale mere end folk med en bil der ikke forurener lige så meget? Det er da ca det der sker, hvis ikke jeg tager meget fejl? Ellers oplys mig  :)

nej det syntes jeg faktisk ikke, vi kan da seriøst ikke basere vores samfund på de "hellige grønne afgifter", skal en 100W pære koste 4x så meget som en 25w, en kartoffel som er kørt med lastbil op fra spanien skal koste 20x så meget som en dansk produceret, og hvem siger at  den ældre bil sviner mere..?? den kan bruge mere brændstof(som vi osse betaler afgifter af) i nogle tilfælde, men forbrændingen kan være ligeså ren som en ny bil..   
Hvorfor er der ikke grønne afgifter på varer importeret fra Kina, et land som sviner mere og mere, og er fukkin ligeglade med co2 emmision og forurenede floder...

men lad os prøve at vende skuden om og lege at du/i lige havde købt en ny varevogn, alle betaler det samme i afgift dvs. en 13-15000kr om året, og så finder regeringen ud af at de gamle varevogne skal sættes ned i afgift til en 3-4000 villle du / syntes at det var rimeligt...???

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #62 Dato: Marts 11, 2009, 12:26:41 am »

Citér

Jooh, det er da fair nok, men det er ikke helt det der sker nu.
De (folkevalgte) har fået øje på nogle skæve afgifter på gulpladebiler, som de vil have jævnet ud.
Faktisk vil de nok gerne af med de gamle biler, som suser rundt i samfundet.
Ikke så meget fordi de forurener mere end andre i nærliggende årgange, men nok mere for at det ikke skal kunne betale sig at køre i en gammel dunk.
Og så kan der jo hentes lidt tiltrængt mammon til skattereformen...
Der eksisterer en skillelinie i sommeren 97 mellem vægtafgift og grøn ejerafgift.
Ex. Min gamle dunk fra sommeren 98 blev en kindtand dyrere, da den kom over på ejerafgift istedet for vægtafgift.
Ikke fordi modellen ændrede sig, men blot fordi den blev registreret efter skilledatoen.

Jeg har valgt at indrette mig efter forholdene eller bare være ligeglad, så det kan ikke pisse mig helt af.
Nok osse derfor jeg skrev den famøse linie, som har pisset Majse & Flemming af  :innocent:

Men derfor synes jeg ikke det er iorden at lave lovgivning med tilbagevirkende kraft, og det Danske afgiftniveau er ikke blevet en mindre plage for min budgetkonto endnu  :thumbsdown:

Næste plan bliver at importere en rigtig fed bil fra før 75, og så bruge den som benzinslugende bil #2
F.eks denne model (i en anden farve forstås): http://www.classiccarsforsale.co.uk/classic-car-page.php/carno/50224
På veterankøretøjer er afgiften nemmerlig blevet lempet ganske betragteligt, hvis køretøjet "fremstår i original stand".
Og jeg er da ligeglad om der er airbag i - der skal ikke være noget, som holder igen på en Alfakører  :twisted:
« Senest Redigeret: Marts 11, 2009, 01:50:02 am af Gud »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

pingo

• Sandt SVin
« Svar #63 Dato: Marts 11, 2009, 03:38:10 am »

nej det syntes jeg faktisk ikke, vi kan da seriøst ikke basere vores samfund på de "hellige grønne afgifter", skal en 100W pære koste 4x så meget som en 25w, en kartoffel som er kørt med lastbil op fra spanien skal koste 20x så meget som en dansk produceret, og hvem siger at  den ældre bil sviner mere..?? den kan bruge mere brændstof(som vi osse betaler afgifter af) i nogle tilfælde, men forbrændingen kan være ligeså ren som en ny bil..   
Hvorfor er der ikke grønne afgifter på varer importeret fra Kina, et land som sviner mere og mere, og er fukkin ligeglade med co2 emmision og forurenede floder...

men lad os prøve at vende skuden om og lege at du/i lige havde købt en ny varevogn, alle betaler det samme i afgift dvs. en 13-15000kr om året, og så finder regeringen ud af at de gamle varevogne skal sættes ned i afgift til en 3-4000 villle du / syntes at det var rimeligt...???

Jamen den eneste foreskel på en 25watt pære og en 100w pære, er den mængde energi der brændes af. Du kan jo få en 25w pære der giver samme lys som 100w pæren, så hvorfor købe en på 100w? Det eneste du får ud af den, er fråds, og måske et lidt specielt lys. Hvis man vil have det specielle lys, er det på bekostning af en masse energi, og så må man betale for det. Det er da helt rimeligt, at man skal betale mere, hvis man vil have specielle forhold. Men det synes du åbentbart ikke?

Ang. det du siger med at der ikke er afgift på varer fra kina. Det er jo det samme som at sige at det er i orden at du smider affald på gaden, fordi de store drenge også gør det. Men det gør du måske også?

Det er et tænkt og urealistisk eksempel du kommer med, når du spørger hvordan jeg ville have det med at afgiften skulle sættes ned på gamle varevogne. Selvfølgelig ville det være urimeligt, men det ville jo under ingen omstændigheder ske, og når der nu oven i købet er gode argumenter for at det skal være dyrt at køre i biler der forurener meget, så er det jo den pris man må betale for at gøre det.

Noget helt andet er så, at man lige så godt kunne tage sig sammen og forbyde fx dieselbiler uden partikelfilter. Men det ville folk få endnu mere ondt i røven over, så derfor tvinger man dem til at betale en høj pris. Ligesom forsikringsselskaber med uønskede kunder.

I bund og grund synes jeg ikke at det er urimeligt at man skal betale for at frådse med kostbare ressourcer.
Men derudover synes jeg at det er urimeligt at man overhovedet kan få biler på gule plader. Det burde koste det samme, ligegyldigt om vi snakker firma eller privatperson. Afgiften burde baseres på den enkelte bils forurening alene. Men det er der jo naturligvis også nogle der ville føle sig snydt over, så den løsning kan vi heller ikke lave. Derfor bliver det en halvhjertet løsning, som den ene halvdel føler sig snydt over, og den anden halvdel føler ikke er god nok.

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
« Svar #64 Dato: Marts 11, 2009, 08:07:25 am »

Hvad er det jeg ikke har gennemskuet ? Det er dig der ser dig blind på din brugtvognspris - dit problem. Jeg skrev i mit indlæg at jeg sagtens kan forstå dem der har fået noget i klemme på den her. At jeg selv ville blive super nederen.
Staten skal finde penge ja - og lige gyldigt hvor de gør det er der nogen der betaler mere end andre - sådan er det bare. Jeg skrev at det var et spørgsmål om tid før de slår ned på ældre gulpladebiler - ellers ville vi jo alle sammen blive ved med at købe gamle gulpladebiler - fordi de er billigst.
Det hele er ikke miljø - men jeg er da en af dem der synes det er latterligt at jeg skulle betale 9000 om året for en ny bil der kører 17-18 på literen mens andre betaler 2-3000 kroner for en der kører 8 på literen og ovenikøbet smider mange flere partikler i luften fordi teknologien på nyere dieselbiler er blevet så meget bedre.

Men det er ok at i har ondt i røven .. jeg synes bare ikke du skal sige jeg ikke har forstået hvad der sker.

PS : Hvis det er brugtvognsprisen på din Ford Transit du mener så var den 0 kroner i forvejen..
« Senest Redigeret: Marts 11, 2009, 08:10:25 am af Nikolaj »
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #65 Dato: Marts 11, 2009, 08:56:12 am »

Jamen den eneste foreskel på en 25watt pære og en 100w pære, er den mængde energi der brændes af. Du kan jo få en 25w pære der giver samme lys som 100w pæren, så hvorfor købe en på 100w? Det eneste du får ud af den, er fråds, og måske et lidt specielt lys. Hvis man vil have det specielle lys, er det på bekostning af en masse energi, og så må man betale for det. Det er da helt rimeligt, at man skal betale mere, hvis man vil have specielle forhold. Men det synes du åbentbart ikke?

jamen jeg betaler da osse mere i form af den strømregning som kommer.. ik', men forestil dig at du nu har købt de 25w pærer til hele huset, og så om et år kommer regeringen med en "grøn afgift" på 25wpærer som svarer til en extra regning på 10-11.000kr ville det være helt ok i din verden..??

Ang. det du siger med at der ikke er afgift på varer fra kina. Det er jo det samme som at sige at det er i orden at du smider affald på gaden, fordi de store drenge også gør det. Men det gør du måske også?
nej det er ikke det jeg siger, men det kan åbenbart betale sig at være stor, og så skide på resten af verden....

Det er et tænkt og urealistisk eksempel du kommer med, når du spørger hvordan jeg ville have det med at afgiften skulle sættes ned på gamle varevogne. Selvfølgelig ville det være urimeligt, men det ville jo under ingen omstændigheder ske, og når der nu oven i købet er gode argumenter for at det skal være dyrt at køre i biler der forurener meget, så er det jo den pris man må betale for at gøre det.

Nemli det ville lyde urealistisk, det ville nuværende situation, også hvis du havde spurgt mig for et år siden om det ville ske, jamen det er i forvejen dyrt at køre i en ældre benzinsluger vidste du ikke det?? hvilke argumenter er det du snakker om..??? husk nu på at den benzin vi forbruger i forvejen er afgiftsbelagt, ca 50% af benzinprisen er allerede co2 og energiafgifter...

Noget helt andet er så, at man lige så godt kunne tage sig sammen og forbyde fx dieselbiler uden partikelfilter. Men det ville folk få endnu mere ondt i røven over, så derfor tvinger man dem til at betale en høj pris. Ligesom forsikringsselskaber med uønskede kunder.

Partikelfiltre kan jeg godt se det fikse i, men hvorfor pisken og ikke guleroden, som man bruger i andre EU lande..

I bund og grund synes jeg ikke at det er urimeligt at man skal betale for at frådse med kostbare ressourcer.

gør vi ikke det allerede..???

Men derudover synes jeg at det er urimeligt at man overhovedet kan få biler på gule plader. Det burde koste det samme, ligegyldigt om vi snakker firma eller privatperson. Afgiften burde baseres på den enkelte bils forurening alene. Men det er der jo naturligvis også nogle der ville føle sig snydt over, så den løsning kan vi heller ikke lave. Derfor bliver det en halvhjertet løsning, som den ene halvdel føler sig snydt over, og den anden halvdel føler ikke er god nok.
en spændende ide som jeg syntes vi skal snakke om, over en kop øl en dag...   :)
generelt burde vi faktisk tage hele denne diskussion over en tår humle, da internettet er et sløjt sted at udveklse meninger  :?

Nikolaj

• Sandt SVin
« Svar #66 Dato: Marts 11, 2009, 08:58:32 am »
Gud - det er perfekt opsummeret :)

Det er surt når der ændres i regler der rammer nogle hårdt.
Lad os drikke sorgerne væk i afgiftbelagt øl :)

claus 1000 exmc

• Roadracer
    • www.exterminators.dk
« Svar #67 Dato: Marts 11, 2009, 09:25:49 am »
i bund og grund har det her jo ikke en skid med grønne afgifter, miljø og hvad fanden ved jeg, men som vi alle ved er vejen til helvede brolagt med dårlige undskyldninger...

sandheden er at staten har lovet at der skulle være skatte stop, og det er der, men samtidig er der nedtur i økonomien, staten har fundet ud af at der skal bruges flere penge, og så skal de findes et sted, det er jo ikke kun gule plader der bliver ramt, det er jo også alm firma biler der nu bliver xtra beskattet, det er medie der er en masse ting der er ved at blive xtra beskattet..

det der personliget er mit store problem i det her, det er at man vælger at straffe folk der gerne vil arbejde i stedet for at belønne dem.

tag nu feks Irland, de har på 15 år gået fra at være et fattigt land til at være et af de lande der har størst økonomisk vækst i EU.

de sænkede person skatten samtidig de gjorde det nemmere og mere atraktivt at have flytte sit firma der over, feks ved at sige de første 2½ år var de skatte frie men at de skulle være der i 5 år
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.

Bane : noget Kawaski

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
« Svar #68 Dato: Marts 11, 2009, 01:49:29 pm »

Hva med en Økonomisk stimulerende Politik ????

"Alle gulpladebiler fra før Juni 1998, hvis de skrottes eller erstattes med en ny og mere miljøvenlig varebil får en afgiftsrabat på 60.000,- kr."

Det er sådanne initiativer der skal på boret ... for at stimulere økonomien !

Faktum er .... Staten er rig nok ... den skal bare sætte skatteniveauet NED !
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Nikolaj

• Sandt SVin
« Svar #69 Dato: Marts 11, 2009, 02:54:56 pm »

Hva med en Økonomisk stimulerende Politik ????

"Alle gulpladebiler fra før Juni 1998, hvis de skrottes eller erstattes med en ny og mere miljøvenlig varebil får en afgiftsrabat på 60.000,- kr."

Det er sådanne initiativer der skal på boret ... for at stimulere økonomien !

Faktum er .... Staten er rig nok ... den skal bare sætte skatteniveauet NED !
Mja - nu er der nok mange gulpladebiler fra før 1998 der ikke engang er 60.000 værd ... så mon ikke det er lidt i overkanten ? Det er nok bare svært at sætte et beløb på noget som helst i den her sag.
Vil da være enig i at en afgift på 15.000 om året for en hvilken som helst bil er alt for meget, men synes da det er fair nok at de bliver afgiftsbelagt i forhold til hvordan bilerne belaster veje og miljø ? Og der er ældre biler for det meste ikke de bedste at køre i ?

pingo

• Sandt SVin
« Svar #70 Dato: Marts 11, 2009, 05:03:01 pm »

en spændende ide som jeg syntes vi skal snakke om, over en kop øl en dag...   :)
generelt burde vi faktisk tage hele denne diskussion over en tår humle, da internettet er et sløjt sted at udveklse meninger  :?

Øl er altid en løsning alle kan blive glade for!  :thumbsup:

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #71 Dato: Marts 11, 2009, 05:28:09 pm »
Flot så blev min VR6'er fra før 3. juni '98, lige med et trylleslag intet værd...   fanme godt gået  :brok: :brok: :brok: :brok:  lorteland

Jeg har ikke læst hele tråden, og gider heller ikke, men den findes også på andre fora, og det bedste modargument jeg endnu har set - og er enig i - er dette:

Ang. værditab på varevogne før 1998, så steg de jo kunstigt meget i værdi da 1998 reglen blev indført, men det er selvf. ikke sjovt at være sorteper i det spil.

En anden har denne udregning, som jeg også er enig i:

Tror at hvis jeg ca. beholder Caravellen i ca. 5 år
Så vil det koste mig O kr. at betale afgiften fra hvide til gule plader...
Kontra den store straffe afgift..

Jeg tror dog at der menes "fra gule til hvide plader".

Jeg er så glaaaaaaaaaaad for min Yaaaaaaris   :kiss:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #72 Dato: Marts 13, 2009, 06:50:27 am »
Gud - det er perfekt opsummeret :)

Det er surt når der ændres i regler der rammer nogle hårdt.
Lad os drikke sorgerne væk i afgiftbelagt øl :)
hvorfor køber du ikke din øl i tyskland ligesom alle andre. :o
vi vil alle gerne spare lidt på afgifterne (uanset hvor lidt eller hvor meget) :angel:
ville gerne lave et regnestk om hvor meget øl der skulle drikkes til tysk pris for at betale den extra afgift men jeg skal på job :angel:
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

Nikolaj

• Sandt SVin
« Svar #73 Dato: Marts 13, 2009, 09:37:44 am »
hvorfor køber du ikke din øl i tyskland ligesom alle andre. :o

Det gør jeg også :) Men lige på øl synes jeg ikke der er så meget at spare :P
Når det er sagt bliver det nu også lavet om inden længe tror jeg. I hvert fald pant systemet, og så er det vist ligemeget med at hente drikkevarer i Tyskland :)

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #74 Dato: Marts 17, 2009, 05:46:49 pm »
Så kan I vist godt finde øllet frem...

http://borsen.dk/politik/nyhed/153538/

Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...