Forfatter Emne: Erstatte batteri med kapacitor?  (Læst 5861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

• Sandt SVin
Erstatte batteri med kapacitor?
« Dato: December 04, 2008, 11:27:04 pm »
Hejsa

Jeg har set at nogen erstatter deres batteri med en kapacitor. Hvad er fidusen i det, andet end den lavere vægt/størrelse? Det skal jo være en supercap for at den har tilnærmelsesvist så meget kapacitet som batteriet..
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
Re: Erstatte batteri med kapacitor?
« Svar #1 Dato: December 06, 2008, 05:26:32 pm »
Er det noget de køre med normalt? Eller er det på en racermaskine? For cyklen skal sådanset bare startes så er en kondensator mere end rigeligt til at holde liv i cyklen :) Så en baneged kunne sagtens have gavn af det.
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

pingo

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: December 07, 2008, 10:05:40 am »
Jeg ved ikke lige om det er "normalt" at køre med.. Jeg har bare set det på et par cykler.. Men spørgsmålet er om man kan starte en MC på en kapacitor.. Men det kommer jo an på mange faktorer
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Emil -Ejlemos-

• Plastikrocker
  • XR-1000 Rouge TC-6
« Svar #3 Dato: December 07, 2008, 10:12:30 am »
Jeg vil godt se en kapacitor trække 50-100 ampere til starteren (eller hvor meget den nu lige trækker) Så det må vist være i situationer hvor der ikke er en starter at tænke på

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
« Svar #4 Dato: December 07, 2008, 01:42:04 pm »
Nej det skulle ikke være muligt at starte en MC på et normal kondensator. Selvfølgelig er alt muligt i de rigtige størrelser  :innocent: Men som du selv siger, så har den først anvendelse når man ikke skal tænke på at få den startet, eller man altid har et ekstert startbatteri til rådighed (banedage).

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #5 Dato: December 07, 2008, 06:35:52 pm »
Selvfølgelig er alt muligt i de rigtige størrelser  :innocent:

Empire State building er nok ca størrelsen! hvis den skal kunne indeholde energi nok til at starte en MC. Har heller aldrig lige forstået dem der giver 1000 kr for en 1 pharad kondensator til at hjælpe bassen i bilen...man kan sige meget om thansen og co, men snøre dumme mennesker.....det ka de  :mrgreen:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #6 Dato: December 07, 2008, 08:04:19 pm »

Har heller aldrig lige forstået dem der giver 1000 kr for en 1 pharad kondensator til at hjælpe bassen i bilen...man kan sige meget om thansen og co, men snøre dumme mennesker.....det ka de  :mrgreen:

Så kan jeg læse ud af det at du ikke prøvet at bygget et stort anlæg, som startede uden kondensator og efterfølgende fik en på til at levere krudten til subben.  :rolleyes:

Jeg monterede en (dog ikke T-Hansen kvalitet) og slap af med dels forlygter som blinkede i takt med bassen, og fik en sub som var klart mere stram og kontant...  :twisted:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #7 Dato: December 07, 2008, 08:45:40 pm »
HAHA Jannik, tænkte nok det kunne få en nørd op af stolen. Det var nu heller ikke virkningen jeg satte spørgsmålstegn ved, mere thansen princippet (betal 35 kr for lytten, og 965 kr for MAX POWER SUPER EFFEKT SUB BOOOST klistermærket  :innocent:

(du skriver så meget fornuftigt at din ikke er thansen kvali  :blink:, er nok selv mere til århus radio lager, ellerhvaddenuhedderidag....)

KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #8 Dato: December 07, 2008, 09:20:23 pm »
Hehehe.. Fik dog stjålet mit anlæg til 40.000,- da bilen stod på sygehusets langtidsparkering for 3 år siden da vores datter blev født.  :evil: :evil: :evil:

Det var sjovt at bygge et fedt anlæg hvor lyden var vigtigere end hvor højt den kunne spille. (dog kunne det spille rigeligt højt)  :mrgreen:

Jeg skal dog ikke ud i det med anlæg igen, da biler ikke er bygget til de vibrationer,  :dead: men jeg ved hvilken betydning en kondensator har.  :blink:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #9 Dato: December 09, 2008, 02:14:17 pm »
Har også oplevet en dansende omdrejningstæller under bass-belastning - meget festligt! Man kan alternativt bestille dem billigere hos AJ Elektronik i Hillerød eller Brinck Elektronik i KBH. Så er de dog ikke lige så pimp'in navngivet eller indpakket - men de virker lige så godt.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

T. Brun

• Roadracer
« Svar #10 Dato: December 09, 2008, 08:11:36 pm »
Min KTM er født med kondensator i stedet for batteri, men der er også en mandfolke mc (kun kick)  :hand:

På den får tændingen strøm fra en seperat spole i generatoren og er holdt adskilt fra resten af ledningsnettet.
Den taber spændingen efter kort tid, så det skal kun være til banebrug, hvor du har starthjælp inden for rækkevide.
Du skal bruge spænding for at kunne starte din mc, det er kun gamle maskiner uden elektronisk indsprøjtning og elektronisk tænding, man kan løbe i gang når batteriet er dødt.
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
« Svar #11 Dato: December 10, 2008, 02:28:32 am »
Du skal bruge spænding for at kunne starte din mc, det er kun gamle maskiner uden elektronisk indsprøjtning og elektronisk tænding, man kan løbe i gang når batteriet er dødt.
Har da ellers løbet min K7 6½ igang hvor batteriet var dødt..?

Jensen Danmark

• Plastikrocker
« Svar #12 Dato: December 10, 2008, 01:12:15 pm »
Der har bare ikke været strøm nok til at trække starteren rundt, men strøm nok til tændingen.
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”

GSX-R 750 K7 baneged

The Kid Mikey

• Søndagskører
  • **
« Svar #13 Dato: December 12, 2008, 12:19:22 am »
Der har bare ikke været strøm nok til at trække starteren rundt, men strøm nok til tændingen.

Jeg er da også løbet en tur med min, hvor der OVERHOVEDET ikke var strøm på. Ikke en gang nok til dythorn :P. Og det er fordi den kan selv lave det strøm, tændingen lige skal bruge for at kunne starte. Så, så længe der er batteri på kan de løbes i gang.
Så mener nu ikke du har helt ret i det du skriver der..
Sv 650 k3 2004. Dejlig maskine med Power commander, oplagt micron udstødning og fuldkåbe.
Tidligere kørt.
Sv 650 k4, Gul, fuldkåbe, lucas tilbageflyttersæt og sportsudstødning. ( Blev desværre kørt ned på dette dejlige SVin)

gs 500 fra 04. Starter MC

T. Brun

• Roadracer
« Svar #14 Dato: December 13, 2008, 09:11:02 am »

Jeg er da også løbet en tur med min, hvor der OVERHOVEDET ikke var strøm på. Ikke en gang nok til dythorn :P. Og det er fordi den kan selv lave det strøm, tændingen lige skal bruge for at kunne starte. Så, så længe der er batteri på kan de løbes i gang.
Så mener nu ikke du har helt ret i det du skriver der..

Hvor langt måtte du løbe?
Hvis den er helt flad, skal du først levere strøm til benzinpumpen, så du kan få tryk på indsprøjtningen osv.
Havde du liv i displayet?

Det lugter lidt af en udfordring, hvem keder sig her i weekenden og har lyst til motion :mrgreen:
Af med batteriet og løb en tur.

Det er en sikker måde at få min respekt   :respekt:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool