Forfatter Emne: Dækskifte - er der nogen af jer som har prøvet dette på SVeren?  (Læst 3844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Ritzau

• Sandt SVin
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Dækskifte - er der nogen af jer som har prøvet dette på SVeren?
« Svar #1 Dato: Januar 21, 2009, 11:19:40 am »
En slags "vulkanisering???"
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Januar 21, 2009, 11:42:34 am »
det er natrium der er i dækket - nye bmw'er kommer med det - jeg forstod det at almindelig luft er tungere en natrium og på den måde holder dækket sig med en minimalt luft tryk der er til at køre med selv efter en skrutrækker har lave et hul

ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket

ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #3 Dato: Januar 21, 2009, 11:59:05 am »
det er natrium der er i dækket - nye bmw'er kommer med det - jeg forstod det at almindelig luft er tungere en natrium og på den måde holder dækket sig med en minimalt luft tryk der er til at køre med selv efter en skrutrækker har lave et hul

ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket

Ok jeg retter dig. I det konkrete tilfælde er det kun et trick man bruger for at kunne pumpe luft i dækket med en pumpe med begrænset kapacitet (opvarmet, udvidet luft der får dækket til at slutte tæt på fælgen). Altså hvis man kun har en cigartændermodel, og ingen kompressor.
Ham på billedet illustrerer også kun princippet, idet han ikke pumper dækket samtidig. Du kan se sidst i klippet at luften er kølet af igen, og dækket har trukket sig væk fra fælgkanten igen.

Din forklaring lyder fin, men er nok mere rettet mod "punkterfrie" dæk.

Ret mig hvis jeg tager fejl  :club:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #4 Dato: Januar 21, 2009, 12:00:12 pm »
Så det er nok bare hårlak som til en appelsinkanon....

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #5 Dato: Januar 21, 2009, 12:30:22 pm »

First of all - natrium er ikke en gas men et alkalisk metal som oxiderer temmeligt sindssygt - ikke mindst hvis man smider det i vand...

http://da.wikipedia.org/wiki/Natrium

Video:
http://uk.youtube.com/watch?v=bS3TEVXjSGQ

Jeg er rimeligt sikker på at det er den inerte gas nitrogen de putter i nye dæk - se http://www.getnitrogen.org/
« Senest Redigeret: Januar 21, 2009, 03:08:54 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #6 Dato: Januar 21, 2009, 01:13:32 pm »
Jeg skal satme ikke ha Natrium i mine dæk..  :lmao: :lmao: :lmao:

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Januar 21, 2009, 03:46:45 pm »
hmm - ja - det var nok ik natrium  :mrgreen:

nitrogen lyder mere rigtigt...

det er en gas hver fald der pga det normale luft tryk ikke ville forlade dækket hvis der gik hul...
« Senest Redigeret: Januar 21, 2009, 03:48:54 pm af blz »

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Januar 21, 2009, 04:48:12 pm »

det er en gas hver fald der pga det normale luft tryk ikke ville forlade dækket hvis der gik hul...

Det lyder godt nok mystisk... For så snart du sætter din fede røv op på bike'en - ja selv bike'ens vægt alene kan presse dækket fladt. Det vil sige at hvis der er luft i dækket og der er en masse som belaster dette - så vil gassen i dækket være under højere tryk end om givelserne og dermed fise ud ind til dækket er fladt. Det eneste som på nogen måde kunne forhindre dette er massefylde og viskositet. Jeg mener - selv væske (lappeskum) fiser ud af dækket alene på grund at vægten.

Med mindre at dækket på magisk vis vulkaniserer på grund af en kemisk reaktion med gassen?!

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
« Svar #9 Dato: Januar 21, 2009, 05:10:57 pm »

Det lyder godt nok mystisk... For så snart du sætter din fede røv op på bike'en - ja selv bike'ens vægt alene kan presse dækket fladt. Det vil sige at hvis der er luft i dækket og der er en masse som belaster dette - så vil gassen i dækket være under højere tryk end om givelserne og dermed fise ud ind til dækket er fladt. Det eneste som på nogen måde kunne forhindre dette er massefylde og viskositet. Jeg mener - selv væske (lappeskum) fiser ud af dækket alene på grund at vægten.

Med mindre at dækket på magisk vis vulkaniserer på grund af en kemisk reaktion med gassen?!
Nej, det er vist en and!

Nitrogen anvendes så vidt jeg ved på grund af, at det er mere temperaturstabilt end almindelig luft.
Derved opnår man ensartet tryk ved forskellige temperatur. Både hvad omgivelserne og dækket angår.
Det er så med til i højere grad, at bibeholde dækkets form, og dermed give mere forudsigelige egenskaber.

Det er jo ikke nogen dyr modifikation, så det er da sikkert noget de fleste motorcyklister kunne have glæde af.
Jeg ved dog ikke hvem herhjemme der sælger påfyldninger. BMW forhandlere måske?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #10 Dato: Januar 21, 2009, 05:53:19 pm »
nye campinvogne kommer også med det - de ved heller ik hvor i DK der kan fylde nitrogen på...

jeg er nysgerrig om der er bedre - eller belastende når trykker falder at det er kun få steder der har det...

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #11 Dato: Januar 21, 2009, 07:55:40 pm »

Ok jeg retter dig. I det konkrete tilfælde er det kun et trick man bruger for at kunne pumpe luft i dækket med en pumpe med begrænset kapacitet (opvarmet, udvidet luft der får dækket til at slutte tæt på fælgen). Altså hvis man kun har en cigartændermodel, og ingen kompressor.
Ham på billedet illustrerer også kun princippet, idet han ikke pumper dækket samtidig. Du kan se sidst i klippet at luften er kølet af igen, og dækket har trukket sig væk fra fælgkanten igen.

Din forklaring lyder fin, men er nok mere rettet mod "punkterfrie" dæk.

Ret mig hvis jeg tager fejl  :club:

fuldstændig rigtigt, gammelt trick til at få monsterdæk på plads

T. Brun

• Roadracer
« Svar #12 Dato: Januar 21, 2009, 08:39:37 pm »

fuldstændig rigtigt, gammelt trick til at få monsterdæk på plads
[/quote]

lige netop.

Det er en metode der bruges når dækkene ikke slutter tæt til fælgen.
Nogle dækmontører har en speciel beholder med meget højt tryk som man skyder af lige i fælgkanten, hvorefter dækket bliver blæst op på samme måde som filmen.
Os fattigrøve må bruge den alternative metode med en lastvognsstrop, som man spænder rundt om dækket  :?
Mener at gassen udvider sig omkring 250 gange ved antændelse, tænk over det næste gang I står og svejser med en engangsligther i lommen.
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #13 Dato: Januar 21, 2009, 09:25:52 pm »
Mener at gassen udvider sig omkring 250 gange ved antændelse, tænk over det næste gang I står og svejser med en engangsligther i lommen.

Ja, selvom der jo af og til er store udvidelser i det område, er 250 gange en sjældenhed  :lmao:

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #14 Dato: Januar 21, 2009, 11:18:16 pm »
Hehehe... Ja buksen sidder lige lidt stramt en 5 sek, men så bliver de løse igen.  :lmao: :lmao: :lmao:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing