Forfatter Emne: Skift af kædekit  (Læst 10509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Skift af kædekit
« Dato: September 28, 2008, 11:49:30 pm »
Hep!

2 hurtige spørgsmål:

1) Når jeg skal ind til det forreste tandhjul: Kan jeg bare pille koblingscylinderen ud, og sætte den på igen bagefter? Eller skal der udluftes osv osv?

2) Har jeg brug for kædeadskiller/samler, eler kan man pille så meget afdækning af, at man kan sætte kæden på uden at skille den ad?

(har ikke den store erfaring lige her - som det vist fremgår)


/Søren
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Skift af kædekit
« Svar #1 Dato: September 29, 2008, 09:28:46 am »
Jeg er ikke helt sikker på om du skal pille cylinderen (koblings-slave) af eller om du kan tage hele dækslet af og lade denne sidde på dækslet.
Jeg mener dog uanset hvad at du ikke behøver lufte ud med mindre hele slaven går fra hinanden og der løber væske ud..

Du skal bruge en kædeskiller til at få kæden af - den går rundt om bagsvingeren. Ligeledes skal du bruge en kædesamler til at sætte den nye kædes samleled på.
Husk når du sætter den nye kæde på at få justeret baghjulet så langt frem som muligt (med de led der kan passe sammen på kæden).

Den nye kæde kommer til at give sig en del så det dutter ikke hvis du får den til at passe og baghjulet allerede er justeret helt bagud (på kædestrammerne).

Held og lykke med det :) - det er ikke så slemt og kan kun sidde på en måde. Husk også at spænd boltene på fortandhjul og bagaksel med en momentnøgle med de Nm der er foreskrevet i servicemanualen.
(Har pillet fortandhjulet af på min baneracer og kunne løsne bolten med fingrene ... ikke rart at tænke på hvad der kunne være sket)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Skift af kædekit
« Svar #2 Dato: September 29, 2008, 12:46:09 pm »
at du ikke behøver lufte ud med mindre hele slaven går fra hinanden


Sæt en strips omkring slave cylinderen imens den er affmonteret, så holder du stemplet på plads og undgår den falder ud
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Skift af kædekit
« Svar #3 Dato: September 29, 2008, 01:57:29 pm »
Hep!

2 hurtige spørgsmål:

1) Når jeg skal ind til det forreste tandhjul: Kan jeg bare pille koblingscylinderen ud, og sætte den på igen bagefter? Eller skal der udluftes osv osv?

2) Har jeg brug for kædeadskiller/samler, eler kan man pille så meget afdækning af, at man kan sætte kæden på uden at skille den ad?

(har ikke den store erfaring lige her - som det vist fremgår)


/Søren

Bor du i nærheden af KBH? Jeg har brug for at få lavet samme indgreb på mit SVin og ville gerne dele oplevelsen med díg  :lol:

Hvad for en kæde har du forresten købt (link)?

Er der nogen kæder som kan anbefales? Jeg syn's at det lader til at standardkæderne er lavet af ost. Jeg får ikke mere end 11.000 km ud af dem før de skal skiftes. Jeg skifter måske også tidligt - men alligevel!

Slider det markant mere på kæden hvis man ofte kører med passager bagpå? Det undrer mig at mine kæder bliver så hurtigt slidte - for jeg kører ikke specielt aggressivt, laver aldrig wheelies, kører kun i regnvejr ved uheld og smører hver 2-400 km og efter kontakt med vand.

Dog tilpasser jeg ofte farten vha. motorbremsen - det betyder vel også en del...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Skift af kædekit
« Svar #4 Dato: September 29, 2008, 10:37:58 pm »
Jeg bor i Roskilde og kan både stille ekspertise og værktøj til rådighed.   :mrgreen:

Slavecylinderen kan man roligt pille af - den render ingen steder og skal heller ej luftes ud efterfølgende.

Kæder - ja jeg skiftede ved en fejl til en IRIS kæde med for lav belastningskode - nu er den død efter 7500km...  :brok:

Jeg plejer at skære kæden over med en vinkelsliber (afdækning af stel osv selvfølgelig) og nitte den med en hammer når den skal samles igen.
Louis.de har en kædesamler / splitter til vistnok 20 euro... Den er 10-4.  :thumbsup:
« Senest Redigeret: September 29, 2008, 10:40:20 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Skift af kædekit
« Svar #5 Dato: September 30, 2008, 08:52:56 am »
Jeg bor i Roskilde og kan både stille ekspertise og værktøj til rådighed.   :mrgreen:

Det kan jeg ikke sige nej til! Jeg prøver lige at skrive en PM til Søren F og høre om det er noget han er interesseret i.

Hvad for en kæde kan ellers anbefales til en SV1000? Jeg har ingen erfaring med køb af kæde og ved derfor ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter eller hvor?

Og bonusspørgsmål: Hvorfor skifte de fleste mennesker også tandhjul hver gang - man kan mildest talt ikke se at mine er brugt?
« Senest Redigeret: September 30, 2008, 08:55:13 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Skift af kædekit
« Svar #6 Dato: September 30, 2008, 09:47:10 am »
Fra nyt af passer tandhjul og kæde som hans i grethe. Hvis du kun skifter f.eks kæde, passer den nye kæde ikke helt i det slidte tandhjul og den nye kæde bliver derfor slidt hurtigere end den ville med nye tandhjul. Det er i hvert fald den historie jeg har fået :). Desuden kan det lige så godt betale sig at skifte tandhjulene når man alligevel har skidtet skilt ad. Det er primærd kæde og arbejdstid der er det dyre. De to tandhjul koster 5-800 kroner tilsammen tror jeg ?
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Re: Skift af kædekit
« Svar #7 Dato: September 30, 2008, 03:42:12 pm »
Hep igen!

JEg er klar på et besøg hos Sajmon sammen med Mr. Skurk. Så kan vi også få beundret den eneste (efter min mening) anstændige undertail-exhaust set på en SV nogensinde....HVis den ellers er blevet ompakket, og monteret igen..?

Skal lige have købt kit + kæde. Links til noget lækkert i guldfarvet anyone ?
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3


Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Skift af kædekit
« Svar #9 Dato: September 30, 2008, 10:01:41 pm »
Jeg ved at renthal laver nogle rimelig fede bagtandhjul i masser af farver - men ved ikke hvem der forhandler dem.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Skift af kædekit
« Svar #10 Dato: September 30, 2008, 10:58:25 pm »
Jeg købte komplet kædekit hos dem her: http://www.motomike.eu/mcbutikken/shop/

Std fortandhjul + 42 tands Stealth bagtandhjul (alu med stål krans udenom) og en DID kæde for knap 1800 kroner.

De har faktisk super mange af de ting vi SV'ister mangler en gang imellem.  :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Skift af kædekit
« Svar #11 Dato: September 30, 2008, 11:18:27 pm »
Den undertail kommer du nok til at vente på - jeg tror stadig at Nick kører rundt med den bagende efter en lille happening han havde med sit SVin... Desværre! Jeg ville sq også gerne have set den live!

Kigger lidt på et DID X-Ring kit fra Louis - der lader de til at være ret billige! Jeg mener - 170€ det er jo kun omkring 1300 kr!

Men hvad for en skal man købe, hvad betyder tallene i paranteserne og er det inkl. tandhjul?

10041856 - KETTENSATZ DID X-RING
SV 1000 S 03-(108/17/40) SUZUKI SV 1000 S (WVBX)   
 166,95     
 
10041859 - KETTENSATZ DID X-RING
SV 1000 03-(110/17/40) SUZUKI SV 1000 S (WVBX)   
 169,95     
« Senest Redigeret: September 30, 2008, 11:20:16 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Damage

  • Gæst
Re: Skift af kædekit
« Svar #12 Dato: Oktober 01, 2008, 07:42:10 am »
Den undertail kommer du nok til at vente på - jeg tror stadig at Nick kører rundt med den bagende efter en lille happening han havde med sit SVin... Desværre! Jeg ville sq også gerne have set den live!

Kigger lidt på et DID X-Ring kit fra Louis - der lader de til at være ret billige! Jeg mener - 170€ det er jo kun omkring 1300 kr!

Men hvad for en skal man købe, hvad betyder tallene i paranteserne og er det inkl. tandhjul?

10041856 - KETTENSATZ DID X-RING
SV 1000 S 03-(108/17/40) SUZUKI SV 1000 S (WVBX)   
 166,95     
 
10041859 - KETTENSATZ DID X-RING
SV 1000 03-(110/17/40) SUZUKI SV 1000 S (WVBX)   
 169,95     


Det er inc. tandhjul men UDEN nitte led til at samle kæden, det skal bestilles ved siden af.

Jeg har altid købt kædekit hos Louis og kvaliteten på kæden er præcis den samme som den originale, det foreste tandhjul er uden
gummi skive/belægning som modvirker støj fra kæden.

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Skift af kædekit
« Svar #13 Dato: Oktober 01, 2008, 08:29:18 am »
Den undertail kommer du nok til at vente på - jeg tror stadig at Nick kører rundt med den bagende efter en lille happening han havde med sit SVin... Desværre! Jeg ville sq også gerne have set den live!

Kigger lidt på et DID X-Ring kit fra Louis - der lader de til at være ret billige! Jeg mener - 170€ det er jo kun omkring 1300 kr!

Men hvad for en skal man købe, hvad betyder tallene i paranteserne og er det inkl. tandhjul?

10041856 - KETTENSATZ DID X-RING
SV 1000 S 03-(108/17/40) SUZUKI SV 1000 S (WVBX)   
 166,95     
 
10041859 - KETTENSATZ DID X-RING
SV 1000 03-(110/17/40) SUZUKI SV 1000 S (WVBX)   
 169,95     

Jeg synes du skal vælge om du vil køre med et almindeligt eller et større bagtandhjul end standard. Hvis du vil køre med et 42 tands bagtandhjul kan du helgardere ved at købe et kædekit med en 110 leds kæde (SV1000) ellers køb et kit med 108 led som SV1000S kører med normalt.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Skift af kædekit
« Svar #14 Dato: Oktober 01, 2008, 05:01:15 pm »
Sidste år købt jeg nyt kædekit til min. Det blev gjort over i UK på http://www.mandp.co.uk/

Det kan måske være lidt indviklet, at finde frem til det man skal bruge. Men jeg fik front- og bagtandhjul og en D.I.D guld kæde samt forsendelsen for 1268 kr
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707