Forfatter Emne: pære  (Læst 8585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
pære
« Dato: Februar 08, 2009, 01:27:05 am »
har nu læst en del ældre tråde om hvilke pære der skal bruges

jeg skal have noget der er kraftigere end std. pære
Xenon er der mange der snakker om og har god erfaring med

men næst best er vel almindelige pære

skal have købt et sæt
kigget lidt på H4 12V-60/55W NIGHTBREAKER OSRAM
og H4, 12V-100/90W noname
men det er jo bare hvad t-hansen har...

nogen der har noget de vil anbefale?
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

pumper

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 224
Re: pære
« Svar #1 Dato: Februar 08, 2009, 09:17:01 am »
Ifølge test fra FDM af H4 pære er PHILLIPS ECO VISION,eller GE MEGALIGHT PLUS 60% et godt bud.Phillips er bedst i strømforbrug,2'er i nærlys og 2'er i fjernlys.
GE er 2'er i strømforbrug, 3'er i nærlys,1'er i fjernlys.Der var 10 pære med i testen.
Tidl. MC GS1000E,BSA B40,GL500i,CB750F(900 motor)

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: pære
« Svar #2 Dato: Februar 08, 2009, 10:14:23 am »
Nemlig - det var også det de skrev i FDM (som pumper siger)

Nightbreaker skulle have utrolig kort levetid..

Hvorfor ikke bruge Xenon?
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: pære
« Svar #3 Dato: Februar 08, 2009, 11:05:21 am »
Xenon vil blænde i jeres lygter dette har Sajmon
osse skrevet nogle gange....
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: pære
« Svar #4 Dato: Februar 08, 2009, 11:28:52 am »
Nemlig - det var også det de skrev i FDM (som pumper siger)

Nightbreaker skulle have utrolig kort levetid..

Hvorfor ikke bruge Xenon?
tja - spørgsmålet er om jeg skal bruger 100-200,- eller 1000-2000,-

tænker på at tone forlygten og tro lidt xenon bliver for varm?
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: pære
« Svar #5 Dato: Februar 08, 2009, 04:43:17 pm »
Xenon er koldere end de andre 100W pære du overvejede. Blænde, ja det gør de, men du bliver også set.. Hellere set end at blive overset.. ;)
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: pære
« Svar #6 Dato: Februar 08, 2009, 05:11:52 pm »
Xenon er koldere end de andre 100W pære du overvejede. Blænde, ja det gør de, men du bliver også set.. Hellere set end at blive overset.. ;)

Xenon bliver ikke så varm de er kun 35 w, xenon er ikke lovlig n¨år den blænder
så køb nogle bedre pærer som før omtalt

Mvh Henrik
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

dennis82

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 227
Re: pære
« Svar #7 Dato: Februar 08, 2009, 06:30:57 pm »
Nemlig - det var også det de skrev i FDM (som pumper siger)

Nightbreaker skulle have utrolig kort levetid..

Hvorfor ikke bruge Xenon?
fordi det koster 500 bananer hver gang man bliver stoppet.
Dennis

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: pære
« Svar #8 Dato: Februar 08, 2009, 06:33:16 pm »
1: som der skrives så bliver den ikke varmere
2: du skal formentlig kun bruge 1 pærer - så det koster kun 4-500kr
3: det blænder ikke - jeg har kørt i bil foran min MC med Xenon og 2 personer på - det blændede ikke.
4: Er blevet stoppet nogle gange, men er ikke blevet opkrævet endnu.
5: Og ja, men bliver ikke forvekslet med en knallert 30.

....6 - Sæt igang :D
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

pumper

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 224
Re: pære
« Svar #9 Dato: Februar 08, 2009, 08:20:03 pm »
Ved ikke med xenon til MC men vores nyeste firmabil mercedes kassevogn er sku ikke imponerende med xenon. Min astra med h4 lyser bedre.
Tidl. MC GS1000E,BSA B40,GL500i,CB750F(900 motor)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: pære
« Svar #10 Dato: Februar 08, 2009, 09:03:41 pm »
H4 Xenon på en SV1000 blænder - så er jeg ligeglad om en blind bilist med beskidte spejle siger det modsatte...
At ordensmagten ikke opdager det, er heller ingen garanti for at det er iorden.

Den simple årsag er at en H4 Xenon pære ikke har afdækning i spidsen, så der undslipper en masse lys fremad i vinkler som ikke er hensigtsmæssige. Det kaldes "Stray Light".

H4 Xenon har også et helt forkert brændpunkt i forhold til en almindelig halogen pære, så lyset bliver kastet forkert ud af lygten - det kan ses meget nemt ved at parkere 4-5 meter fra en væg og observere lyskeglen. Grænsen mellem lys og mørke, som skal være meget tydelig, er helt udvisket og stort set helt rund = lyset blænder.

Man kan godt justere sig ud af det, men hvem gider køre med en forlygte som peger 45 grader ned i jorden?   :loser:

Hvis argumentet er at ville se mere i mørket, så er rengøring af forlygteglasset + et sæt Philips Highbright eller Osram Nightbreaker eller (indsæt random navn på nyere type Halogen pære) den bedste og mindst generende løsning.

Hvis argumentet er synlighed, så ville en gul / orange vest, lys hjelm med masser af reflekser, markeringslygter eller højere monteret baglygte være en klart mere effektiv løsning.

Den eneste måde man kan montere Xenon forsvarligt på en MC, er med Xenon godkendte DE linser og korrekt justering. DET giver bedre lys om natten, blænder ikke og er endda 100% lovligt...

Argumentet med "hellere blive set end overset" er efterhånden tyndslidt, og retfærdiggør efter min mening ikke at man kører og blænder andre.
Det skaber negativ opmærksomhed, som vi motorcyklister i forvejen ikke har brug for.

Der er mange som fejlagtigt tror jeg er kategorisk imod Xenon - men det er meget langt fra tilfældet. Jeg er bare imod at blive blændet når jeg kører på vejene om natten - og gør selv alt hvad jeg kan for ikke at genere andre trafikanter på den måde.
« Senest Redigeret: Februar 08, 2009, 09:11:11 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

pumper

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 224
Re: pære
« Svar #11 Dato: Februar 08, 2009, 09:26:56 pm »
Måske det var en ide at ændre på kontakten så nærlyset også er tændt ved fjernlys.
Det funger godt på bilen.
Tidl. MC GS1000E,BSA B40,GL500i,CB750F(900 motor)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: pære
« Svar #12 Dato: Februar 08, 2009, 09:50:40 pm »
Ja, men jeg tror sgu ikke parabolen har så godt af det.

Det er pludselig 110 watt man futter af i hver lygte...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: pære
« Svar #13 Dato: Februar 08, 2009, 09:54:13 pm »
jeg var ude og lave noget have flise arbejde og skulle lige ned på tanken og hente nogle sodavand og is - en ad de få varmen weekenden..

orange arbejdsbukser med reflekser vækker også megen opsigt...


tak for indslaget Sajmon
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

pumper

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 224
Re: pære
« Svar #14 Dato: Februar 09, 2009, 08:19:19 am »
Ja, men jeg tror sgu ikke parabolen har så godt af det.

Det er pludselig 110 watt man futter af i hver lygte...

Ja det er rigtig. Der er også ledningsnettet at tænke på.
Tidl. MC GS1000E,BSA B40,GL500i,CB750F(900 motor)