Sorry, men ved der er et par mekaniker-guder herinde, så prøver lige at droppe denne:
Jeg har en Golf II 1.3 fra 88, som lider af et, om muligt, klassisk problem.
Efter at have kørt en halv times tid, kan man risikere at motoren mister “kompression”; hakker og hoster i det, vil ikke tage gassen med mindre man trykker speederen helt i bund. Holder man ind går den enten ud ELLER holder tomgangen, men er svær at køre med uden at den går i stå (Har ingen trækkraft).
Hvis man bliver holdende og arbejder lidt med gassen i en 5 minutters tid, kommer motoren til sig selv, og man kan fortsætte sin kørsel.
Det er særligt et typisk tilfælde, hvis man har kørt en tur, stillet bilen i 30-60 minutter og fortsætter turen... så kommer problemet helt sikkert.
Og jeg har husket kaburatorvæsken ... Oplevede også dette i August, da det var rigtig fugtigt ved en omgang regn. Her kunne jeg næsten ikke få liv i motoren igen, og lød som om den kørte på 3 cyl. Havde den på værksted og mekanikeren kunne ikke finde fejl på motoren. Smed kaburatorvæske på, og det forsvandt. Kan der trænge vand eller kondens ind et sted? For det virker simpelthen som om der er vand i kaburatoren, som den går helt i flik flak over.
Har dog læst at tændingsmodulet kan være synderen, men er ikke helt sikker på hvor, hvad og hvordan.
Nogle gode bud?