Forfatter Emne: Dækskifte  (Læst 7361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hudson_W

• Gæst
Dækskifte
« Dato: November 28, 2008, 12:29:55 pm »
Hejsa,

Jeg har et par spørgsmål til jer der selv skifter dæk:

Er det bare frem med cykelpumpen og sveden på panden når der skal luft i dækkene igen eller skal man ud og investere i noget trykluft?

Ødelægger man dækket når man piller det af, eller kan man godt genbruge et dæk? Jeg tænker på om man kan skifte frem og tilbage afhængig af om man skal på trackday eller ud at rejse.

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
Re: Dækskifte
« Svar #1 Dato: November 28, 2008, 12:35:48 pm »
vil nok være lettest at pumpe det godt op og tille ned på tanken, mål luft trykket og få den op på 2,5 bar eller hvad std er

evt. kig på et extra sæt fælge
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: November 28, 2008, 01:38:30 pm »
Du kan sagtens genbruge dæk  :D
I gamle dage med slange i dækket, kunne man bruge fodpumpen. Med slangeløse dæk skal der trykluft til, som idag kan købes billigt i Silvan, Jem&fix osv. osv.
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #3 Dato: November 28, 2008, 02:01:58 pm »
Er de fleste fodpumper ikke tilstrækkelige i dag? Jeg bruger da noget i stil med http://www.lytek.dk/shop/fodpumpe-1002p.html og det fungerer glimrende (men jeg stoler ikke på manometeret på de der billige modeller).

Men det er måske også det du mener med trykluft Olfert?
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #4 Dato: November 28, 2008, 02:11:27 pm »
nej det er når man skifter dækket, at trykluft er handy SMølf, alm pumper er ellers fine nok til bare at justere trykket med
« Senest Redigeret: November 28, 2008, 06:54:11 pm af Gud »

Hudson_W

• Gæst
« Svar #5 Dato: November 28, 2008, 02:35:26 pm »
I gamle dage med slange i dækket, kunne man bruge fodpumpen. Med slangeløse dæk skal der trykluft til, som idag kan købes billigt i Silvan, Jem&fix osv. osv.

Er det fordi dækket ikke slutter helt tæt endnu at man skal bruge trykluft? For så må det vel også stille nogle krav til hvor hurtigt trykluftpumpen kan pumpe?

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #6 Dato: November 28, 2008, 03:47:26 pm »

Er det fordi dækket ikke slutter helt tæt endnu at man skal bruge trykluft? For så må det vel også stille nogle krav til hvor hurtigt trykluftpumpen kan pumpe?

Ikke hvis der er et reservoir - altså hvis pumpen kan opbevare komprimeret luft lige som de fleste kompressore kan.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: November 28, 2008, 06:40:11 pm »
Lige præcis derfor, med trykluft presser du dækket mod fælgkanten. Med en fodpumpe ville du bare flytte luft i lokalet  :mrgreen:
Det skal selvfølgelig (som Skurken skriver) være en rigtig kompressor, ikke de små pisse til cigarstikket  :rolleyes:
Sådan en bette fætter med en 25 liters tank er rigeligt, og kan bruges til meget andet  :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #8 Dato: November 28, 2008, 06:56:28 pm »
Husk når man pumper dækket op efter at have skiftet dæk, skal man pumpe godt med tryk i dækket (meget højere end hvad trykket skal være i dækket til kørsel) det er for at sikre sig at dækket har sat sig helt fast på fælgen...  det gøres uden ventil i...

når du er sikker på dækket har sat sig korrekt (ved 3-4 bar) tager du kompressoren af og lader luften sive ud og sætter ventilen i og pumper op til korrekt dæktryk.. vupti.. så er du kørende igen

pingo

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: November 29, 2008, 08:04:42 pm »
Hvor stort et arbejde er det egentligt at skifte dæk selv? Kan man gøre det uden den der automatiske maskine, der maser dækket ned på fælgen, eller står man bare med nogle overdimensionerede dækjern? Og hvad med at tage hjulet af, er det noget "man"(læs: Jeg) også selv kan finde ud af?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #10 Dato: November 29, 2008, 08:10:11 pm »
de fleste kan gøre det selv, du skal dog bruge en "maskine" der kan presse dækket af kanten inden du skifter det, derefter er det bare dækjern kantbeskyttere, og smørelse som skal bruges, og en kompressor.

dog er det 100 gange nemmere med en dækmaskine...

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #11 Dato: November 29, 2008, 08:18:39 pm »
Man får varmen selv her i den kolde tid, men hvis man ikke har en manuel "maskine" til at presse dækket løs langs fælgen og derfor skal trampe dem løse, så syntes jeg ikke at det er besværret værd.  :undecided:

Jeg startede selv med at skære/klippe/skære/skære/klippe/klippe/skære/skære/klippe/klippe/skære/klippe dækket af  :dead: , for derefter at trampe de nye på igen. Husk godt med sulfo/brun sæbe når dækket skal af og på, så det kan glide på fælgen.  :loser:

Jeg har så efterfølgende købt en "manuel" maskine og 3 dækjern med fælgskånere til, og det er noget nemmere men man får stadigt varmen.  :mrgreen:

HOV HUSK NU RETNINGSPILEN PÅ BÅDE DÆK OG FÆLG, OG MONTER DÆKKET MED DEN FARVEDE PRIK PÅ DÆKKET I MODSATTE SIDE AF VENTILEN, DA PRIKKEN ER DET TUNGESTE STED PÅ DÆKKET. (Giver min. af afballancering, hvilket resulterede i at jeg ikke skulle have klodser på 3 af mine 4 fælge sidst.)  :thumbsup: :D

« Senest Redigeret: November 29, 2008, 08:23:44 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #12 Dato: November 30, 2008, 02:34:52 pm »
...... OG MONTER DÆKKET MED DEN FARVEDE PRIK PÅ DÆKKET I MODSATTE SIDE AF VENTILEN, DA PRIKKEN ER DET TUNGESTE STED PÅ DÆKKET. (Giver min. af afballancering, hvilket resulterede i at jeg ikke skulle have klodser på 3 af mine 4 fælge sidst.)  :thumbsup: :D

prikken sidder så vidt jeg ved der hvor dækket er lettest   !??  eller har jeg levet i  den illusion hele tiden !?   :D
« Senest Redigeret: November 30, 2008, 02:42:16 pm af Luske »

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #13 Dato: November 30, 2008, 07:59:09 pm »
prikken sidder så vidt jeg ved der hvor dækket er lettest   !??  eller har jeg levet i  den illusion hele tiden !?   :D
Så er vi 2......
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

claus 1000 exmc

• Roadracer
    • www.exterminators.dk
« Svar #14 Dato: November 30, 2008, 08:14:46 pm »
...... OG MONTER DÆKKET MED DEN FARVEDE PRIK PÅ DÆKKET I MODSATTE SIDE AF VENTILEN, DA PRIKKEN ER DET TUNGESTE STED PÅ DÆKKET. (Giver min. af afballancering, hvilket resulterede i at jeg ikke skulle have klodser på 3 af mine 4 fælge sidst.)  :thumbsup: :D

3 jeg er overbivist om at luske har ret.. prikken markere det letteste sted.. sådan var det også da jeg lavede flyvere på pampassen
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.

Bane : noget Kawaski