Forfatter Emne: Progresiv svindel eller hvad ????????  (Læst 4295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Pyrotek

• Roadracer
  • Nu med underseat Exhaust
Progresiv svindel eller hvad ????????
« Dato: Januar 23, 2009, 10:40:01 am »
Ja så har jeg købt nye fjedre til min forgaffel "Promoto progressive fork springs by Wilbers" til min SV 650S 05' efter mange anbefalinger herinde fra  :)

Men se så lige på dette billede og fortæl mig hvilken fjeder der er den originale Suzuki fjeder (jeg er eneejer og gaflerne har aldrig været åbnet) og hvilken der er den ovenstående progresive fjeder  :?:

Jeg tænkte med det samme SNYD men hvad mener i   :?  :?:

Kan lige tilføje at Suzuki havde vendt den ende med et kort stykke med lille stigning på fjederen nedad og i montagevejledningen til de ny fra Wilbers står der det er vigtigt det vender op  :?:

Den øverste er original Suzuki
Gul SV 650S K5

Ritzau

• Sandt SVin
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Progresiv svindel eller hvad ????????
« Svar #1 Dato: Januar 23, 2009, 10:45:56 am »
Mon ikke faktorernes orden er ligegyldig?
I gl. dage puttede vi simpelthen nogle fjedre (ja ja de var lavet til det  :loser: )oven på de gamle, det virkede udenmærket!
Vedr snyd, der kan jo være forskel i metallets stivhed??
Det skal nok prøves!
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2009, 10:47:47 am »
kan du mærke forskel når du prøver at presse dem sammen??
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Damage

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 23, 2009, 11:24:52 am »
Jeg ved ikke hvad der sidder i en 650´er men min 1000´er var ikke med progressive fjedre. Da jeg skiftede til HyperPro progressive
fjedre for og bag var forskellen meget stor, det var en helt anden MC at kører på.

Men ja, dine originale fjedre ser ud til at være progressive men der kan stadig godt være forskel på de to fjedre.

Det må være noget Alex kan svare på... :blink:

Pyrotek

• Roadracer
« Svar #4 Dato: Januar 23, 2009, 11:37:34 am »
Har nu samlet gaffelbenene med de nye fjedre men cyklen er ikke samlet endnu. De er fra Ebay.de så nu skal de bruges uanset hvad :undecided: Så må vi se om jeg kan mærke forskel  :brok: Håber der er forskel på stålet evt. som gør en forskel. Har bare læst i en artikel om SV 650 at den har en alm. fjeder som man med fordel kan opgradere til en progresiv  :undecided:
Gul SV 650S K5

Ritzau

• Sandt SVin
  • Its not the age.................. Its the mileage!
« Svar #5 Dato: Januar 23, 2009, 12:12:52 pm »
Hmmm
kan der være en tidligere ejer af din maskine der har skiftet fjedre??
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #6 Dato: Januar 23, 2009, 12:14:07 pm »
(jeg er eneejer og gaflerne har aldrig været åbnet)

:innocent: :innocent: :innocent:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

T. Brun

• Roadracer
« Svar #7 Dato: Januar 23, 2009, 01:40:53 pm »
Måske har du købt 2 originale fjedre i "NY FLOT INDPAKNING"

Det kan jo være at fjedrene er udskiftet i pakken :brok:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Pyrotek

• Roadracer
« Svar #8 Dato: Januar 23, 2009, 01:48:41 pm »
De kommer fra et firma i Hamborg ikke fra privat. Hvis nogen selv har skiftet i deres hvordan så de ud ? Ligner de eller skal den progresive del være længere ?
Gul SV 650S K5

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: Januar 23, 2009, 02:24:57 pm »
Jeg kan desværre ikke huske hvordan de originale fjedre så ud (de blev hos Alex og er sikkert gået til de evige skrotmarker)  :mrgreen:
Men fjedre kan godt være visuelt ens, men have forskellig træk/trykstyrke. Det er noget man ordner i hærdningen....
Hhmm.... det progresive ordnes vistnok med forskellig afstand mellem vindingerne  :undecided: Jeg husker ikke at vi lavede progresive fjedre på Balyfa i 1975  :shock: :shock: jeg er gammel

Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #10 Dato: Januar 23, 2009, 04:25:43 pm »
Ikke snyd, men fejlinformation i forhold til hvorvidt de originale fjedre er progressive eller ej.
Du forventede de var lineære, men det er de ikke.
Hvorvidt det gælder alle SV650'ere ved jeg ikke. Det kunne sagtens skifte mellem model/årgange.

Men dit spørgsmål belyser en større problemstilling, nemlig hvor diffus termet "progressiv" er !

Bare fordi to fjedre, til samme model mc, er progressive, betyder det langtfra at de er ens.

og hvis de ikke er ens, så må den ene jo være dårligere end den anden.
Hvordan ved man så hvilken der er den gode ?
Ja, der må man jo spørge en der har erfaring med et givent fabrikat til en given mc model.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Alex

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Januar 23, 2009, 04:41:06 pm »
Hej  :blink:

Den originale fjeder er det man kalder en to-trins fjeder (nogle vil kalde den progressiv) og kan se "progressiv ud.
men hvis du måler på tykkelsen af stålet af de to fjedre, vil der sikkert være en forskel dér...

Den progressive fjeder vil starte blødere ud og derefter blive mere og mere hård, jo mere den bliver belastet. -dvs den har måske 6-8 "trin"

- der er jo også stor forskel på kvalliteten af stålet, som fjedrene er blevet drejet af... og firmaer, der lever af at lave effjedring bruger nogle bedre materialer.

har du iøvrigt fået olie med til den forgaffel ?  -eller anbefaler de nogen speciel viskositet til den fjeder i den forgaffel ?

og har du tænkt dig at gøre noget ved bagdæmperen samtidig ??   

Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Pyrotek

• Roadracer
« Svar #12 Dato: Januar 23, 2009, 06:43:32 pm »
Nej jeg har køt olie herhjemme Motul SAE 15 W (standard er SAE 10 W) og 95mm. luft. De anbefaler standard olien SAE 10 W.
Jeg har læst flere steder l. a. herinde at man kan forbedre sin forgaffel på det lille svin med et lidt tykkere olie især hvis man er en
stor dreng (+100 kg.)  :innocent:
Jeg har ikke glemt min bagdæmper. Hos hyperpro anefaler de mig are at skifte fjeder på min standard dæmper.
Jeg er mere til en wilers dæmper til ca. 3000 kr. eller en gsx-r dæmper med en prograsiv fjeder men om det bliver i vinter må jeg lige se ( money) :)
Gul SV 650S K5

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #13 Dato: Januar 23, 2009, 10:36:50 pm »
Som Alex siger, er der helt sikkert forskel på materialer og tykkelse, medmindre du virkkelig ER blevet taget ved næsen.

Man får en GSX-R bagdæmper for 100 euro på ebay (der er en på vej til mig) og jeg har også en nyrenotunet Wilbers som jeg skal bruge til sammenligning. :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

poulviking

• Søndagskører
  • **
« Svar #14 Dato: Januar 24, 2009, 01:16:03 am »
jeg laver fjedre til dagligt, der er tydeligvis stor forskel paa de  to fjedre i billedet.

jeg skyder paa at den nederste er den originale.

de overste vindinger  trykkes sammen naesten med det samme.( taettere vindinger er blodere )

paa den nye bliver vindingerne jaevnt med storre afstand som giver dig det progressive.

materialet og haerdningen er meget ens, det aendre sig forst naar man kommer ind specielle fjedre med hojt silicone indhold.
det har jeg set et par gange paa cykelstoddaempere(traede)
fjedre fra luftbosser er osse meget hoj kvalitet.

det er ikke nemt at se paa billedet men bare en kvart til en halv millimeter i traad storrelse gor en kaempe forskel..

jeg siger ikke at materialet er daarligt i de ny fjedre, de skal nok virke fint men olien er osse meget vigtig.
for det forste skal den skiftes af og til for det andet ved jeg at jeg puttede 15 olie i min ved 7-8000 km og har gjort det siden.

du kan ikke aendre meget paa en fjeder ved at haerde den anderledes den skal haerdes alt efter hvad materiale den ar lavet af.