Forfatter Emne: lovligt download af flac filer?  (Læst 2425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
lovligt download af flac filer?
« Dato: Oktober 31, 2008, 03:54:00 pm »
Hey,

Er der nogen der kan henvise til en e-butik, hvor man lovligt kan købe musik i FLAC format UDEN DRM?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #1 Dato: November 03, 2008, 01:40:29 pm »
Hey nyg,

Jeg har aldrig hørt om at man skulle bruge .flac filer til distribution af musik. Dels fordi de fylder for meget i forhold til brugervenligheden i at hente musikken fra online leverandørerne (TDC, iTunes osv.) og dels også pga. sikkerheds perspektivet i det. Man har ikke mulighed på samme måde at beskytte .flac filerne.

Det er ret irriterende eftersom vidst man først har hørt en .flac fil hurtig bliver klar over hvor MEGET bedre lydkvaliteten er.

Har selv ledt efter et par steder engang men uden held, men hvis du finder et må du meget gerne sige til! :D  :orkester:

/V



draugluin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 56
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #2 Dato: November 03, 2008, 10:45:46 pm »

Jens Bjørn

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Hvaffor noget rullegrus??
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #3 Dato: November 04, 2008, 10:12:41 pm »
Jeg har sikkert overset et indlæg et sted , men tillad mig at spørge :
Hvorfor FLAC ?
Ok , det fylder mindre - men er GB ikke blevet så billige at det er ligegyldigt!

1 times stereo lyd i .wav 24bit/48Khz fylder ca 1GB - 2,43 timer stereo lyd i FLAC ca 1GB

Og
(varmer) du siger at lydkvaliteten er bedre ! End hvad ?

(draugluin)fint sted det der magnatune. (og dog, de tilbyder hifi punk !?)

Nu med Flystøj

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #4 Dato: November 05, 2008, 11:46:19 am »
Jeg har sikkert overset et indlæg et sted , men tillad mig at spørge :
Hvorfor FLAC ?
Ok , det fylder mindre - men er GB ikke blevet så billige at det er ligegyldigt!

1 times stereo lyd i .wav 24bit/48Khz fylder ca 1GB - 2,43 timer stereo lyd i FLAC ca 1GB

Og
(varmer) du siger at lydkvaliteten er bedre ! End hvad ?

(draugluin)fint sted det der magnatune. (og dog, de tilbyder hifi punk !?)



FLAC filer (Free Lossless Audio Codec) er et codec som er relativt nyt i forhold til mange andre. Det fylder VÆSENTLIG MERE end mp3 (ca 7,5 mb pr. minut hvormod en mp3 fylder 7,5 mb når det rammer 320 kbsp@48000hz), aac osv. Lydkvaliteten er tæt på den raw sample der er blevet lavet da musikken er blevet indspillet i et studie (givet faldt det er indspillet i et studie :) ) Det er ikke særlig mange der bruger det men det vinder frem fordi kvaliteten er bedre en den bedste exempelvis mp3 fil med ovenstående specs du kan finde. Desværre er der ikke så mange afspillere der understøtter formatet endnu :)
FLAC Codec komprimerer blot filen, hvorimod andre Codecs fjerner brudstykker OG komprimerer for at gøre størrelsen så lille som muligt.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #5 Dato: November 05, 2008, 12:55:50 pm »
Hvorfor FLAC ?
Nej, størrelse er ikke noget problem. Faktisk vil jeg gerne have store filer, så .wav er ikke nogen hindring så længe de er DRM fri. Men FLAC fordi jeg havde hørt om at det kunne lade sig gøre at købe dem, og fordi min reciever og TwonkyMedia understøtter det format. Derfor lød det som den rigtige løsning.
Kender du da nogen steder der er muligt at købe .wav
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Jens Bjørn

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Hvaffor noget rullegrus??
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #6 Dato: November 05, 2008, 10:53:22 pm »
AAAh - altså somm jeg forstår - de fleste steder sælger mp3, så flac ville være en opgradering  :respekt:

Nej kender ikke wav steder, synes de fleste sælger et eller andet tvivlsomt.
Holder mig til alm. CD'er i 16 bit.

Men interessant tråd - det er jo vinter

(ca 7,5 mb pr. minut hvormod en mp3 fylder 7,5 mb når det rammer 320 kbsp@48000hz),
???
Mig ikke forstå
« Senest Redigeret: November 05, 2008, 10:55:46 pm af Jens Bjørn »
Nu med Flystøj

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #7 Dato: November 06, 2008, 10:05:32 am »
FLAC-udviklerne er så søde at have samlet links til musikere og butikker som tilbyder musik i FLAC-format

http://flac.sourceforge.net/links.html (scroll ned til "music")
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #8 Dato: November 06, 2008, 02:30:05 pm »
Skide godt smølfet, dér!  :respekt:

@Jens Bjørn, ja det er da kun ganske få CD'er der er kodet. Men noget af det jeg var ude efter, var sådan set at købe en masse enkeltnumre, hvor jeg ikke nødvendigvis gider at betale for hele pladen.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #9 Dato: November 07, 2008, 09:05:38 am »
(ca 7,5 mb pr. minut hvormod en mp3 fylder 7,5 mb når det rammer 320 kbsp@48000hz),
???
Mig ikke forstå

Ja altså, for hver minut flac fil du har så fylder den ca. 7,5 mb. Så hvis du har en sang på 3 min så fylder den 22,5 mb. Men en MP3 på 320 kbps med 48000 hz fylder ikke engang 7,5 mb for hele sangen...

Det var lidt kringlet formuleret  :mrgreen:

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: lovligt download af flac filer?
« Svar #10 Dato: November 07, 2008, 12:24:04 pm »
(ca 7,5 mb pr. minut hvormod en mp3 fylder 7,5 mb når det rammer 320 kbsp@48000hz),
???
Mig ikke forstå

Ja altså, for hver minut flac fil du har så fylder den ca. 7,5 mb. Så hvis du har en sang på 3 min så fylder den 22,5 mb. Men en MP3 på 320 kbps med 48000 hz fylder ikke engang 7,5 mb for hele sangen...

Det var lidt kringlet formuleret  :mrgreen:
ja meget.

Har du prøvet med den samme sang både som flac, og evt 192kbit mp3, og kan du så direkte høre forskel.???...eller er det fløjtende ligegyldigt for os der enten bruger musik som baggrundsstøj, eller så højt så det synger (AC/DC  :mrgreen:)
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....