Er det ikke fair nok at kræve at folk med en bil der forurener meget, skal betale mere end folk med en bil der ikke forurener lige så meget? Det er da ca det der sker, hvis ikke jeg tager meget fejl? Ellers oplys mig
Jooh, det er da fair nok, men det er ikke helt det der sker nu.
De (folkevalgte) har fået øje på nogle skæve afgifter på gulpladebiler, som de vil have jævnet ud.
Faktisk vil de nok gerne af med de gamle biler, som suser rundt i samfundet.
Ikke så meget fordi de forurener mere end andre i nærliggende årgange, men nok mere for at det ikke skal kunne betale sig at køre i en gammel dunk.
Og så kan der jo hentes lidt tiltrængt mammon til skattereformen...
Der eksisterer en skillelinie i sommeren 97 mellem vægtafgift og grøn ejerafgift.
Ex. Min gamle dunk fra sommeren 98 blev en kindtand dyrere, da den kom over på ejerafgift istedet for vægtafgift.
Ikke fordi modellen ændrede sig, men blot fordi den blev registreret efter skilledatoen.
Jeg har valgt at indrette mig efter forholdene eller bare være ligeglad, så det kan ikke pisse mig helt af.
Nok osse derfor jeg skrev den famøse linie, som har pisset Majse & Flemming af
Men derfor synes jeg ikke det er iorden at lave lovgivning med tilbagevirkende kraft, og det Danske afgiftniveau er ikke blevet en mindre plage for min budgetkonto endnu
Næste plan bliver at importere en rigtig fed bil fra før 75, og så bruge den som benzinslugende bil #2
F.eks denne model (i en anden farve forstås):
http://www.classiccarsforsale.co.uk/classic-car-page.php/carno/50224På veterankøretøjer er afgiften nemmerlig blevet lempet ganske betragteligt, hvis køretøjet "fremstår i original stand".
Og jeg er da ligeglad om der er airbag i - der skal ikke være noget, som holder igen på en Alfakører