Forfatter Emne: pære  (Læst 8307 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: pære
« Svar #15 Dato: Februar 11, 2009, 08:20:00 am »
H4 Xenon på en SV1000 blænder - så er jeg ligeglad om en blind bilist med beskidte spejle siger det modsatte...
At ordensmagten ikke opdager det, er heller ingen garanti for at det er iorden.

Den simple årsag er at en H4 Xenon pære ikke har afdækning i spidsen, så der undslipper en masse lys fremad i vinkler som ikke er hensigtsmæssige. Det kaldes "Stray Light".

H4 Xenon har også et helt forkert brændpunkt i forhold til en almindelig halogen pære, så lyset bliver kastet forkert ud af lygten - det kan ses meget nemt ved at parkere 4-5 meter fra en væg og observere lyskeglen. Grænsen mellem lys og mørke, som skal være meget tydelig, er helt udvisket og stort set helt rund = lyset blænder.

Man kan godt justere sig ud af det, men hvem gider køre med en forlygte som peger 45 grader ned i jorden?   :loser:

Hvis argumentet er at ville se mere i mørket, så er rengøring af forlygteglasset + et sæt Philips Highbright eller Osram Nightbreaker eller (indsæt random navn på nyere type Halogen pære) den bedste og mindst generende løsning.

Hvis argumentet er synlighed, så ville en gul / orange vest, lys hjelm med masser af reflekser, markeringslygter eller højere monteret baglygte være en klart mere effektiv løsning.

Den eneste måde man kan montere Xenon forsvarligt på en MC, er med Xenon godkendte DE linser og korrekt justering. DET giver bedre lys om natten, blænder ikke og er endda 100% lovligt...

Argumentet med "hellere blive set end overset" er efterhånden tyndslidt, og retfærdiggør efter min mening ikke at man kører og blænder andre.
Det skaber negativ opmærksomhed, som vi motorcyklister i forvejen ikke har brug for.

Der er mange som fejlagtigt tror jeg er kategorisk imod Xenon - men det er meget langt fra tilfældet. Jeg er bare imod at blive blændet når jeg kører på vejene om natten - og gør selv alt hvad jeg kan for ikke at genere andre trafikanter på den måde.
Amen! :thumbsup:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: pære
« Svar #16 Dato: Februar 15, 2009, 04:09:58 pm »
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: pære
« Svar #17 Dato: Februar 15, 2009, 05:07:15 pm »
Gamle hellige mænd - bare fordi at I kommer fra en tranlampe på jeres NSU'er, så betyder det ikke at en Halogenpære er det ultimative.. :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.