Forfatter Emne: GPS-tracker, ulykker og bevisførelse (nej, jeg er ikke kommet galt afsted)  (Læst 5628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
Og hvorfor så fortælle dem om trackeren ?
Hvor skulle de vide fra du har den monteret, medmindre det er et KRAV fra dit forsikringsselskab.
Skulle den forsvinde kontakter du selvfølgelig forsikringen og siger du har en tracker monteret.
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
Og hvorfor så fortælle dem om trackeren ?
Hvor skulle de vide fra du har den monteret, medmindre det er et KRAV fra dit forsikringsselskab.
Skulle den forsvinde kontakter du selvfølgelig forsikringen og siger du har en tracker monteret.
Måske det kunne nedsætte præmien....
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
De giver kun ca 10% hvis du monterer alarm i dit hjem og KUN hvis du har abonnement hos et af de store alarmselskaber.
Så tror ikke der er meget at hente på den front, men det kan da kun håbes og ønskes.

Ritzau

• Sandt SVin
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Ku man ikke bare slukke den når man havde lidt ekstra travlt???
Jeg mener hvem kigger på GPSen alligevel hvis den viser +9000 rpm!
"drej til højre om 100 m, nå nu kan det være lige meget!!"
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
 8)

Tror ikke det er en GPS avigation der er tale om men en GPS tracker, en lille boks der kan skjules på cyklen. Ringer man til den sender den sin position tilbage og du kan finde den. Bruges hvis din cykel skulle forsvinde.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
 8)

Faktisk så har jeg indtrykket af at mit Garmin software til min N95 8Gb tager højde for min hastighed når den giver retninger. Jeg kan i hvert fald nå at bremse helt udramataisk de gange jeg har "testet" GPS'en på Helsingørmotorvejen  :wink:

8)

Tror ikke det er en GPS avigation der er tale om men en GPS tracker, en lille boks der kan skjules på cyklen. Ringer man til den sender den sin position tilbage og du kan finde den. Bruges hvis din cykel skulle forsvinde.

Det er nemlig rigtigt... Det var en GPS-tracker jeg mente - ikke GPS-Navigation.

Og noget af debatten går på om de rapporterer til centralen automatisk eller om man skal ringe op til den for at få koordinaterne.

Eksempelvis er der jo nogle taxa-, transport- og håndværkerfirmaer som har GPS'er som rapporterer live så de kan se hvor deres biler er.

I efterforskningsøjemed ville det jo også kunne vises sig afgørende at kunne dokumentere hvilke adresser en stjålet cykel havde været på hvis man først opdagede tyveriet et par dage efter at det var sket. Jeg er ret sikker på at man kan det med nogle af GPS-trackerne!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Man kan selvfølgelig nemt udregne en gennemsnitshastighed, men spørgsmålet er jo om sådan en overhovedet er brugbar som bevis. Jeg tillader mig at tvivle.

Det jeg mener er at opløsningen nok ikke er god nok. Du ved sandsynligvis selv hvor ofte sådan en alarm logger positionen (her mener jeg at positionen gemmes hos service-udbyderen og IKKE på selve alarmen). Hvis vi nu antager at det er med et minuts mellemrum er det rimelig nemt at argumentere for at gennemsnitshastigheden over et minut altså ikke nødvendigvis har noget med hastigheden at gøre på et evt. ulykkestidspunkt.

Smiler .... kender et par herinde der er blevet knallet på "Gennemsnitshastigheden" .. så den bruges allerede af Politiet i deres fortsatte iver efter at stjæle penge fra borgerne.
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Mikkel

• Plastikrocker
    • Profil på motorcykelgalleri.dk

Smiler .... kender et par herinde der er blevet knallet på "Gennemsnitshastigheden" .. så den bruges allerede af Politiet i deres fortsatte iver efter at stjæle penge fra borgerne.
[/quote]

(Ja, jeg kan ikke finde ud af at quote...)

Arh, det er vel ikke gennemsnitshastigheden på deres GPS-tracker de er blevet knaldet på ? Det tror jeg ikke på...

« Senest Redigeret: Januar 11, 2009, 09:42:19 pm af Mikkel »
Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
Arh, det er vel ikke gennemsnitshastigheden på deres GPS-tracker de er blevet knaldet på ? Det tror jeg ikke på...

Nej, det ville være rart hvis vi kunne holde os til det oprindelige spørgsmål - hastigheder logget af førerens private GPS som brugbart bevis.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Mikkel

• Plastikrocker
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Jeg har aldrig hørt om nogle der er blevet tager med gps-tracker som bevis, og når jeg læser retsplejeloven, færdselsloven osv. er det ikke muligt, da der simpelthen ikke er proportion mellem sanktion og gerning.

Jeg vil godt prøve at spørge i færdselsafdelingen i Københavns Politi... Vender tilbage når jeg har svar, så kan vi få den lukket der.

Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
Jeg har aldrig hørt om nogle der er blevet tager med gps-tracker som bevis, og når jeg læser retsplejeloven, færdselsloven osv. er det ikke muligt, da der simpelthen ikke er proportion mellem sanktion og gerning.

Jeg vil godt prøve at spørge i færdselsafdelingen i Københavns Politi... Vender tilbage når jeg har svar, så kan vi få den lukket der.

Det må du meget gerne! Det er da et interessant spørgsmål. Hvad hvis forsikringen ikke dækkede fordi at GPS'en kunne "bevise" at man havde kørt uforsvarligt?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
spændende tråd :shock:, hvis ikke man gør opmærksom på den er monteret med mindre den bliver stjålet ,så er den ged i hvert fald barberet. :D jeg har aldrig været ude for at de har sagt må jeg se dit kørekort og en udskrift fra din tracker. det er stadig ikke lovpligtigt at have monteret så de kan jo ikke vide om der er monteret noget medmindre man selv gør opmæksom på det. :blink:
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

Kondi

• Sandt SVin
Altså jeg ved ikke hvilke trackere I tænker på, men den jeg har monteret og en del andre sidder ikke og sender frem og tilbage og er dermed ikke i stand til at registrere en gennemsnitshastighed. De står bare standby som en anden mobiltelefon, der er klar til at modtage et opkald fra "alarmcentralen" såfremt maskinen bliver stjålet. Det er i princippet ikke rocketscience - dyrere er de jo heller ikke. Det absolut vigtigste er faktisk placeringen af modulet på maskinen. Det skal ikke være synligt - ej heller kunne afmonteres med en skruetrækker...
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
spændende tråd :shock:, hvis ikke man gør opmærksom på den er monteret med mindre den bliver stjålet ,så er den ged i hvert fald barberet. :D jeg har aldrig været ude for at de har sagt må jeg se dit kørekort og en udskrift fra din tracker. det er stadig ikke lovpligtigt at have monteret så de kan jo ikke vide om der er monteret noget medmindre man selv gør opmæksom på det. :blink:

I forbindelse med et uheld vil en taksator inspicere cyklen for at konstatere skadernes omfang - i denne forbindelse ville det jo ikke være umuligt at han opdagede GPS-trackeren og gjorde politiet opmærksom på den.

Altså jeg ved ikke hvilke trackere I tænker på, men den jeg har monteret og en del andre sidder ikke og sender frem og tilbage og er dermed ikke i stand til at registrere en gennemsnitshastighed. De står bare standby som en anden mobiltelefon, der er klar til at modtage et opkald fra "alarmcentralen" såfremt maskinen bliver stjålet. Det er i princippet ikke rocketscience - dyrere er de jo heller ikke. Det absolut vigtigste er faktisk placeringen af modulet på maskinen. Det skal ikke være synligt - ej heller kunne afmonteres med en skruetrækker...

Der findes både trackere med og uden abonnement. Eurotracker eks. er en "passiv" tracker som kun melder sin position hvis man ber om det ved at sende den en SMS eller ringe op til den.

Der findes/fandtes også mere avancerede trackere med abonnement som rapporterer "live" så man efterfølgende kan gå ind og se hvor køretøjet har befundet sig. Jeg ved ikke om man stadig kan få disse. Mener at SilVer herindefra kørte rundt med sådan en...

I forbindelse med tråden tænker jeg på om man med en kendelse ville kunne få udleveret disse historiske data og bruge dem som bevismateriale.